دیابت

یکی از شایع‌ترین بیماری‌های دهه‌های اخیر، بیماری دیابت است. اگر چه از شناخت بیماری دیابت بیش از صد سال می‌گذرد اما نشانه‌هایی وجود دارد که مشخص می‌کند در گذشته، این بیماری به‌صورت کم‌وبیش مورد درمان قرار می‌گرفت. به دیابت در گذشته مرض قند گفته می‌شد اما دلیل ایجاد آن در بدن مشخص نبود. امروزه اطلاعات کاملی درباره دیابت و نحوه مراقبت‌های بعد از ابتلا به این بیماری ارائه شده است.

اختلال در سوخت و ساز بدن، دلیل بیماری دیابت

برای این که به‌طور کامل معنی اختلال در سوخت‌وساز بدن را درک کنید، بهتر است به کارکرد طبیعی بدن رجوع کنیم. در حالت طبیعی با خوردن غذا، معده عملیات هضم آن را انجام می‌دهد و غذای بلعیده شده، به گلوکز یا قند تبدیل می‌شود. قند از طریق رگ‌های خونی اطراف معده، وارد خون می‌شود و سلول‌های بتای واقع در پانکراس، با ورود قند به خون، انسولین را ترشح می‌کنند. انسولین ترشح شده توسط این سلول‌ها، نقش مهمی در سوخت و ساز بدن ایجاد می‌کند. انسولین به قند خون کمک می‌کند تا وارد سلول‌های بدن شود و انرژی مورد نیاز سلول از این طریق، فراهم می‌شود. از طرفی قند خون نیز کاسته می‌شود و به حالت نرمال بازمی‌گردد. این یک روند طبیعی سوخت و ساز است اما افرادی که مبتلا به دیابت می‌شوند، به صورت طبیعی نمی‌توانند قند خون را وارد سلول کنند. به همین دلیل بیماری دیابت ایجاد می‌شود و قند خون به‌طور معمول بالا می‌رود.

انواع دیابت را بشناسید!

دیابت به‌طور کلی به چهار نوع تقسیم‌بندی می‌شود. دیابت نوع یک، دیابت نوع دو و دیابت حاملگی، از انواع دیابتی هستند که تقریباً شایع‌تر از دسته چهارم‌اند. دسته چهارم نوعی دیابت است که دلایل ابتلای آن، متفاوت از سه دسته دیگر است و معمولاً کمتر از سایر دیابت‌ها دیده می‌شود. دیابت دسته چهارم ممکن است بر اثر جراحی، مقاومت بدن در برابر برخی داروها همچون کورتیکواستروئیدها و سوء تغذیه به وجود آید.

 
دیابت چیست و مراقبت‌های آن چگونه است؟

دیابت نوع یک چیست؟

دیابت نوع یک، یک نوع دیابت خود ایمنی است. بدین منظور که سلول‌های پانکراس، مورد حمله سلول‌های خودی قرار می‌گیرد و بخش مهمی از آن‌ها از بین می‌رود. از این رو دیگر سلول‌های پانکراس نمی‌توانند هورمون انسولین تولید کنند و قند خون افزایش می‌یابد. افرادی که دیابت نوع یک دارند، معمولاً در جوانی به این بیماری مبتلا می‌شوند. ۱۰ تا ۱۵ درصد افراد دیابتی، دیابت نوع یک را دارند و درمان آن، تنها با تزریق انسولین به صورت روزانه امکان‌پذیر است.

دیابت نوع دو چیست؟

شایع‌ترین نوع دیابت، دیابت نوع دوم است که در این دیابت، سلول‌ها به دریافت انسولین مقاومت نشان می‌دهند و قند به جای وارد شدن در سلول‌ها، در خون باقی می‌ماند که منجر به افزایش قند خون خواهد شد. این بیماری در افراد بالای ۳۰ سال مشاهده می‌شود و بیش از ۸۰ درصد افراد دیابتی، به این نوع دیابت مبتلا هستند.

دیابت حاملگی چیست؟

این دیابت برای خانم‌هایی که در دوران بارداری هستند، گاها رخ می‌دهد و معمولاً با اتمام دوران بارداری، به پایان می‌رسد و جای نگرانی ندارد. تقریباً ۴ درصد بانوان در طول بارداری به دیابت بارداری مبتلا می‌شوند که باید تحت نظر پزشک معالج خود قرار گیرند.

مراقبت‌هایی که باید افراد دیابتی انجام دهند!

در ابتدا باید نوع دیابت را بررسی کرد. افرادی که به دیابت نوع دوم دچار هستند، باید در تغذیه و روند زندگی خود، تغییراتی ایجاد کنند. معمولاً افراد چاق به دیابت نوع دوم بیشتر مبتلا می‌شوند. این موضوع اهمیت ورزش کردن و نوع تغذیه را نشان می‌دهد. چرا که مقاومت سلول‌ها در مقابل انسولین و یا عدم دریافت میزان کافی انسولین توسط این سلول‌ها، در افراد چاق بیشتر دیده می‌شود. افراد دیابتی باید روزانه ورزش کنند، از خوردن غذاهای نشاسته دار و قندی به میزان بالا، خودداری کنند. خوردن داروها به صورت مرتب و تزریق انسولین در بیماران دیابت نوع یک، اهمیت ویژه‌ای دارد. بیماران دیابتی باید مرتب قند خون خود را بررسی کنند تا بدانند بعد از خوردن هر نوع میوه و خوراکی و غذایی، چه میزان قند خون خود را افزایش داده‌اند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *