دیابت بیماری خطرناکی است که حتی در کودکان هم دیده می‌شود

دیابت کودکان

شاید کلمه دیابت شما را به یاد بزرگ‌سالان بیندازد و تصور این که برخی از کودکان نیز به این بیماری مبتلا می‌شوند، کمی دور از ذهن باشد اما متأسفانه دیابت بیماری خطرناکی است که حتی در کودکان هم دیده می‌شود. دیابت نوع یک، نوعی از بیماری دیابت است که در کودکان و جوانان دیده می‌شود. درواقع به دیابت نوع یک، دیابت کودکان هم گفته می‌شود چرا که بیشترین بیماران مبتلا به این نوع دیابت، در سنین کودکی به این بیماری دچار می‌شوند. با دیابت کودکان بیشتر آشنا شوید.

چرا دیابت نوع یک در کودکان دیده می‌شود؟

در ابتدا باید به علل ایجاد دیابت نوع یک اشاره کنیم. دیابت نوع یک، یک نوع بیماری خود ایمنی محسوب می‌شود. در افراد مبتلا به این بیماری، خود بدن سلول‌های بتای پانکراس را تخریب می‌کند. سلول‌های پانکراس مسئول تولید هورمون انسولین می‌باشند. هورمون انسولین نقش مهمی در کاهش قند خون دارد و قند خون از طریق این هورمون، در دسترس سلول‌ها قرار می‌گیرد. با تخریب سلول‌های بتا در پانکراس، بدن در تولید هورمون انسولین با اختلال مواجه می‌شود و بدین ترتیب، دیابت نوع یک ایجاد می‌شود. حال چرا این بیماری بیشتر در سنین پایین‌تر به وجود می‌آید؟ با تمام مواردی که گفته شد، باید بدانید که بیماری دیابت نوع یک، نوعی بیماری ژنتیکی محسوب می‌شود از این رو بیشتر در سنین پایین‌تر رخ می‌دهد با این حال برخی از محققان وجود ویروس‌ها و برخی از سموم را در ابتلا به این بیماری، مهم شمرده‌اند.

 
دیابت نوع یک، نوعی از بیماری دیابت است که در کودکان و جوانان دیده می‌شود.

علائم دیابت کودکان را بشناسید!

اگر این علائم را در کودکتان مشاهده کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید. شناخت هر چه زودتر بیماری دیابت، نقش مهمی در سلامت کودک ایفا خواهد کرد.

  1. اگر کودک بیش از حد ادرار می‌کند و این تکرر ادرار ادامه‌دار باشد، ممکن است کودک به بیماری دیابت مبتلا شده باشد.
  2. کودکان دیابتی، بیش از حد احساس تشنگی می‌کنند. به‌طور معمول کودکان بازیگوش آب زیادی مصرف می‌کنند اما اگر به بیماری دیابت مبتلا باشد، بیش از حد ادرار می‌کند و در نتیجه، بیش از حد احساس تشنگی می‌کند چرا که بدن وی باید مقدار آب از دست رفته را جبران کند.
  3. کودکان دیابتی، معمولاً با کاهش دید مواجه می‌شود. دیابت روی شبکیه چشم و رگ‌های خونی ناحیه اطراف چشم تأثیر می‌گذارد و منجر به تاری دید در این کودکان می‌شود. در صورتی که پیگیری مناسبی صورت نگیرد، ممکن است کودک برای همیشه بینایی‌اش را از دست بدهد. پس با ظهور اولین علائم به پزشک مراجعه کنید.
  4. بداخلاقی از دیگر نشانه‌های این بیماری در کودکان است. قند خون بالا یا پایین باعث بدخلقی کودکان می‌شود و منجر می‌شود کودکان همانند همیشه رفتار نکنند.
  5. کودکان دیابتی بسیار لاغر می‌شوند. ازآنجایی که بدن کودکان دیابتی انسولین تولید نمی‌کند، در نتیجه بدن به جای قند از چربی‌ها و دیگر منابع انرژی استفاده می‌کند.

دیابت کودکان قابل درمان است؟

بسیاری از والدین از نام دیابت می‌ترسند و همیشه به دنبال راهی برای خلاصی کودکانشان هستند اما متأسفانه هنوز درمان قطعی برای دیابت کودکان مشخص نشده است و کودکان باید از طریق تزریق روزانه انسولین، دیابت خود را کنترل کنند. بااینکه این بیماری در صورت عدم کنترل خطرناک محسوب می‌شود اما در صورتی که قند خون به‌طور روزانه بررسی شود، هیچ خطری کودکان را تهدید نمی‌کند. عمر کودکان دیابتی، همانند انسان‌های عادی است و دیابت هیچ نقشی در کوتاه شدن عمر آن‌ها نخواهد داشت.

رژیم غذایی کودکان دیابتی

کودکان دیابتی همچون دیگر کودکان تمایل زیادی به خوردن تنقلات و شیرینی‌جات دارند. به همین دلیل والدین باید از همان ابتدا به کودکان خود آگاهی دهند تا کودک بتواند خوردن این مواد غذایی را کاهش دهد. خوردن شیرینی‌جات پر کالری برای کودکان سالم هم مضر است و اگر والدین بتوانند از همان ابتدا کودکان خود را با ضررهای این مواد غذایی آشنا کنند، آینده کودکانشان سالم‌تر رقم خواهد خورد. با این حال هر کودک دیابتی، می‌تواند با برنامه‌ریزی صحیح، به میزان کافی از شیرینی‌جات و تنقلات در این دوره، میل کند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *