درمان خانگی زخم بستر

افراد بسیاری به دلیل برخورداری از بیماری های خاص یا کهولت سن نیازمند به بستری طولانی مدت در رختخواب هستند. این امر در دراز مدت به دلیل این که فرد بیمار قادر به تحرک نیست، فرایند جریان خون رسانی در پوست را دچار مشکل می کند؛ در نتیجه پوست آسیب می بیند و دچار زخم بستر می شود.

در صورت بی توجهی به زخم بستر این عارضه پوستی شدید تر شده و روند بهبودی آن نیز زمان بر و طولانی تر خواهد شد. ما در این مقاله سعی داریم که با تشخیص زود هنگام و با کمک گرفتن از درمان خانگی زخم بستر تا جایی که امکان دارد از پیشروی و عواقب آن جلوگیری به عمل آوریم.

درمان خانگی زخم بستر

آشنایی با بیماری و درمان خانگی زخم بستر

زخم بستر مشکل پوستی دردناک است و عمدتا در افراد مسن که از مشکلات حرکتی برخوردار هستند، دیده می شود. همچنین ممکن است گاهی افراد به دلیل ابتلا به بیماری های سخت  یا آسیب دیدگی جدی در یک حادثه، مدت طولانی را در بستر و در جایی ثابت سپری کنند.

این امر باعث ایجاد فشاری مداوم در یک قسمت از بدن می شود. در نتیجه این فشار طولانی مدت، فرایند اکسیژن رسانی و خون رسانی مختل می شود و در نهایت منجر به مرگ سلول های محلی که تحت فشار قرار گرفته اند، خواهد شد.

زمانی که سلول های محلی که تحت فشار قرار گرفته اند، می میرند، زمینه برای ایجاد زخم در سطح بافت مرده فراهم می شود و این زخم می تواند گسترش یابد. زخم بستر در صورتی که به موقع شناسایی شود، قابل درمان است و می توان به کمک درمان خانگی زخم بستر این مشکل را بهبود بخشید.

درمان خانگی زخم بستر

مراحل پیشروی و گسترش زخم بستر

زمانی که زخم بستر ایجاد می شود، بسته به پیشروی و شدت زخم می تواند دارای چندین مرحله باشد که در اینجا به اختصار به آن ها اشاره می کنیم:

  • مرحله اول: این مرحله در واقع مرحله آغازین شروع زخم است. معمولا پوست فرد بیمار در این مرحله در محل ایجاد زخم کمی قرمز تر دیده می شود که در صورت فشار دادن یا لمس کردن می تواند کمرنگ تر شود. همچنین ممکن است که بیمار در این مرحله احساس خارش در محل زخم را داشته باشد.
  • مرحله دوم: در این مرحله زخم کمی پیشرفته تر می شود و نشان می دهد که زخم از لایه سطحی پوست به قسمت زیرین نفوذ کرده است. اما همچنان عمق زخم چندان زیاد نیست. این مرحله می تواند همراه با نشانه هایی از قبیل متورم شدن یا تاول های دردناک باشد. اگر زخم سریعا تشخیص داده شود، می توان با انجام اقدامات مناسب مانند درمان خانگی زخم بستر درمانش کرد و از پیشروی آن جلوگیری کرد.
  • مرحله سوم: چانچه متوجه ایجاد زخم در دو مرحله آغازین نشویم یا نسبت به آن بی اهمیت باشیم، زخم عمیق تر می شود و حتی می تواند دهان باز کند و همراه با عفونت باشد.
  • مرحله چهارم: شدت زخم در این مرحله چندین برابر شده و ممکن است زخم به عضلات بدن نیز رسیده باشد. زخم دهان باز کرده و تغییر رنگ داده است. همانند کبودی به نظر می آید و معمولا همراه با عفونت و حتی بوی بد خواهد بود. در این مرحله زخم می تواند بسیار تهدید کننده باشد.

درمان خانگی زخم بستر

درمان های خانگی زخم بستر

اگر زخم ها در مراحل اولیه خود باشند، می توان با کمک گرفتن از درمان های خانگی آن ها را درمان کرد؛ اما چناچه به آن بی توجهی شده و زخم شدت پیدا کرده باشد، حتما باید بیمار تحت مراقبت های پزشکی قرار بگیرد.

بنابراین پیش از آن که شروع به درمان خانگی کنید با شناخت درست علائم زخم، شدت آن را ارزیابی کرده و در صورت تشخیص صحیح اقدام به درمان خانگی کنید.

  • اولین نکته ای که باید به آن توجه کرد این است که سعی کنید تا جایی که امکان دارد، فشار را روی محل آسیب دیده کاهش دهید. به عنوان مثال می توانید هر 3-2 ساعت یکبار بیمار را بچرخانید یا در صورت امکان از تشک های مواج مخصوص استفاده کنید.
  • زخم ها را مرتب تمیز کنید و بپوشانید. برای این کار بهتر است که از صابونی ملایم و آب گرم استفاده کنید تا از عفونت احتمالی جلوگیری شود.
  • همواره سعی کنید پوست را چرب نگه دارید؛ به این خاطرکه پوست خشک بیشتر قابلیت شکسته شدن و ایجاد زخم را دارد. این کار علاوه بر این که از خشک شدن پوست جلوگیری می کند، به شما این امکان را می دهد که مرتب بدن بیمار را چک کنید و در صورت پیشرفت زخم سریعا متوجه آن شوید.
  • استفاده از ژل آلوئه ورا به خاطر داشتن خواص ضد باکتریایی و ضد التهابی می تواند منجر به تسکین محل زخم شود. ژل آلوئه ورا را به آرامی به محل زخم بستر بمالید. این کار علاوه بر این که زخم را بهبود می بخشد به دلیل خاصیت خنک کنندگی که این ژل دارد از ایجاد سوزش و خارش هم جلوگیری می کند.
  • استفاده از اسانس روغن های معطر نیز به این خاطر که منجر به گردش خون بهتر در محل زخم می شود می تواند در این امر اثر بخش باشد.
  • زرد چوبه به دلیل این که خاصیت ضد میکروبی دارد، در جلوگیری از عفونت نقش به سزایی ایفا می کند و همچنین روند بهبود زخم را سرعت می بخشد و منجر به کاهش درد می شود.
  • چغندر نیز برای جلوگیری از خارش و تسکین زخم ها موثر است. برای این کار می توانید آب چغندر را با مقداری عسل مخلوط کنید و به محل زخم بمالید. عسل همچنین موجب مرطوب نگه داشتن محل زخم می شود.
  • ماساژ دادن در صورتی که با احتیاط و آرامی صورت گیرد، منجر به بهبود گردش خون می شود. برای این کار می توانید از روغن زیتون یا نارگیل استفاده کنید.
  • پودر بچه روند بهبود زخم بستر را سرعت می بخشد. برای این کار ابتدا محل زخم را تمیز کرده و روی زخم را به طور کامل با پودر بچه بپوشانید. پودر بچه رطوبت زخم را جذب می کند که این موضوع منجر به تسریع بهبودی زخم می شود.
  • استفاده از شکر به همراه عسل نیز روند التیام زخم را سرعت می بخشد. برای این منظور یک قاشق عسل را با مقداری پودر قند مخلوط کنید و به محل زخم بمالید. در آخر محل زخم را با استفاده از باند استریل بپوشانید.
  • آب نمک نیز از درمان های اثر بخش خانگی است که به راحتی در تمام منازل می توان آن را تهیه کرد. نمک می تواند به عنوان یک ضد عفونی کننده مناسب عمل کند و محل زخم را تمیز نگه دارد.
  • داشتن رژیم غذایی مناسب برای این افراد نیز یک درمان خانگی زخم بستر مناسب است. استفاده از ویتامین ها و به ویژه پروتئین ها در ترمیم بهبودی زخم کمک می کند. بنابراین حتما مصرف میوه ها، سبزیجات، تخم مرغ، ماهی و شیر را در برنامه غذایی بیماران قرار دهید.
  • در آخر نوشیدن مایعات را فراموش نکنید. نوشیدن مقدار زیادی آب و مایعات دیگر به هیدراسیون و گردش خون بهتر کمک می کند.

درمان خانگی زخم بسترکلام آخر

شاید عده ای به اشتباه زخم بستر را یک بیماری بدانند در صورتی که زخم بستر تنها یک عارضه پوستی است که در اثر عدم تحرک و بی توجهی ایجاد می شود.

بنابراین توصیه می کنیم اگر افراد مسن یا فرد مبتلا به بیماری خاص در منزل دارید که قادر به حرکت نیست و ناچار است مدت زمانی طولانی بدون تحرک سپری کند، حتما با شناخت مناسب علائم و درمان خانگی زخم بستر اقدام به درمان این عارضه پوستی کنید. چرا که بی توجهی و غفلت از آن منجر به شدت یافتن عارضه شده و درنهایت نیازمند به مراقبت های پزشکی خواهد بود.

پس فراموش نکنید که ابتدا به خوبی علائم و روش ها را باید بشناسید و سپس اقدام به درمان کنید.

Source: www.agingcare.com, www.share.upmc.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *