چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟

ایجاد زخم در پاها دلایل متفاوتی دارد. شناسایی عامل ایجاد کننده زخم و نوع آن در درمان زخم پا تاثیرگذار است. در صورت وخیم تر شدن زخم پا باید مراقبت های متعدد پزشکی جدی گرفته شود. یکی از مهمترین عواملی که سبب کاهش بهبودی زخم های این ناحیه از بدن می شود؛ بیماری های متفاوت نظیر: نوروپاتی دیابتی است.

رعایت نکات بهداشتی و شستشوی زخم ها به درمان سریع تر و جلوگیری از وخیم تر شدن آنها کمک بسیاری می کند. زخم پا ممکن است در اثر حادثه، ساییدگی و بریدگی نیز ایجاد شود و با توجه به حاد و مزمن بودن آن، درمان های لازم صورت گیرد.

زخم های پا در مراحل حاد و خطرناک آن مانند: زخم های دیابتی، باید در همان ابتدای پیدایش، کنترل شوند. زیرا در صورت عفونی شدن زخم پای دیابتی و عدم کنترل آن، احتمال قطع پا وجود دارد. اگر به اطلاعات بیشتری در مورد علل وخیم تر شدن زخم پا نیاز دارد؛ ما را تا انتهای این مقاله همراهی کنید.

چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟

عدم رعایت بهداشت زخم ها

بدون شک رسیدگی به زخم پا و ضد عفونی کردن آن از جمله اقداماتی است که سبب جلوگیری از وخیم تر شدن زخم پا می شود. بهداشت زخم شامل: شستشوی روزانه آن با مواد ضدعفونی کننده، پانسمان، استفاده از پماد های آنتی بیوتیک و تمیز نگه داشتن زخم می شود. انجام روزانه این اقدامات روند بهبودی در زخم پا را افزایش می دهد. با توجه به نوع زخم، عمق و وسعت آن ممکن است پزشک از جراحی یا دبریدمان زخم جهت جلوگیری از ایجاد عفونت استفاده کند.

عدم خون رسانی سریع در رگ ها

یکی از دلایل بهبودی سریع تر زخم ها، گردش خون سریع در رگ ها است. در صورتی که افراد به دلیل شرایط جسمی خود، گردش خون کندی داشته باشد؛ اکسیژن و سایر مواد مورد نیاز بافت آسیب دیده، کندتر به زخم ها می رسد. از این رو وضعیت زخم ها وخیم تر می شود.

افزایش سن

هر چقدر سن افراد رو به افزایش می رود؛ توان و نیروی جسمی آنان تحلیل پیدا می کند. این امر روی تمام اندام های داخلی و خارجی بدن تاثیر می گذارد و سیستم ایمنی را در مقابله با بسیاری از صدمات و بیماری ها کاهش می دهد. اگر زخم ها در بدن یک فرد مسن ایجاد شوند؛ درمان آنها سخت تر و کندتر از زخم های بدن یک فرد جوان است. از آنجایی که پوست در سن  پیری خاصیت ارتجاعی خود را از دست می دهد؛ بافت های آسیب دیده بدن و ماهیچه ها دیرتر ترمیم پیدا می کنند. همین امر وخیم تر شدن زخم پا را در پی دارد.

تغذیه ناسالم

تغذیه یکی از عوامل بسیار مهم در ترمیم زخم ها به شمار می رود. منظور از تغذیه مصرف غذاهایی است که حاوی میزان قابل توجهی ویتامین، مواد معدنی و پروتئین ها باشند. این مواد به ترمیم زخم پا کمک بسیاری می کنند و سبب بهبودی سریع تر آنها می شوند.

چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟

برخی از بیماری ها

همیشه بیماری ها مهمترین عاملی هستند که در وخیم تر شدن زخم پا نقش دارند. زخم های پا ممکن است در اثر پارگی، ساییدگی و غیره ایجاد شوند. بیماری ها با تضعیف سیستم ایمنی بدن، مقابله با عفونت ها و میکروب ها را کاهش می دهند. از این رو بدن در برابر هرگونه عامل خارجی واکنش کمتری از خود نشان می دهد.

عفونت های زخم درمان نشده با ضعیف شدن بدن راحت تر به آن راه پیدا می کنند و کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند. در ادامه برخی از بیماری هایی که در وخیم شدن وضعیت زخم های پا نقش دارند را بررسی می کنیم.

نوروپاتی دیابتی

دیابت یا بیماری قند خون مشکلات بسیاری را برای افراد ایجاد می کند که یکی از آنها ایجاد زخم های پا است. این بیماری گردش خون را کاهش می دهد و عصب های انتقال دهنده درد را مسدود می کند. از این رو با ایجاد هر گونه خراش یا زخم روی پاها بیمار قادر به حس درد و ناراحتی نیست. این امر سبب می شود زخم پا درمان پیدا نکند و عفونت آن افزایش یابد.

بیماری های وریدی

زخم های وریدی یکی از انواع زخم های پرخطر عنوان می شوند که در پاها بروز پیدا می کنند. وخیم تر شدن زخم پای وریدی مشکلات بسیاری را برای افراد در پی دارد. این زخم ها به دلیل افزایش فشار خون وریدها در پا ایجاد می شوند. در واقع بیماری سیاهرگ این زخم ها را به وجود می آورد و شدت می بخشد. زخم های وریدی حدود 90 درصد از زخم های پا را تشکیل می دهند و جز خطرناک ترین آنها به شمار می روند.

چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟

بیماری قلبی

بیماری قلبی افراد را در معرض ایجاد زخم های عفونی قرار می دهد. زیرا افراد دارای بیماری های قلبی از گردش خون نامتعادلی برخوردار هستند و بروز هرگونه زخم روی پوست این افراد در صورت عدم درمان به سرعت وخیم می شود. همچنین به دلیل فشار خون بالا امکان ابتلا به بیماری های قلبی بسیار زیاد است. از این رو با مسدود شدن عروق، خون دیرتر جریان پیدا می کند و این امر وخیم تر شدن زخم پا را در پی دارد.

ضعیف بودن سیستم ایمنی بدن

هر بیماری یا آسیبی که به دلیل سیستم ایمنی ضعیف بدن ایجاد می شود؛ ممکن است وضعیت بیمار را در حالت بسیار نامناسبی قرار دهد. سیستم ایمنی بدن شامل گلبول های سفید می شوند که در صورت ورود هر گونه آلودگی و میکروب به بدن سریعا آن را شناسایی و از بین می برند.

از این رو افرادی که از سیستم ایمنی ضعیفی رنج می برند؛ امکان وخیم تر شدن زخم پا در آنان نسبت به سایر افراد بیشتر است. زیرا عفونت زخم به سرعت پخش می شود و به نواحی دیگر بدن آسیب وارد می کند. بنابراین جهت جلوگیری از این وضعیت ممکن است پزشک داروهای تقویت کننده سیستم ایمنی بدن را به بیماران تجویز کند. در این صورت مداوای زخم های پا سریع تر اتفاق می افتد.

چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟

عدم استفاده از آنتی بیوتیک های موضعی و خوراکی

عفونت عامل بسیار مهمی است که از طریق زخم پا به کل بدن انتقال داده می شود. زخم پا اگر درمان نشود؛ خطرات بسیاری را به همراه دارد. از این رو پزشک استفاده از آنتی بیوتیک های قوی را توصیه می کند. این داروها هم به صورت خوراکی و هم موضعی در نوع کرم و پماد موجود هستند و بیمار را از شر عفونت های ایجاد شده در زخم خلاص می کنند. عدم مصرف این داروها وخیم تر شدن زخم پا را پی دارد.

نتیجه گیری…

وخیم تر شدن زخم پا به شرایط جسمی فرد بستگی دارد. هر چقدر فرد مسن تر باشد، سیستم ایمنی بدن او کاهش پیدا می کند. از این رو زخم پا کندتر درمان می شود. عوامل بسیاری در عدم بهبودی زخم های پا در کوتاه مدت تاثیر دارند که بیماری هایی از قبیل: فشار خون بالا، نوروپاتی دیابتی، بیماری وریدی و غیره مهمترین آنها هستند.

همچنین عدم شستشوی زخم ها و مراقبت از آنها، عدم مصرف داروهای آنتی بیوتیک، تغذیه ناسالم و گردش خون کند نیز در وخیم تر شدن وضعیت زخم های پا تاثیر گذار هستند. بنابراین در صورت وجود کوچکترین علائم زخم در پاها باید سریعا پزشک را در جریان قرار داد.

چه عواملی زخم پا را وخیم تر می کنند؟Source: www.healthline.com, www.health.harvard.edu

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *