هنگامی که سیاهرگ یا سرخرگ در این ناحیه دچار مشکل شود، معمولاً زخم روی پوست ایجاد می‌شود.

زخم‌های عروقی 

زخم‌های عروقی پا از شایع‌ترین زخم‌هایی هستند که در ناحیه پا ایجاد می‌شوند. هنگامی که سیاهرگ یا سرخرگ در این ناحیه دچار مشکل شود، معمولاً زخم روی پوست ایجاد می‌شود. زخم‌های عروقی پا معمولاً بدون درد هستند اما گاهی زخم‌های مزمن و عمیق در این ناحیه، به زخم‌های عفونی تبدیل می‌شوند که درد شدیدی را برای بیمار به همراه خواهد داشت.

زخم‌های عروقی پا چگونه ایجاد می‌شوند؟

زخم‌های عروقی پا سه دسته‌اند. زخم‌های وریدی پا، زخم‌های شریانی پا و زخم‌های شریانی-وریدی پا که با عنوان زخم‌های مختلط پا شناخته می‌شوند، از انواع زخم‌های عروقی پا هستند.

زخم‌های وریدی پا چگونه ایجاد می‌شوند؟

خون حاوی اکسیژن و مواد غذایی است. هنگامی که خون از قلب به سمت اندام‌های بدن پمپاژ می‌شود، اکسیژن و مواد غذایی را از طریق سرخرگ‌ها به اندام‌ها می‌رساند. سپس خون بدون اکسیژن و تیره رنگ، توسط سیاهرگ‌ها، به قلب بازگردانده می‌شود. در ساختار سیاهرگ‌ها، دریچه‌های یک طرفه ای به نام لانه کبوتر وجود دارد. دریچه‌های لانه کبوتر مانع برگشت خون به عقب می‌شوند و هنگامی که خون از پاها به سمت قلب حرکت می‌کند، با بسته شدن، این وظیفه را انجام می‌دهند. بدین ترتیب، خون مجدداً به قلب باز می‌گردد. هنگامی که این دریچه‌ها به وظیفه خود به خوبی عمل نکنند، زخم‌های وریدی ایجاد می‌شود. در واقع این زخم‌ها، با ایجاد تورم و فشار در پاها ایجاد می‌شوند. تورم در پا باعث فشار بر روی بافت‌های پا می‌شود و زخم‌های سطحی وریدی را به وجود می‌آورد.

 
هنگامی که سیاهرگ یا سرخرگ در این ناحیه دچار مشکل شود، معمولاً زخم روی پوست ایجاد می‌شود.

علائم زخم‌های وریدی پا چیست؟

معمولاً افرادی که به زخم‌های وریدی مبتلا می‌شوند، در اثر فشار و تورم طولانی مدت در پاها، پوستشان نازک تر از افراد سالم می‌شود. از این رو هر گونه زخمی در این ناحیه، ممکن است ایجاد شود. بیشتر زخم‌های وریدی، سطحی هستند و گاهی کبودی‌های گسترده‌ای دارند. تاول‌های کوچک، ممکن است در نتیجه زخم‌های وریدی ایجاد شوند. برای کاهش درد پاها، باید پای خود را بالاتر از سطح بدن قرار دهید تا خون تجمع یافته، کاهش یابد. در این صورت فشار و تورم پاهایتان نیز کاهش می‌یابد.

زخم‌های شریانی پا چگونه ایجاد می‌شوند؟

سرخرگ‌ها خاصیت ارتجاعی دارند. زمانی که نبضتان را حس می‌کنید، یعنی سرخرگتان را زیر انگشت هایتان قرار داده‌اید. حال این سرخرگ‌ها اگر به واسطه تجمع چربی در دیواره خود، نازک شده باشند، خونرسانی به درستی صورت نمی‌گیرد. هنگامی که حرف از گرفتگی عروق می‌افتد، معمولاً فکرمان به سمت رگ‌های قلبی می‌رود اما این تصور کاملاً غلط است. ممکن است سرخرگ‌ها در ناحیه‌های دورتر از قلب دچار گرفتگی شوند. زخم‌های شریانی به علت عدم رسیدن اکسیژن به بافت ایجاد می‌شود. شایع‌ترین بخش‌هایی که در زخم‌های شریانی دیده می‌شوند، معمولاً پاشنه پا، کف پا، نوک انگشتان و نواحی استخوانی است که در معرض سایش و فشار هستند.

علائم زخم‌های شریانی پا

بر خلاف زخم‌های وریدی که معمولاً بدون درد است، زخم‌های شریانی درد شدیدی دارند. رنگ آن‌ها به دلیل عدم رسیدن اکسیژن، سیاه و زرد است و گاها حاوی مواد مترشحه هستند.

زخم‌های مختلط

اگر فردی به بیماری شریان محیطی و بیماری واریس مبتلا باشد، احتمال ایجاد هر دو نوع زخم را خواهد داشت. با این که درصد ابتلا به هر دو نوع زخم کم است اما قابل چشم پوشی نیست. افرادی که سابقه خانوادگی در ابتلا به این زخم‌ها را داشته اند، باید بیشتر از سایرین از ابتلا به این زخم‌ها پیشگیری کنند. در صورتی که فرد به هر دو نوع زخم به طور همزمان مبتلا شود، درمان وی دشوارتر خواهد شد.

مدت زمان بهبود زخم‌های عروقی پا

معمولاً زخم‌های وریدی با درمان مناسب، ۸ تا ۱۲ هفته طول می‌کشند تا به طور کامل بهبود یابد. زخم‌های شریانی نیز با رسیدگی به موقع، حداقل به سه ماه زمان برای بهبودی کامل نیاز دارند. درمان زخم‌های عروقی پا مراحل متعددی دارد. اگر بیمار از همان ابتدا که به این زخم‌ها مبتلا می‌شود، به پزشک مراجعه کند، بهبودی وی، سریع‌تر حاصل خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *