مراقبت از زخم در منزل

مراقبت از زخم در منزل


زخم هایی که به دلایل مختلف ایجاد می شوند، پسوند بیماری هستند که باید در سریع ترین زمان ممکن درمان شوند. زخم زمانی ایجاد می شود که مخاط پوست به دلایل مختلف عملکرد خود را از دست می دهد. مشخص است که تروماهایی که می توانند در اثر زخم ایجاد شوند، عمدتاً متنوع هستند. وقتی کلمه زخم ذکر می شود باید به ذهن «زخم های بریدگی، زخم های عفونی، زخم های له شدگی، زخم های تکه تکه، زخم های نافذ» خطور کرد.

مراقبت از زخم علامتی است که باید فوراً درمان شود. زیرا مخاط آسیب دیده پوست به راحتی مستعد عفونت می شود. عمق زخم ها نقش بسزایی در روند بهبود دارد. به ویژه، درمان زخم های ناشی از دیابت یا بیماری های مزمن مانند واسکولیت طولانی مدت است و نیاز به مراقبت زیادی دارد.

انواع زخم ها چیست؟

انواع تغییر شکل های دردناک و خونریزی دهنده ای که در پوست ایجاد می شود و به یکپارچگی پوست آسیب می رساند، زخم نامیده می شود. عوامل متعددی وجود دارد که در پیدایش زخم موثر است. در حالی که میزان دید و میزان وقوع صدمات ناشی از محیط فیزیکی بسیار زیاد است، برخی از بیماری های مزمن نیز در ایجاد زخم موثر هستند. زخم های ناشی از ابزارهای تیز مانند چاقو، شیشه و تیغ می توانند به صورت حاد ایجاد شوند و همچنین در ادبیات پزشکی می توان آنها را زخم های ساده ای دانست. این آسیب ها که از نظر عمق کاملاً سطحی هستند در رتبه اول در بین انواع آسیب ها جای خود را می گیرند.

مراقبت از زخم در منزل
مراقبت از زخم در منزل

به خصوص در موقعیت های مبتنی بر قدرت بدنی مانند دعوا و مسابقات، ‘آسیب های دندانی’ رخ می دهد. این زخم ها معمولاً باعث آسیب به سطح پوست نمی شوند، اما می توانند از داخل باعث کبودی یا له شدگی شوند. خونریزی در این نوع زخم بسیار نادر است و به طور کلی با لمس ناحیه زخم حساسیت آن افزایش می یابد.

خطر آسیب پوستی ناشی از ابزارهای نافذ مانند سیخ و میخ نیز بسیار زیاد است و مراقبت از زخم در منزل از این نظر حائز اهمیت است. زیرا در این گونه زخم ها هم تخریب عمیق است و هم خطر ابتلا به عفونت هایی مانند کزاز بسیار زیاد است.

مراقبت از زخم در منزل خدماتی است که عموماً در موارد ناشی از جراحات ناشی از گلوله، آسیب‌های آلوده و خطر بالای عفونت و زخم‌های عمیق ناشی از دیابت اعمال می ‌شود. زخم های عفونی باید سریع و دقیق درمان شوند تا از مشکلات عمده ناشی از سلامت عمومی بیمار جلوگیری شود. زیرا زخم های عفونی را می توان علت بسیاری از شرایط نامطلوب از جمله ایجاد زخم های عمیق تر، تب بالا، ضعف، خستگی و التهاب در خون در بیمار نشان داد.

زخم هایی که در اثر بیماری های مزمن ایجاد می شوند چیست؟

بیماری هایی مانند دیابت، زخم، وریدی و فلج بیماری هایی هستند که افراد برای مدت طولانی از آنها مراقبت می کنند. ایجاد زخم به خصوص در دیابت اجتناب ناپذیر است. این زخم‌های روی پا باعث می ‌شود که بیمار در درازمدت مستعد به عفونت شود.

زخم پا به دلیل دیابت:

توصیه می شود برای پیشگیری از زخم دیابتی که یک بیماری مزمن و ژنتیکی است از نوسانات قند خون خودداری کنید. علاوه بر این، ترجیحات کفش بیماران باید راحت و گرد باشد. از آنجایی که ایستادن طولانی مدت و پیاده روی های طولانی باعث ایجاد زخم در افراد دیابتی می شود، باید به این امر توجه ویژه ای شود و پاها به طور مکرر با آب و صابون شسته شوند.

زخم بستر به دلیل فلج:

زخم بستر که به عنوان زخم فشاری نیز شناخته می شود، زخم هایی است که در بیمارانی که سکته کرده اند و در افرادی که مجبور به استفاده از ویلچر هستند ایجاد می شود. این زخم ها در اثر اعمال فشار طولانی مدت به یک محل ایجاد می شوند و باعث تخریب های عمیق در بافت پوست می شوند. این زخم ها، موضوعاتی هستند که نیاز به تخصص در مراقبت از زخم در خانه دارند. معمولاً این زخم‌ها می ‌توانند در پشت، دنبالچه و باسن ایجاد شوند و می ‌توان آن‌ها را با حمایت‌های مراقبت از زخم مدیریت کرد.

زخم های وریدی:

زخم های وریدی باعث ایجاد زخم هایی می شوند که اغلب روی مچ پا دیده می شوند. کار نکردن وریدهای این ناحیه به دلیل زخم وریدی ممکن است باعث آسیب جدی به مخاط پوست شود. متاسفانه در این شرایط زخم هایی که عفونی شده و به شکاف های بزرگی تبدیل شده اند ایجاد می شود. بهره مندی از خدمات مراقبت از زخم در منزل در این آسیب ها به صورت زخم های باز حائز اهمیت است. زیرا تقریباً تمام صدمات

وریدی ذکر شده باعث ایجاد بوی بد و ترشح شدید چرک می شود. این وضعیت هم برای بیمار آسیب دیده و هم برای محیط نزدیک به سطح نگران کننده ای می رسد.

مراقبت از زخم در بیمارستان ها چگونه انجام می شود؟

مراقبت از زخم در خانه خدمات مهمی است به ویژه برای زخم هایی که در برخی بیماران ایجاد شده و خطر عفونت بالایی دارند. برخی از بیماران را می توان در خانه خود درمان کرد. برای برخی از بیماران، ممکن است نیاز باشد که هر روز به صورت دوره‌ای به درمان زخم سرپایی مراجعه کنند. در این مورد، بیماران باید به صورت بستری درمان شوند تا مانع از دست دادن اندام شود. مراقبت از زخم تحت کنترل متخصص همچنین می تواند از ابتلای بیمار به سایر بیماری ها جلوگیری کند.

مراقبت از زخم در منزل
مراقبت از زخم در منزل

چگونه مراقبت از زخم را در خانه انجام دهیم؟

مراقبت از زخم موضوع مهمی است، به ویژه برای حفظ حریم خصوصی و منطقه آسایش بیمار. در این صورت گاهی می توان از خدمات اجتماعی مانند خدمات پزشک در منزل یا خدمات پرستاری در منزل بهره مند شد. البته درمان‌های زخمی که باید در خانه انجام شود، وضعیتی نیست که بستگان بیمار بتوانند از آن مراقبت کنند. متشکل از پزشکان، پرستاران یا افرادی است که آموزش های ویژه ای در این زمینه دیده اند. به طور

خلاصه، از آنجایی که کاربردهایی مانند درمان عفونت، خون ‌ریزی، بانداژ را می‌ توان در خانه انجام داد، در صورتی که پزشکی مناسب تشخیص داده شود، می ‌توان آن را در خانه ارائه کرد.

برای مراقبت از زخم چه چیزی لازم است؟

هنگامی که صحبت از مراقبت از زخم در خانه می شود، خدمات ویژه و نیروی انسانی واجد شرایط مورد نیاز است. برای این امر مهم است که بیماران ابتدا تحت نظر متخصص باشند. برای تجویز مستقیم داروها و پمادهای لازم باید با متخصص همکاری کرد.

اگر در بین داروهایی که می توان از آن استفاده کرد، عارضه ای وجود دارد که باعث نوسان قند خون می شود، پیشگیری از آن مهم است. ارزیابی مجدد و برنامه ریزی تغذیه بیمار مطابق با درمان، درمان را تسهیل می کند.

علاوه بر این، یک پزشک متخصص، یک پرستار متخصص از ضروریات مراقبت از زخم در منزل است.

با توجه به اینکه بیمار به مدت طولانی نیاز به مراقبت از زخم دارد، ممکن است مشکلات روانی خاصی ایجاد شود. روانشناسی به خصوص برای زخم هایی که عفونی می شوند و روز به روز عمیق تر می شوند و حتی تحرک بیمار را تحمیل می کنند، می تواند تحت فشار باشد. این وضعیت می تواند به اعضای خانواده بیمار نیز سرایت کند. به طور کلی، هم بیمار و هم نزدیکان او ممکن است در این فرآیند به حمایت متخصص نیاز داشته باشند. کار با روانپزشک یا روانشناس یک جزئیات مهم است. این حمایت نباید در طول درمان دریغ شود، زیرا مشخص است که بیماران تحت حمایت روانشناختی نگرش سازگارتری نسبت به درمان نشان می ‌دهند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *