عوارض و خطرات وکیوم‌تراپی زخم

برای درمان زخم‌ها موارد گوناگونی پیشنهاد می‌شود که شاید اسم خیلی از آن‌ها را شنیده باشید، در این راستا یکی از روش‌های نوین و جدید برای درمان و کنترل زخم‌ها روش وکیوم‌تراپی زخم است. در طی روند وکیوم‌تراپی درمان و کنترل زخم‌ها با استفاده از نیروی مکشی تحت تاثیر قرار می‌گیرد، به این نحو که با وکیوم‌تراپی فشار وارد شده از طرف هوای اطراف به طرف زخم حذف می‌شود. حال این موضوع مطرح است که آیا این روش معایب و خطراتی برای فرد دارد؟ وکیوم‌تراپی زخم تا چه اندازه‌ای بر درمان زخم مؤثر است؟ این روش چه بایدها و نبایدهایی دارد؟ ما در ادامه مطالب تصمیم داریم که به بررسی‌هایی دقیق‌تر بپردازیم:

تاثیر وکیوم‌تراپی در درمان زخم‌های مختلف

همانطور که بیان کردیم از این روش می‌توان در درمان بسیاری از زخم‌ها استفاده کرد، منتهی باید این را در نظر داشته باشید که هر گونه تصمیم‌‌گیری در بابت استفاده از این روش و یا هر روش درمانی دیگر به طور حتم نیازمند معاینه و تشخیص پزشک معتبر می‌باشد:

تاثیر وکیوم‌تراپی در درمان زخم‌های مختلف

تاثیر وکیوم‌تراپی در بهبود زخم‌های ناشی از سزارین

عمل سزارین در برخی موارد عوارض و خطرات زیادی را برای زنان به وجود آورده است که یک از این عوارض و مشکلات بروز عفونت در آن‌ها می‌باشد. استفاده از روش وکیوم تراپی برای خانم‌ها پس از سزارین در شرایط عمومی نیست بلکه شرایط خاصی را می‌طلبد که این هم به نوعی به تشخیص پزشک بستگی دارد.

تاثیر وکیوم‌تراپی در بهبود زخم‌های پوستی

زخم‌های فشاری یا همان زخم بستر نوع دیگری از زخم‌ها هستند.

تاثیر وکیوم‌تراپی در بهبود زخم‌های جراحی

با استفاده از روش درمانی وکیوم‌تراپی برای زخم‌های ضربه و یا زخم‌های ناشی از انجام عمل جراحی می‌توان تا حد زیادی از بروز عفونت زخم پیشگیری کرد، نکته بسیار مهم دیگری که در رابطه با این روش وجود دارد این است که سرعت بهبود و کنترل زخم نیز به شکل قابل توجهی افزایش می‌یابد، همانطور که مشخص است با ایجاد سرعت در روند درمان زخم زمان و هزینه بیمار کاهش چشمگیری پیدا می‌کند.

تاثیر وکیوم‌تراپی در بهبود زخم‌های جراحی

مزایا و معایب وکیوم‌تراپی زخم

همانطور که می‌دانید هر روش درمانی یک سری مزایا و یک سری معایبی نیز دارد که نیاز است پیش اقدام به استفاده آن این موارد را به دقت مورد مطالعه قرار دهید، در همین راستا به بررسی‌هایی در رابطه با مزایای وکیوم‌تراپی خواهیم پرداخت:

  • درمان و کنترل زخم‌های ناشی از عمل سزارین
  • درمان و کنترل زخم‌های پوستی
  • درمان زخم‌های ناشی بروز سوختگی پوست
  • کاهش خطر ابتلا عفونت
  • کاهش التهاب و پیشگیری از متورم شدن زخم
  • نیاز کمتر به پانسمان برخلاف روش‌های درمان دیگر
  • موجب جریان یافتن بهتر خون

از دیگر مواردی که نیاز است در این مطاب به آن بپردازیم مواردی است که تحت عنوان معایب این روش درمانی شناخته می‌شود، وکیوم تراپی برای درمان و کنترل انواعی از زخم‌ها مؤثر است اما این مورد مناسبی نیست که بگوییم هیچ گونه آسیبی برای مابقی زخم‌ها نخواهد داشت و ممکن است که گاهی در برخی از زخم‌ها بروز مشکل کند در این همین راستا می‌خواهیم به معایب آن بپردازیم:

  • استفاده از وکیوم‌تراپی برای درمان زخم‌های آلوده مورد مناسبی نیست.
  • استفاده از وکیوم‌تراپی در بخش‌هایی از بدن که جریان خون آن بخش ضعیف است مناسب نیست.
  • افرادی که دارای پوست‌های حساس هستند نسبت به این روش درمانی واکنش نشان می‌دهند.
  • استفاده از وکیوم‌تراپی برای کنترل زخم‌های سرطانی گزینه مناسبی نیست.

مکانیسم عمل وکیوم‌تراپی

پس از گذر از مطالبی که در متن بالا برای شما ارائه دادیم زمان آن رسیده که به مکانیسم عمل وکیوم‌تراپی زخم بپردازیم، در طول روند درمانی پزشک متخصص لایه‌ای از پانسمان را روی محل زخم قرار می‌دهد که در اینجا نیاز است بدانید که این پانسمان معمولی نیست و نوع خاصی می‌باشد، این پانسمان دارای شکافی می‌باشد که به لوله‌های پلاستیکی اتصال دارد، این لوله‌ها پمپ خلا هستند به طوری که عفونت‌ها، مایعات و … را از زخم دور می‌کنند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *