زخم‌های دیابتی

دیابت بیماری خطرناکی است که در صورت عدم کنترل آن، عواقب جبران‌ناپذیری برای شخص بیمار ایجاد خواهد کرد. یکی از این عواقب نگران‌کننده، وجود زخم‌های دیابتی است. معمولاً ۱۵ درصد از بیماران دیابتی، با زخم‌هایی مواجه می‌شوند که هرگز بهبود نمی‌یابند. عدم بهبود یافتن این زخم‌ها، منجر به عضو قطع در بیماران می‌گردد. از این رو مراقبت از زخم‌های دیابتی، امری مهم و ضروری در این بیماران محسوب می‌شود.

چرا زخم‌های دیابتی دیرتر بهبود می‌یابند؟

در بیماری دیابت، توانایی بدن در تولید یا استفاده از انسولین، از بین می‌رود و سطح قند خون افزایش می‌یابد. ابتلا به دیابت منجر به آسیب اعصاب و ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن می‌شود. عدم خون‌رسانی مناسب به بافت‌ها در این افراد دیده می‌شود. همه این‌ها دلایلی مهمی است که منجر به دیرتر بهبود یافتن زخم‌های دیابتی می‌شود.

آسیب دیدگی اعصاب بدن (نوروپاتی)

افرادی که دیابت دارند، باید به کوچک‌ترین و سطحی‌ترین زخم‌های خود هم رسیدگی کنند و آن‌ها را جدی بگیرند. دیابت بیماری است که با بالا رفتن قند خون، آسیب‌هایی به بخش‌های مختلف بدن وارد می‌کند. این آسیب‌ها دست به دست یکدیگر می‌دهند و بهبود زخم‌های دیابتی را به تعویق می‌اندازند. در افراد دیابتی، افزایش گلوکز خون باعث آسیب به اعصاب بدن می‌شود و در برخی نقاط بدن، بی‌حسی ایجاد می‌شود. افراد دیابتی که به این مرحله رسیده‌اند، معمولاً متوجه بریدگی‌ها و زخم‌های پوستی خود نمی‌شوند. این زخم‌ها به‌مرور زمان بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت با عفونت همراه می‌شوند.

 

کنترل قند با کمک داروهای دیابت، از اولین و مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود.

ضعیف شدن سیستم ایمنی بدن

افراد دیابتی به دلیل بالا بودن سطح قند خون، با اختلالاتی در عملکرد سیستم ایمنی بدن خود مواجه می‌شوند. سیستم ایمنی در افراد دیابتی نمی‌تواند در چنین شرایطی آلودگی‌های باکتریایی اطراف زخم را از بین ببرد و بهبود زخم‌های دیابتی با مشکل مواجه می‌شود.

خون‌رسانی ضعیف به بافت‌ها

گردش خون مناسب، باعث انتقال اکسیژن و مواد غذایی به بافت‌ها می‌شود. در صورتی که زخمی در افراد دیابتی به وجود آید، به دلیل بالا بودن سطح قند خون، گردش خون با مشکلاتی مواجه می‌شود و اکسیژن‌رسانی به بافت‌های زخم شده، به سختی انجام می‌شود. مواد غذایی مناسب به بافت‌ها نمی‌رسد و از این رو، در افراد دیابتی، زخم‌ها دیرتر از سایر افراد بهبود می‌یابد. افراد دیابتی باید از کشیدن سیگار و مواد نیکوتین دار، بپرهیزند. چرا که به‌طور معمول این افراد با گردش خون نامناسب همراه هستند و ورود هرگونه ماده دخانیات در خون آن‌ها، گردش خونشان را با اختلال بیشتری مواجه خواهد کرد.

مراقبت از زخم‌های دیابتی

  • این زخم‌ها ممکن است در هر جای بدن به وجود بیاید. افراد دیابتی باید هر روز بدن خود را بررسی کنند تا در صورت ایجاد کوچک‌ترین خراشی، از همان ابتدا مراقبت‌های لازم را انجام دهند. اگر با چنین زخمی مواجه شدید، به پزشک مراجعه کنید تا در درمان سریع‌تر زخم‌ها به شما کمک کند.
  • کنترل قند با کمک داروهای دیابت، از اولین و مهم‌ترین مواردی است که باید رعایت شود. معمولاً افراد دیابتی بعد از زخمی شدن، به‌شدت مورد بررسی قرار می‌گیرند تا قند خونشان از حد طبیعی کمی پایین‌تر باشد.
  • به‌طور مداوم زخم خود را بررسی کنید و در صورت ظهور اولین نشانه‌های عفونت، به پزشک مراجعه کنید.
  • از پانسمان‌های مناسب استفاده کنید. نقش پانسمان‌ها در درمان سریع‌تر زخم‌ها را جدی بگیرید. پانسمان‌های مناسب زخم‌های دیابتی، به‌گونه‌ای طراحی‌شده‌اند که علاوه بر ایجاد محیطی مرطوب، مانع رشد باکتری‌ها می‌شوند و از طرفی، روند بهبودی زخم‌ها را تسریع می‌بخشند. این پانسمان‌ها را باید زیر نظر پزشک و مطابق دستور وی، تعویض کنید.
  • مواد زائد و نکروزه باید به‌طور مداوم از روی زخم برداشته شوند تا از تجمع باکتری‌ها و بروز عفونت پیشگیری شود.
  • تغذیه نقش مهمی در روند بهبودی زخم‌های دیابتی دارد. افراد مبتلا به دیابت باید مراقب باشند تا از خوردن هر ماده غذایی که بر روی سطح قند خونشان تأثیر مستقیم می‌گذارد، خودداری کنند.
  • ورزش در هر دو نوع دیابت، نقش مهمی در درمان و بهبود زخم‌های دیابتی خواهد داشت چرا که سطح قند خون با انجام ورزش، به میزان قابل توجهی کاهش می‌یابد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *