زخم چیست؟

هرگونه گسستگی در لایه‌های پوست یا بافتهای زیر پوستی با یا بدون ایجاد شکاف به داخل بدن را زخم می گویند که ممکن است با عمق و اندازه‌های مختلف در هر نقطه از بدن توسط عوامل فیزیکی (برش جراحی، ضربه، فشار، اصابت گلوله) و یا عوامل شیمیایی (سوختگی با اسید) ایجاد شود.
 

 

زخم چگونه بهبود پیدا می‌کند؟

روند طبیعی بهبود زخم مجموعه‌ای از واکنش‌های سلولی و شیمیایی در بدن و به طور اختصاصی در محدوده زخم می‌باشد که بلافاصله از زمان بروز زخم شروع شده و تا ماهها و شاید سالها پس از بهبود زخم و بسته شدن آن ادامه پیدا کند. در زخم حاد روند التیام زخم به طور طبیعی سیر بهبود را طی می‌نماید ولی در زخم مزمن به علت دخالت یک یا چند عامل داخلی یا خارجی، بهبود زخم در یکی از مراحل متوقف شده و روند التیام آن کند و یا مختل می‌شود.

به محض ایجاد زخم، بدن وظیفه دارد چند واکنش را به طور همزمان شروع نموده و ادامه دهد که شامل: جلوگیری از خونریزی زخم ، پیشگیری ازهجوم باکتری‌ها و میکروارگانیسم‌ها، برداشت بافت مرده و اجسام خارجی از موضع زخم و تولید بافت جدید در زخم می‌باشد.

 

به طور خلاصه مراحل بهبود زخم عبارتند از:


مرحله التهابی: (بلافاصله پس از ایجاد زخم تا ۵-۲ روز بعد)

  • متوقف کردن خونریزی زخم  از طریق پاسخ عروق موضع زخم به آسیب بافت
  • انعقاد خون و تشکیل لخته
  • التهاب و آدم موضع زخم
مرحله بافت سازی ( از ۲ روز تا ۳ هفته پس از ایجاد زخم)
  • تشکیل بافت جدید در موضع زخم
  • تشکیل عروق خونی
  • جمع شدن و انقباض لبه‌های زخم
  • مهاجرت سلول‌های اپی تلیال جهت بستن زخم
مرحله بازسازی ( از سه هفته تا ۲ سال پس ازایجاد زخم)

ساخت وتشکیل کلاژن جهت افزایش مقاومت بافت تازه تشکیل شده

  • کاهش میزان عروق داخل بافت به میزان طبیعی

مرحله چهارم: در این مرحله درمان زخم کلاژن تشکیل شده در مراحل قبل تغییر شکل داده و از میزان عروق خونی موجود در موضع زخم کاسته می‌شود. به همین دلیل از برجستگی محل زخم بهبود یافته کاسته شده و رنگ زخم کم رنگ‌تر می‌شود. ایجاد بافت هیپرتروفیک (جای زخم) و کلویید ارتباط نزدیکی با این مرحله دارد. این مرحله شبیه به دکوراسیون داخلی و تزئینات داخل ساختمان می‌باشد.

 
برای کسب اطلاعات بیشتر، ویدیو زیر را مشاهده کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *