تغییر موقعیت:

به منظور پیشگیری از زخم بستر، عوامل خطر موجود باید کاهش یابد. ابتدا، در مناطقی از پوست در معرض خطر خاص (مانند باسن و پاشنه)، وضعیت بیمار باید تغییر کند تا فشار به حداقل برسد. بنابراین، بار به طور جزئی یا کامل از نواحی روی پوست برداشته می شود. تغییرات کوچک در موقعیت، مانند چرخاندن سر یا قرار دادن بالش های کوچک در زیر، معمولا کافی است.

شیب سمت 30 درجه: فرد مبتلا اندکی (تقریباً 30 درجه) به سمت راست یا چپ چرخیده شود.

یک بالش بزرگ در پشت و زیر باسن او قرار داده می شود و پاها به حالت قدم های کوچک در می آیند، یک بالش زیر پای بالایی قرار می گیرد. در اینجا، لطفاً مطمئن شوید که بالش در ناحیه زانو و لگن بین پاها باشد. پای بالایی نباید آویزان شود. این نواحی (زانو، مچ پا، پا) دارای لایه بسیار نازکی از پوست روی استخوان ها هستند و بنابراین در معرض خطر بالایی قرار دارند.

به جای بالش، یک پتوی رول شده را می توان از سر تا پا، بین پاها، پشت و باسن قرار داد. افراد مبتلا اغلب اظهار داشتند که با استفاده از پتوی رول شده احساس راحتی و امنیت بیشتری دارند. علاوه بر این، بیمار باید راحت دراز بکشد!

60 درجه به پهلو: در این حالت، بیمار مانند خوابیدن 30 درجه به پهلو بیشتر به سمت راست یا چپ می چرخد  . در این وضعیت باید به نواحی پوستی در معرض خطر در ناحیه زانو و لگن و همچنین در ناحیه شانه و لگن توجه ویژه شود. لطفاً پوست زانو و استخوان مچ پا روی تشک را نیز بررسی کنید!

وضعیت نشستن راحت روی مبل یا تخت برای غذا خوردن، یا مطالعه مناسب  باشد، اما بار خاصی روی باسن وجود دارد، بنابراین آنها را تحت فشار نگه می دارد. بنابراین نباید بیش از چند ساعت در این وضعیت بمانید.

وضعیت نشستن: بیمار (در صورت وجود تخت مراقبت ویژه) ابتدا بسیار نزدیک به تخت می خوابد  و یک بالش کوچک یا حوله رول شده به صورت ضربدری بین باسن قرار می گیرد. بنابراین، از لغزش احتمالی در حالی که تخت به صورت عمودی قرار دارد تا حد زیادی جلوگیری می شود و  بیمار را از اثر نیروی لغزشی احتمالی محافظت می کند. سپس پشتی صندلی و انتهای پا “راست” می شوند. اگر بتوان کل تخت را به گونه ای کج کرد تا بتوان به یک “سطح شیب دار” رسید (سر بالا، پا پایین) مزیتی به دست می آید. بنابراین، بیمار در وضعیت نشستن راحت قرار می گیرد.

مناطقی از پوست در معرض خطر در اینجا پاشنه‌ها هستند که می‌توان آن‌ها را (آزادانه) زیر ساق‌ها کمی بالای تشک کج کرد. در این حالت فشار بسیار زیادی روی ناحیه لگن وارد می شود زیرا بیشتر وزن روی آن است. بنابراین، پوست ناحیه باسن را پس از به این حالت رساندن، به طور مداوم بررسی کنید. این وضعیت برای فعالیت های فردی توصیه می شود، اما کنترل پوست باید انجام شود و بیمار نباید ساعت ها در این وضعیت بماند.

تغذیه:

هم اضافه وزن و هم کم وزنی می تواند خطر بزرگی باشد. افراد با وزن طبیعی کم تر در معرض خطر زخم فشاری قرار دارند. به همین دلیل، تغذیه باید متعادل باشد تا کالری مورد نیاز (35-30 کیلو کالری / کیلوگرم در روز) را پوشش دهد. مقدار توصیه شده نوشیدنی تقریباً 30 میلی لیتر بر   کیلوگرم در روز است. به عنوان مثال، برای یک فرد با وزن 60 کیلوگرم، روزانه 2100 کیلو کالری و 1800 میلی لیتر (1.8 لیتر) نوشیدنی در روز باید مصرف  شود.

اقدامات ذکر شده در زیر هم در پیشگیری و هم در درمان زخم فشاری مفید است:

  • ایجاد یک محیط غذایی دلپذیر، دادن غذاهای دوست داشتنی، به یاد آوردن  خاطرات دوران کودکی با غذاهای دوست داشتنی،
  • ارائه یک سری وعده های غذایی کوچک، سرو نوشیدنی های مکرر در  لیوان های کوچک،
  • حذف مواد غذایی ناشناخته و سخت هضم (مانند حبوبات، سالاد یا میوه در عصر، وعده های غذایی چرب، نوشیدنی های حاوی اسید کربنیک) از منو،
  • ترکیب سبزیجات با سس های غنی یا پنیر، سرو میوه ها به عنوان کمپوت یا ترکیب آنها با ماست،
  • ارائه شیرینی به عنوان میان وعده (مثلاً کیک، شکلات، شیرینی)، اجازه دادن به وعده های کوچک در صورت  وجود دیابت و برنامه ریزی برای درمان آنها!
  • تامین پروتئین مصرفی به عنوان گوشت یا فرآورده های لبنی (مانند ماست، پنیر، توفو، شیر بدون چربی)،

اگر نیازهای تغذیه ای و مایعات با این اقدامات و اقدامات مشابه برآورده نشود، نحوه غنی سازی رژیم غذایی باید از قبل در نظر گرفته شود،   متخصص  شما را در این مورد مطلع می کند. در مشاوره تغذیه، تهیه فهرستی از غذاها و نوشیدنی های مصرف شده برای چند روز بسیار مفید خواهد بود. دادن انرژی و مواد مغذی کافی به خصوص به افراد مسن کار آسانی نیست. بنابراین اقدامات تغذیه ای باید به گونه ای اعمال شود که مورد قبول بیمار باشد.

 

source: https://www.apupa.at/wp-content/uploads/2018/06/2011_apupa_edukationsbroschuere_tuerkisch2013.pdf

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *