سریع ترین راه درمان زخم بستر

یکی از مشکلاتی که ممکن است برای افرادی که برای چندین ساعت متوالی به طور مداوم در رختخواب دراز کشیده و بی حرکت هستند، پیش آید، زخم بستر است. به دلیل عدم حرکت بیمار و فشار ثابت روی قسمت هایی از بدن، خونرسانی به این قسمت ها قطع می شود؛ کمبود خونرسانی به پوست آسیب می رساند و منجر به زخم بستر در بیمار می شود.

با تشدید بیماری و عدم رسیدگی به آن در مراحل اولیه، درمان سخت تر خواهد شد و بهبود به راحتی صورت نمی گیرد. مدت زمان رسیدگی به آن نیز بیشتر شده و درمان به تلاش بیشتری نیاز دارد.

بدین منظور در مقاله پیش رو، سریع ترین راه درمان زخم بستر جهت کمک به بیماران شرح داده شده است. این امر مهم است که همراهان بیمار سعی در پیشگیری این بیماری داشته باشند و در صورت ابتلا در کوتاهترین زمان ممکن با مشورت پزشک، درمان مناسب را انجام دهند.

سریع ترین راه درمان زخم بستر

سریع ترین راه درمان زخم بستر چیست؟

به طور کلی و از لحاظ پزشکی، زخم بستر به چهار مرحله تقسیم می شود. در مرحله اولیه پوست، دچار حساسیت شده و با خارش زیاد و قرمزی در ناحیه آسیب دیده همراه است. در مرحله بعدی، پوست متورم شده و تاول های دردناکی روی آن ایجاد می شود.

اگر در این مرحله درمان مناسبی صورت نگیرد یا اصلا درمانی روی محل آسیب دیده انجام نشود، این زخم به بیماری های جدی تری مانند سپسیس (Sepsis)، گانگرن (Gangrene)، استئومیلیت (Osteomyelitis) یا انواع دیگر عفونت های شدید تبدیل خواهد شد.

زخم های مرحله سوم، ضخامت پوست را از بین می‌ برند و می توانند به لایه های زیرین هم وارد شوند. در مرحله چهارم، شدت زخم بسیار شدیدتر می شود و خیلی زود زندگی شخص بیمار را تهدید خواهد کرد.

با توجه به مطالبی که بیان شد، بسیار مهم و حیاتی است که سریع ترین راه درمان زخم بستر در مراحل اولیه بیماری که درمان آسان تر است، به کار گرفته شود. بطور کلی هیچ راه منحصربه فردی برای اینکه به بهبود بیمار کمک کند، وجود ندارد، از این رو بهتر است برای نتیجه گیری سریع تر و مفیدتر از ترکیبی از چند راه یا همه راه های ذکر شده در لیست زیر استفاده شود.

یادآوری این نکته مهم است که قبل از استفاده از هر نوع کرم، پماد یا هر نوع دارو و درمان جایگزین خانگی دیگر ابتدا به پزشک مراجعه شود و تحت نظر او درمان مناسب انجام پذیرد. در ادامه این مقاله، تعدادی از سریع ترین راه های درمان این بیماری توضیح داده شده است.

سریع ترین راه درمان زخم بستر

کاهش فشار از روی نواحی آسیب دیده

با جابجایی و پهلو به پهلو شدن مرتب بیمار، از فشار مداوم بر یک طرف او جلوگیری می شود. باید بیمار را ترغیب کرد که روزانه حتی به مقدار کم راه برود. در صورتی که بیمار بستری است و توانایی راه رفتن ندارد، برای جابجایی او می توان از ویلچر استفاده کرد. استفاده از بالشتک و تشک های مخصوص به کاهش فشار روی نواحی آسیب دیده کمک می کند.

رعایت بهداشت زخم

اگر زخم بستر در مراحل ابتدایی باشد، تمیز کردن روزانه زخم با آب و صابون برای بهبود آن کفایت می کند. اما پاکسازی زخم در مراحل سوم یا چهارم بیماری، نیاز به شستشوی روزانه با محلول نمکی یا بتادین دارد.

خارج کردن بافت های مرده و آسیب دیده از روی زخم

خارج کردن بافت آسیب دیده و مرده، یکی از سریع ترین راه درمان زخم بستر است که دبریدمان نامیده می شود. برای اینکار، پزشک محل آسیب دیده را به آرامی با محلول استریل شستشو می‌دهد و بافت آسیب دیده را خارج می کند.

سریع ترین راه درمان زخم بستر

تعویض پانسمان به صورت منظم

محافظت از زخم در برابر هوا با گاز استریل یا سایر پانسمان های مخصوص پزشکی که مختص این کار است، از نفوذ عفونت به زخم جلوگیری می کند.

رعایت رژیم غذایی سالم و قوی

در دوران بیماری، حفظ رژیم غذایی سالم و قوی محتوی مواد مغذی پروتئین دار و مقدار زیادی میوه و سبزیجات غنی از ویتامین سی در بهبود سریع این بیماری کمک می کند.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

در صورتی که زخم شدیدتر شود، ممکن است که پزشکان علائم عفونت شامل حساسیت غیرطبیعی نسبت به لمس  یا ترشح چرک را در محل زخم مشاهده کنند؛ در این مرحله برای پاکسازی عفونت از محل زخم قرص های آنتی بیوتیک تجویز می شود.

درمان زخم بستر با فشار منفی (NPWT)

یکی از سریع ترین راه درمان زخم بستر استفاده از روشی تحت عنوان زخم درمانی با فشار منفی است. در این روش، پزشک با استفاده از دستگاهی مخصوص که مکنده نامیده می‌ شود، به آرامی مایعات عفونی را از زخم خارج می کند که به بهبود آن کمک کند.

سریع ترین راه درمان زخم بستر

استفاده از فاکتورهای بدست آمده از پلاکت ها

ژل رگرانکس یا بکاپلرمین (Regranex, Becaplermin) در درمان بیماری زخم بستر مفید به شمار می رود. این ژل حاوی فاکتورهای رشد داده شده از پلاکت های خون است. این دارو علاوه بر درمان بیماران مبتلا به زخم بستر، در درمان زخم دیابتی نیز به برخی از بیماران کمک می کند. لازم به یادآوری است که این دارو باید طبق دستور پزشک استفاده شود.

درمان همزمان سایر مشکلات اساسی بیمار

یکی از مشکلاتی که ممکن است در بهبود این بیماری مانع ایجاد کند این است که فرد بیمار، بیماری های دیگری مانند دیابت، سوتغذیه، کم خونی، بی اختیاری ادرار یا مدفوع  هم داشته باشد. این بیماری ها باعث تداخل در روند درمان بیماری زخم بستر می شوند و باید آنها را کنترل کرد.

از این رو پزشکان برای درمان این بیماری، سایر بیماری های اساسی فرد را نیز به صورت اورژانسی تحت درمان قرار می دهند.

سریع ترین راه درمان زخم بستر

استفاده از درمان های خانگی

یکی از سریع ترین راه درمان زخم بستر، استفاده از ژل آلوئه ورا خواهد بود. این درمان خانگی، نتایج امیدوارکننده ای را در بهبود زخم ها به خصوص زخم بستر نشان داده است. همچنین در مطالعه ای که صورت گرفته است ، نقش مثبتی که این ژل در پیشگیری از ایجاد زخم بستر دارد، اثبات شده است.

با استفاده روزانه از این ژل روی نقاطی از بدن بیمار که تحت فشار هستند یا در معرض خطر ایجاد زخم بستر قرار گرفته اند، از این بیماری پیشگیری می شود.

زالو درمانی

زالو درمانی یکی از روش های درمانی است که در آن برای مکش خون از مناطق آسیب دیده از زالو استفاده می شود. این روش به طور عمده برای اختلالات پوستی مختلف و زخم های مزمن مانند زخم های دیابتی، زخم های واریسی و زخم بستر توسط بسیاری از افراد به کار می رود.

پیوند پوست

اگر بیمار به مرحله ای برسد که روش های دیگر درمان جوابگو نباشد، سریع ترین راه درمان زخم بستر برای او، عمل جراحی است. در این عمل، پزشک از قسمتی از پوست بدن بیمار که بافت سالمی دارد برمی دارد و به ناحیه آسیب دیده منتقل می کند. به این عمل جراحی، پیوند پوست گفته می شود.

از پیوند پوست برای بهبود سریع یا محافظت بیشتر در نواحی استخوانی بیمارانی با خطر بالا استفاده می شود. به عنوان مثال برای افراد فلجی که قادر به هیچ گونه جابجایی نیستند و امکان ابتلا به زخم بستر در آنها بالا است، این روش مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

سریع ترین راه درمان زخم بسترکلام آخر

برای فردی که باید برای مدتی در بستر بیماری بماند، زخم بستر ممکن است که مشکل ساز شود. بنابراین مهم است که افراد در رابطه با این بیماری، اطلاعات کافی داشته باشند و پیشگیری های لازم را در این خصوص انجام دهند.

در صورتی که فردی به این بیماری مبتلا شود، راه هایی برای درمان آن وجود دارد؛ اما بسیار مهم است که سریع ترین راه درمان زخم بستر انتخاب شده و به موقع انجام شود. در این مقاله برخی از این راه ها شرح داده شده است.

Source: www.medicinenet.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *