شما می توانید از اکثر بریدگی ها و خراشیدگی های جزئی مراقبت کنید. چگونه می توانید بگویید که به کمک پزشکی نیاز ندارید؟ اگر زخم خیلی عمیق نباشد و در جایی نباشد که جای زخم مشکل ساز باشد مانند صورت شما ، درمان خانگی مشکلی ندارد،. همچنین اگر بتوانید با فشار ملایم در عرض 10 دقیقه خونریزی را متوقف کنید، و مطمئن شوید که هیچ کثیفی در زخم وجود ندارد و در 10 سال گذشته واکسن کزاز داده اید می توانید آن را به تنهایی درمان کنید. 

کدام زخم ها را می توان در خانه درمان کرد؟
کدام زخم ها را می توان در خانه درمان کرد؟

مرحله 1: خونریزی متوقف می شود

در اولین مرحله از چهار مرحله بهبود، بدن شما برای متوقف کردن جریان خون وارد عمل می شود. دیواره های رگ خونی شما باریک می شوند تا مواد قرمز کم تری از آن عبور کنند. در عرض چند دقیقه، سلول‌های خونی به نام پلاکت‌ها به سمت محل حرکت می ‌روند. پروتئین‌های موجود در خون شما مانند چسب عمل می ‌کنند تا پلاکت‌ها را به هم بچسبانند و به سوراخ رگ خونی بچسبند. این یک لخته تشکیل می دهد که خونریزی را مسدود می کند.

مرحله 2: التهاب شروع می شود

پلاکت های خون شما مواد شیمیایی خاصی را آزاد می کنند که باعث التهاب می شود. ممکن است کمی تورم و قرمزی در اطراف زخم مشاهده کنید. گلبول های سفید خون به سمت صحنه حرکت می کنند. آنها ناحیه آسیب دیده را از باکتری ها و سایر میکروب ها پاک می کنند تا از آلوده شدن آن جلوگیری کنند. گلبول های سفید شما همچنین مواد شیمیایی به نام فاکتورهای رشد می سازند که به ترمیم ناحیه آسیب دیده کمک می کند.

مرحله 3: پوست شما بازسازی می شود

اکنون روند بهبود بدن شما شروع به کار می کند. سلول های خونی می رسند تا شروع به ساختن پوست جدید کنند. آنها به زخم شما اکسیژن و مواد مغذی لازم برای التیام و رشد رگ های خونی جدید را می دهند. پیام رسان های شیمیایی سلول ها را به سمت ساخت کلاژن هدایت می کنند، پروتئینی که مانند داربست برای بازسازی ناحیه آسیب دیده عمل می کند. ممکن است جای زخمی را مشاهده کنید که با رنگ قرمز شروع می شود، اما باید با گذشت زمان محو شود.

مرحله 4: کشش 

همه چیزهایی که برای بازسازی پوست خود نیاز دارید اکنون در جا

ز یا پارچه تمیز به پوست خود فشار ملایمی وارد کنید. اگر گاز ازخون خیس شد، یک تکه دیگر روی گاز اضافه کنید. اگر می توانید ناحیه آسیب دیده را بالا بیاورید تا جریان خون کاهش یابد. فشار را برای چند دقیقه حفظ کنید.

مرحله 2 مراقبت از زخم: خوب بشویید

در مرحله بعد، برای جلوگیری از عفونت، هرگونه آلودگی و زباله را در زخم خود تمیز کنید. برش را زیر آب جاری بشویید یا یک فنجان آب شفاف روی آن بریزید. همچنین می توانید از دستمال مرطوب بدون الکل یا گاز استریل که با آب مرطوب شده است استفاده کنید. از مواد ضد عفونی کننده برای شستن زخم استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست شما را تحریک کند.

کدام زخم ها را می توان در خانه درمان کرد؟
کدام زخم ها را می توان در خانه درمان کرد؟

مرحله 3 مراقبت از زخم: اطراف آن را بشویید

کمی صابون را روی یک پارچه شستشو قرار دهید و اطراف محل آسیب دیده را بشویید. سعی کنید صابون روی زخم نریزید. از پراکسید هیدروژن یا ید استفاده نکنید، زیرا ممکن است پوست آسیب دیده را تحریک کند. پس از آن، ناحیه مورد نظر را به آرامی با یک حوله یا دستمال تمیز خشک کنید. از گلوله پنبه ای استفاده نکنید، زیرا ممکن است تکه های آن در زخم گیر کند. 

مرحله 4 مراقبت از زخم: آلودگی ها را از بین ببرید

اگر بعد از شستن برش هنوز کثیفی در برش مشاهده کردید، از موچین تمیز شده با الکل استفاده کنید تا به آرامی آن را جدا کنید. همچنین می‌توانید از موچین برای جدا کردن شیشه، سنگ ‌ریزه یا سایر چیزهای باقی مانده در داخل زخم استفاده کنید. اگر نمی توانید همه چیز را از بین ببرید، به پزشک خود مراجعه کنید. 

مرحله 5 مراقبت از زخم: از پماد استفاده کنید

به آرامی یک لایه نازک از پماد آنتی بیوتیک را روی محل برش بمالید. این به شما کمک نمی کند سریع تر بهبود پیدا کنید، اما عفونت را دور نگه می دارد. همچنین به پوست شما اجازه می دهد مرطوب بماند. برخی افراد به پمادها حساس هستند. اگر متوجه بثورات پوستی در اطراف بریدگی شدید، استفاده از آن را متوقف کنید.

مرحله 6 مراقبت از زخم: بانداژ

لازم نیست بریدگی ها و خراشیدگی های کوچک را بپوشانید. اما اگر زخم شما در نقطه‌ای است که به لباس‌هایتان ساییده می‌شود یا ممکن است کثیف شود – مانند روی زانو یا دستتان – یک گاز   یا باند استریل قرار دهید.

بانداژ ناحیه را مرطوب نگه می‌ دارد، که از ایجاد تاول و جای زخم جلوگیری می‌ کند. پانسمان همچنین از باکتری ها جلوگیری می کند و از عفونت جلوگیری می کند. برای بریدگی های عمیق تر، از بانداژ “پروانه” برای بسته نگه داشتن پوست استفاده کنید.

مرحله 7 مراقبت از زخم: بانداژ را تغییر دهید

برای تمیز نگه داشتن زخم، حداقل یک بار در روز  پانسمان را عوض کنید و اگر باند قدیمی خیس یا کثیف شد آن را تعویض کنید.

قبل از تعویض پانسمان دست های خود را بشویید. سعی کنید به زخم دست نزنید. می توانید قبل از بستن باند جدید، یک لایه دیگر از پماد آنتی بیوتیک بزنید.

مراقب عفونت باشید:

هر سوراخی در پوست ممکن است عفونی شود. همانطور که زخم شما بهبود می یابد، به این علائم توجه کنید و اگر موارد زیر را دارید با پزشک خود مشورت کنید:

  • قرمزی و تورم
  • درد زیاد نزدیک زخم
  • مایع ضخیم و مایل به خاکستری از آن خارج می شود
  • تب بالاتر از 100.4 فارنهایت
  • رگه های قرمز در نزدیکی برش

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *