نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

زخم بستر نگرانی جدی افراد خانواده و مراقبانی است که وظیفه نگهداری از افرادی را که برای مدت طولانی در بستر بیماری هستند، دارند.

افرادی که برای مدت طولانی در رختخواب هستند یا زمان قابل توجهی را روی تخت یا صندلی می گذرانند و به تنهایی نمی توانند جابجا شوند، در معرض خطر این بیماری هستند.

در حالی که ممکن است که به نظر نرسد که یک منطقه کوچک از پوست بتواند مشکل بزرگی برای بیمار ایجاد کند، اما این مسئله کوچک می تواند به سرعت به یک مشکل بزرگ بهداشتی تبدیل شود.

بنابراین لازم است که مراقبان از این بیماری شناخت پیدا کنند و راه های مراقبت و پیشگیری از این بیماری را بیاموزند.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

در مقاله پیشرو، نکات مراقبت از زخم بستر و شناخت مراحل این بیماری برای انتخاب روش درمان ارائه شده است. همچنین در ادامه آن علائم هشدار دهنده پوستی که باید آنها را بشناسید و نکاتی نیز جهت پیشگیری به مراقبان آموزش داده شده است.

نکات مراقبت از زخم بستر و شناخت مراحل زخم بستر

یکی از نکات مراقبت از زخم بستر این است که درک مناسبی از شدت این بیماری برای اتخاذ دوره درمانی مناسب داشته باشید. برای اینکار، شناخت مراحل زخم بستر مهم است. این بیماری 4 مرحله دارد و مهم است که در مراحل اولیه آن را تشخیص دهیم. در هر مرحله نیاز به پاکسازی و پانسمان با استفاده از شوینده های بهداشتی مختلفی است.

در مرحله اول پوست با تغییر رنگ، دما و بافت، مشکل خود را نشان می دهد. در مرحله دوم زخم کم عمقی که بافت صورتی دارد یا تاول عفونی دارد، ایجاد می شود.

با وارد شدن به مرحله سوم، زخم عمیق تر می شود و لایه های زیرین را هم از بین می برد و دارای بافتی زرد رنگ می شود. درمان زخم بستر در این مرحله سخت تر است و نیاز به مشورت با پزشک دارد. زخم در مرحله چهارم چندین برابر شدیدتر خواهد شد.

بیان این مسئله مهم است که در هر مرحله از زخم بستر باید برای درمان بیماری با پزشک مشورت کنید. روزانه بیمار را چک کنید که در صورت بروز مشکل در مراحل اولیه بیماری را تشخیص دهید و جهت درمان فوری اقدام کنید.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

علائم هشدار دهنده آسیب دیدگی پوست که باید بدانید

یکی دیگر از نکات مراقبت از زخم بستر توجه به این نکته است که همواره پیشگیری از مسائل جدی پزشکی مقدم بر مقابله با آن باید در نظر گرفته شود.

اگر مناطق تحریک پوست زود تشخیص داده شود، مداخله مناسب و مراقبت از پوست می تواند توسعه زخم های دردناک سرباز را متوقف کند یا به تاخیر اندازد. این مسئله بسیار مهم است، زیرا این زخم ها می توانند بسیار عمیق و آلوده شوند.

اولین نشانه های زخم بستر زمانی که هنوز پوست سالم است، ظاهر می شوند. هم افراد خانواده و هم مراقبان حرفه ای باید مرتبا پوست را از نظر علائم از بین رفتن آن چک کنند. در ادامه برخی از این علائم توضیح داده شده است.

تغییر در رنگ پوست

مراقب علائم تحریک پوست باشید. این علائم ممکن است در افرادی که پوست تیره دارند، به رنگ آبی یا بنفش و در افرادی که پوست روشن دارند، به رنگ صورتی یا قرمز ظاهر شوند.

نوسانات غیرمعمول در دمای پوست

گرمای بیش از حد نشان دهنده التهاب است، درحالی که خنکی نشان دهنده جریان خون کم یا عدم جریان خون در آن منطقه محسوب می شود. هر دو این موارد نشانه های بدی هستند.

تغییر در استحکام بافت پوست

مناطق تحت تاثیر ممکن است نرم و متفاوت از بافت مناطق پوست سالم به نظر برسد.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

احساسات غیرمعمول

بی حسی، سوزش، خارش، درد یا سوزن سوزن شدن اغلب در مناطق در معرض خطر هنگامی که زخم بستر در حال گسترش است، ایجاد می شود.

تاول یا سایش

این زخم های کوچک اغلب نشان دهنده آسیب سطحی موجود هستند که به راحتی می توانند بدتر شوند.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

کدام قسمت های بدن در زخم بستر درگیر می شوند؟

قسمت های مختلفی از بدن با نقاط آسیب پذیر خاصی که در آنها معمولا زخم بستر ایجاد می شود، مرتبط هستند. برای مثال نشستن به احتمال زیاد باعث ایجاد زخم بستر در پایین و پشت افراد سالمند می شود. حالت خطرناک دیگر دراز کشیدن است که می تواند باعث ایجاد زخم بستر در هر یک از قسمت های زیر شود:

  • ساکروم (Sacrum) که استخوانی بزرگ در پایه ستون فقرات است که درست بالای استخوان دنبالچه قرار دارد؛
  • پاشنه پا؛
  • کاکسیکس (Coccyx) یا استخوان دنبالچه؛
  • دو طرف باسن( به طور خاص، قسمت هایی از استخوان ران به نام تروکانتر و تاج های استخوان لگن)؛
  • استخوان های نشیمنگاه لگن که وزن بدن در هنگام نشستن روی آن قرار می گیرد. این استخوان توبروزیت ایسیال ( ischial tuberosity) نامیده می شود؛
  • پشت کمر در امتداد مکانی که مهره ها بیرون زده اند؛
  • هر ناحیه ای از سر که با سطح تخت، بالش و غیره تماس داشته باشد.

قسمت های دیگری از بدن شامل گوش، قسمت داخلی زانو، مچ پا، استخوان شانه، آرنج و هر جای دیگری که ممکن است، برای مدت زمان طولانی بر روی یک سطح سخت تحت فشار قرار گیرد، نیز در معرض ابتلا به این بیماری هستند.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانندنکات مراقبت از زخم بستر و پیشگیری از آن

محصولات، تکنیک های موقعیت یابی و لوازم جانبی زیادی وجود دارد که به شما در پیشگیری از آسیب پوست کمک می کنند. اما عامل مهم از نکات مراقبت از زخم بستر نظارت دقیق و پی در پی وضعیت پوست کسی که از او مراقبت می شود، است. این امر به تشخیص زمان مناسب برای استفاده از ابزارها و درمان های موجود کمک می کند.

توصیه می شود برای جلوگیری از ابتلا به زخم بستر اقدامات زیر صورت گیرد:

  1. حداقل هر دو ساعت یکبار بیمار را جابجا کنید. پیروی از یک برنامه دقیق جابجا کردن بیمار هنگام مراقبت از افراد کم تحرک بسیار مهم است. بسته به توانایی او این جابجایی شامل به طور متناوب، تغییر حالت از نشسته به ایستاده و برعکس یا حرکت از یک طرف بدن به پشت و سپس به طرف دیگر بدن در حالت خوابیده می شود.
  2. با بالشتک های اضافی از مناطق در معرض خطر محافظت کنید. برای مثال قرار دادن بالش بین پاها در رختخواب، استفاده از تشک های مخصوص یا استفاده از ویلچرهایی با کوسن های مخصوص که به مرور فشار را کاهش می دهند، می توانند در این زمینه بسیار مفید عمل کنند.

کوسن ها و فوم های معمولی در این زمینه کمک کمی به شما می کنند. قبل از خرید محصولات پیشگیری از زخم بستر تحقیق کنید، زیرا برخی از آنها آسیب بیشتری به بیمار می زنند.

  1. به طور منظم و حداقل روزانه بررسی های پوستی موردنیاز را از مناطق در معرض خطر انجام دهید.
  2. پوست را چرب و عاری از رطوبت اضافی نگهدارید. استفاده ملایم از لوسیون ها و کرم های مناسب باعث مقاومت پوست می شود. کرم های بازسازی کننده باید به طور منظم بعد از هر تغییر مختصر در بزرگسالان استفاده شود تا یکپارچگی پوست افزایش یابد. همانقدر که رطوبت زیاد مضر است، خشکی و ترک خوردن بیش از حد پوست نیز می تواند مشکلاتی را در پی داشته باشد.

برای جلوگیری از التهاب و عفونت هنگام استحمام یا تمیز کردن مناطق آلوده از صابون های ملایم و آب گرم استفاده کنید.

  1. وعده های غذایی مغذی شامل پروتئین، انواع ویتامین ها و مواد معدنی تهیه کنید. رژیم غذایی ایده آلی برای جلوگیری از زخم بستر وجود ندارد، اما تغذیه نامناسب می تواند روند بهبودی و ترمیم را کاهش دهد یا متوقف کند.

مصرف کالری نیز برای جلوگیری از کاهش وزن قابل توجه مهم است. افراد لاغر معمولا چربی بدنی کمتر، توده عضلانی و سایر بافت ها را برای کمک به بالشتکی که در مناطق استخوانی معمولا آسیب می بیند، دارند.

از طرف دیگر اضافه وزن فشار بیشتری را بر نقاط حساس بدن وارد می کند. حفظ وزن سالم از نکات مراقبت از زخم بستر در جلوگیری از آسیب دیدگی پوست به شمار می رود.

نکات مراقبت از زخم بستری که مراقبان باید بدانند

کلام آخر

شناخت علائم و راه های درمان زخم بستر برای مراقبان بسیار مهم است. کسب دانش در این زمینه باعث می شود که بیماری را خیلی زود تشخیص دهید و به درمان فوری آن اقدام کنید.

در این مقاله نکات مراقبت از زخم بستر، روش های پیشگیری از این بیماری و همچنین علائمی که به شما در تشخیص زودهنگام آن کمک می کنند، ارائه شده است.

Source: www.agingcare.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *