سوختگی شیمیایی یکی از انواع سوختگی‌هایی است که بیشتر در آزمایشگاه‌هایی که با اسیدها و بازها سروکار دارند، دیده می‌شود.

سوختگی شیمیایی یکی از انواع سوختگی‌هایی است که بیشتر در آزمایشگاه‌هایی که با اسیدها و بازها سروکار دارند، دیده می‌شود. برخی از مواد شیمیایی خاصیت خورندگی دارند و هنگامی‌که روی پوست قرار می‌گیرند، شروع به تخریب بافت و ایجاد سوختگی می‌کنند. گاهی سوختگی شیمیایی در تماس با بخار برخی از مواد شیمیایی ایجاد می‌شود. بیشترین دلیل ایجاد سوختگی شیمیایی، استفاده غلط از مواد شیمیایی است. این سوختگی ممکن است در هر جایی اتفاق بیفتد و به مکان خاصی محدود نمی‌شود. در ادامه با سوختگی ناشی از مواد شیمیایی و درمان آن آشنا شوید.

سوختگی با مواد شیمیایی در کجاها بیشتر اتفاق می‌افتد؟

سوختگی مواد شیمیایی می‌تواند در اثر برخورد افراد معمولی با مواد شوینده، کودهای شیمیایی، اسید باتری، مواد نظافتی استخر، رقیق کننده‌های رنگ و آزمایشگاه‌های مواد شیمیایی ایجاد شود. از آن جایی که سوختگی با مواد شیمیایی معمولاً سطحی نیست، بعد از ایجاد سوختگی باید فوراً به پزشک مراجعه کرد. البته پیش از مراجعه به پزشک باید کمک‌های اولیه را انجام داد تا از میزان جراحت کاسته شود. در سوختگی با مواد شیمیایی معمولاً به دلیل خورندگی، مواد شیمیایی به قسمت‌های عمقی‌تر پوست آسیب وارد می‌کنند.

علائم سوختگی با مواد شیمیایی چگونه است؟

این نوع سوختگی بستگی به نوع ماده‌ای که پوست با آن در تماس است دارد. اگر ماده شیمیایی خورنده‌ای قوی باشد، کمترین مقدار آن به عمیق‌ترین بافت بدن نفوذ پیدا می‌کند. علائم سوختگی با مواد شیمیایی، به مدت زمان تماس ماده با پوست نیز بستگی دارد. اگر مدت زمان تماس ماده با پوست زیاد باشد، علائم شدیدتری را شاهد خواهیم بود. ممکن است شکاف پوستی ایجاد شود و سوختگی از نوع درجه سه به وجود آید. در سوختگی با مواد شیمیایی حتی مرگ هم دیده می‌شود.

 
سوختگی شیمیایی یکی از انواع سوختگی‌هایی است که بیشتر در آزمایشگاه‌هایی که با اسیدها و بازها سروکار دارند، دیده می‌شود.

در سوختگی با مواد شیمیایی چه مواردی مهم است؟

در سوختگی با مواد شیمیایی باید بدانیم که چه نوع ماده‌ای باعث ایجاد سوختگی شده است. دانستن نوع ماده شیمیایی مستقیماً روی روند درمان تأثیر دارد. اگر پوست سیاه شده باشد و یا به حالت مرده درآمده باشد، باید بخش آسیب دیده جدا شود و سپس اقدامات لازم برای درمان انجام شود.

سوختگی با مواد شیمیایی چرا خطرناک است؟

در بین انواع سوختگی‌ها، سوختگی با مواد شیمیایی، خطرات بیشتری دارد. از آن جایی که مواد شیمیایی خورنده هستند، به راحتی می توانند، آسیب‌های جدی و خطرناکی را به بدن وارد کند. اگر مواد شیمیایی روی چشم یا صورت بریزد، خطرات نابینایی و از دست رفتن زیبایی چهره را به همراه خواهد داشت. اگر فوراً به سوختگی‌های ناشی از مواد شیمیایی رسیدگی نشود، در کمترین زمان، سوختگی ایجادشده به سوختگی درجه سوم می‌رسد و بافت‌های مرده به وجود می‌آید.

مراقبت‌های پزشکی برای بیمارانی که سوختگی با مواد شیمیایی داشته‌اند:

  • در ابتدا اگر مواد شیمیایی روی لباس شما ریخته شده است، لباس خود را فوراً از بدن خارج کنید. سپس فوراً زیر دوش آب بروید و یا محل آسیب دیده را در تماس با آب روان به مدت بیست دقیقه قرار دهید. این کار در کاهش شدت سوختگی بسیار مهم است.
  • سوختگی با مواد شیمیایی را جدی بگیرید و حتی اگر در ابتدا علائمی از آن ندیدید، باز هم به پزشک مراجعه کنید.
  • اگر مواد شیمیایی وارد مجاری گوارشی شده باشد، مسمومیت و زخم‌های خطرناک ایجاد می‌کند. در این صورت به نزدیک‌ترین مرکز مسمومیت مراجعه کنید.

در مراکز درمانی، برای سوختگی مواد شیمیایی، راهکارهای متفاوتی را ارائه می‌دهند. در همه انواع سوختگی‌ها، محل آسیب دیده باید با کمک پانسمان‌های مناسب، پوشیده شود تا میکروب و آلودگی از طریق پوست آسیب دیده، وارد بدن نشود. این پانسمان‌ها با پانسمان‌های معمولی تفاوت دارند و از نظر عملکرد، مناسب انواع زخم‌های سوختگی هستند. بعد از درمان سوختگی، اگر فرد دچار آسیب دیدگی جدی در ناحیه پوست شده باشد، باید با کمک یک جراح پلاستیک، تا حد ممکن، پوست را بازسازی کرد و جای زخم ناشی از سوختگی را مداوا کرد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *