انواع پانسمان


 انواع پانسمان

پانسمان‌ها یکی از مهم‌ترین ابزارآلات پزشکی هستند که عدم وجود آن‌ها، آسیب‌های جبران‌ناپذیری برای بیماران خواهد داشت. پانسمان‌ها روی زخم‌ها قرار می‌گیرند تا از عفونت و خونریزی پیشگیری کنند. استفاده از پانسمان‌ها علاوه بر این‌که با کنترل رطوبت زخم و کاهش باکتری‌ها در ناحیه زخم، کمک‌کننده است، با بهبود سریع‌تر زخم‌ها نیز همراه است. در گذشته معمولاً برای پیشگیری و کنترل عفونت، ابتدا محل زخم با محلول‌های ضدعفونی‌کننده همچون بتادین، آب اکسیژنه، سرم نمکی و… شستشو می‌شد و سپس پانسمان روی زخم قرار می‌گرفت اما در پانسمان‌های نوین مانند پانسمان‌های سوربکت با کنترل میکروب‌ها علاوه بر پیشگیری از بروز عفونت دیگر نیاز به مصرف این‌گونه مواد ضدعفونی‌کننده که گاهی مضر نیز هستند، وجود ندارد.

یک پانسمان خوب چه ویژگی‌هایی دارد؟

یک پانسمان خوب باید در اشکال و ابعاد متناسب با انواع زخم‌ها باشد و از طرفی بتواند ترشحات اضافی زخم را به‌خوبی جذب کند. چراکه اگر این ترشحات جذب نشوند و یا محدوده زخم عرق کند، محیط اطراف زخم مرطوب خواهد شد و انواع باکتری‌ها در این ناحیه رشد خواهند کرد. یک پانسمان خوب نباید اجازه ورود باکتری‌ها و رشد باکتری را در ناحیه زخم بدهد و به‌راحتی قابل تعویض باشد. (مثلاً به زخم نچسبد و تعویض آن با درد همراه نباشد.)

هدف از پانسمان کردن چیست؟

با پانسمان کردن، می‌توان خونریزی را کنترل کرد و از ورود میکروب‌ها و آلودگی‌ها به زخم پیشگیری کرد. همچنین پانسمان کردن باعث عدم انتشار آلودگی به محیط می‌شود و درمان زخم نیز سریع‌تر صورت می‌گیرد.
پانسمان‌ها روی زخم‌ها قرار می‌گیرند تا از عفونت و خونریزی پیشگیری کنند.

انواع پانسمان

پانسمان‌ها انواع متفاوتی دارند که هرکدام بنا به نوع استفاده و محل زخم، ویژگی‌ها و شرایط گوناگونی دارند. پانسمان کمپرس، پانسمان جراحی، پانسمان گاز نواری، پانسمان ژل و پانسمان فوم سیلیکونی و جاذب تنها نمونه‌ای از انواع پانسمان‌های موجود در بازار هستند که هرکدام در شرایط ویژه‌ای مورداستفاده قرار می‌گیرند.

پانسمان‌های مدرن

پانسمان‌های هیدروکولوئیدی

در پانسمان‌های هیدروکولوئیدی که یکی از انواع پانسمان‌ها می‌باشد، یک شبکه مدرج روی سطح خارجی ایجاد می‌شود که به زخم نمی‌چسبد و از طرفی زمان تعویض زخم به‌طور کامل مشخص می‌شود. دقت داشته باشید استفاده از این نوع پانسمان در بیماران دیابتی ممنوع می‌باشد

پانسمان فوم

پانسمان فوم نیز در زخم حاصل از سوختگی، جراحی، ساییدگی‌ها و زخم‌های عروقی و پای دیابتیک غیر عفونی به کار می‌روند. از مهم‌ترین مزایای این نوع پانسمان می‌توان به قابل برش بودن و عدم چسبندگی آن اشاره کرد. از پانسمان فوم همراه با آلژینات و هیدروژل نیز می‌توان استفاده کرد.

پانسمان آلژینات

این پانسمان‌ها در انواع زخم‌های حاد و مزمن مورد استفاده قرار می‌گیرند که در انواع آلژینات نقره و آلژینات نقره پرکننده وجود دارند.

پانسمان استریل

این نوع از پانسمان از یک باند رولی که در یک محفظه پوششی، پیچیده شده است، تشکیل شده است. در پانسمان‌های استریل، یک قطعه گاز و یک قطعه لایه پنبه‌ای دیده می‌شود که در ابعاد مختلف برای پیشگیری از آلودگی زخم‌ها، به فروش می‌رسد.

پانسمان چسب‌دار

 این پانسمان‌ها معمولاً برای خراشیدگی‌های کوچک استفاده می‌شود و از یک لایه گازدار با یک نوارچسب دار تشکیل شده‌اند. چسب‌های زخم از این دسته هستند.

پانسمان‌های چشمی استریل

این پانسمان‌ها برای کسانی که به آسیب‌های چشمی دچار شده‌اند مناسب است. این پانسمان علاوه بر محافظت از چشم، استحکام بالایی روی سر بیمار دارد تا با تکان خوردن سر بیمار، جابجا نشود.
قابل‌توجه است که پانسمان‌های نوین سوربکت علاوه بر دارا بودن ویژگی‌های مثبت موجود در دیگر پانسمان‌ها به‌صورت بی‌خطر از بار میکروبی زخم‌ها می‌کاهد و باعث کاهش عفونت و درمان زخم می‌شوند. میکروب‌ها به سطح پانسمان‌ها متصل شده و در زمان تعویض پانسمان از محل زخم جداشده و دور می‌شوند.
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *