درمان زخم‌های عروقی به ویژه زخم‌هایی که در ناحیه پا ایجاد می‌شوند، بسیار اهمیت دارد

زخم‌های عروقی

زخم‌هایی که به واسطه عملکرد نادرست عروق در بدن شکل می‌گیرند، باید از همان ابتدا درمان شوند. درمان زخم‌های عروقی به ویژه زخم‌هایی که در ناحیه پا ایجاد می‌شوند، بسیار اهمیت دارد. زخم‌های عروقی پا که به واسطه اختلال در دریچه‌های سیاهرگ‌ها و رسوب چربی در سرخرگ‌ها ایجاد می‌شوند، معمولاً به واسطه بالا رفتن سن، اضافه وزن، تغذیه ناصحیح، بالا بودن فشار خون و ایستادن بیش از حد، به وجود می‌آیند. شاید در ابتدا این زخم‌ها، یک زخم ساده به نظر برسند اما در صورتی که درمان زخم‌های عروقی به تعویق بیفتد، ممکن است به زخم‌های وخیم تبدیل شوند. از این رو درمان زخم‌های عروقی بسیار اهمیت دارد.

پاکسازی زخم

اولین و مهم‌ترین کاری که در درمان زخم‌های عروقی باید انجام داد، پاکسازی زخم است. برای پاکسازی زخم، در ابتدا باید بافت مرده را از روی زخم جدا کرد. اگر زخم دچار عفونت شده باشد، کار مشکل‌تر خواهد بود. باید علاوه بر جداسازی بافت‌ها، داروهای مربوطه نیز مصرف شود. ممکن است پاکسازی زخم در طی درمان نیز چندین بار دیگر انجام گیرد.

 

پانسمان زخم

استفاده از پانسمان‌ها برای درمان انواع زخم‌ها، به ویژه زخم‌های عروقی، لازم است. پانسمان‌ها پوششی غیر چسبنده دارند و مانع از ورود باکتری به زخم می‌شوند. پانسمان‌های نوین درمان زخم‌ها را تسریع می‌بخشند. این پانسمان‌ها، یک لایه غیر چسبنده به زخم دارند و رطوبت مورد نیاز به زخم را فراهم می‌کنند. زخمی که مرطوب باشد ۴۰ درصد زودتر بهبود می‌یابد اما به شرطی که عاری از باکتری باشد. باکتری‌ها در محیط مرطوب بیشتر رشد می‌کنند. پانسمان‌های نوین، یک لایه چسبنده برای جدا کردن میکروب‌ها و آلودگی‌ها دارند اما این لایه چسبنده به زخم‌ها نمی‌چسبند و فقط میکروب‌ها را به سمت خود جذب می‌کنند. بدین ترتیب، زخم بدون آلودگی همراه با رطوبت، بهبود می‌یابد. نکته‌ای که در پانسمان زخم باید رعایت کنید، مدت‌زمان تعویض آن است. برخی زخم‌ها نیاز به تعویض مکرر پانسمان دارند و برخی دیگر تنها یک‌بار در روز و حتی یک‌بار در هفته نیاز به تعویض پانسمان دارند.

وکیوم تراپی

وکیوم تراپی یکی دیگر از روش‌های درمان زخم‌های عروقی است. این روش با ایجاد یک فشار منفی، منجر به بسته شدن زخم‌ها و ترمیم آن‌ها می‌شود. با وکیوم تراپی می‌توان عفونت زخم را از طریق مکش، خارج کرد. ایجاد خلأ و مکش، باعث افزایش جریان خون در ناحیه آسیب‌دیده می‌شود. بدین ترتیب بافت جدید تشکیل می‌شود.

روش پی آر پی

این روش نه تنها برای درمان زخم‌های عروقی کاربرد دارد بلکه برای درمان زخم‌های پای دیابتی نیز مؤثر است. پی آر پی روشی است که در آن، فاکتورهای رشد بافت، به بافت اضافه می‌شود. در این روش از پلاسمای خون فرد، پلاکت ها را استخراج می‌کنند و سپس با تغلیظ پلاکت ها، زخم‌های عروقی را درمان می‌کنند.PRP یک روش مؤثر برای تسریع سریع زخم‌های عروقی است.

استفاده از درمان فشاری

روش دیگری که در درمان زخم‌های عروقی وریدی کاربرد دارد، استفاده از درمان فشاری است. درمان فشاری یک روش مؤثر در درمان زخم‌های وریدی است. این باند تنها یک‌بار در هفته و زمانی که نیاز به تعویض پانسمان است، باز می‌شود.

لیزرتراپی زخم

تکنیک لیزرتراپی برای بهبود زخم‌های عروقی بسیار مؤثر است. لیزرتراپی موجب ترمیم سریع تر زخم‌ها به ویژه ترمیم عروق آسیب‌دیده می‌شود. در لیزرتراپی، نور لیزر باعث تحریک بافت و ترمیم آن می‌شود. اگر لیزرتراپی استمرار یابد، احتمال ابتلای مجدد به این زخم‌ها، بسیار کاهش می‌یابد.

اوزون تراپی زخم‌های عروقی

یک تکنیک کاربردی برای درمان زخم‌های عروقی، استفاده از روش اوزون تراپی است. این روش برای انواع زخم‌های فشاری، زخم‌های دیابتی، زخم‌های عفونی و زخم‌های سیاه نیز کاربرد دارد. اوزون ترکیب سه اتم اکسیژن است. در اوزون تراپی، گاز یا مایع اوزون از طریق تزریق، به ناحیه زخم شده وارد می‌شود. این روش، در تحریک بافت‌های آسیب‌دیده و بهبود آن‌ها، بسیار مؤثر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *