زخم چیست؟

به هر گونه خراش، شکاف، بریدگی، سوراخ و له شدگی در سطح پوست یا لایه های زیرین آن زخم گفته می شود. زخم ها ممکن است در اثر بریدگی با شیء تیز، اصابت شئء سنگین، ورود شئء خارجی به بدن یا ساییدگی پوست ایجاد شوند.
بر حسب شدت حادثه یا بیماری، ممکن است آسیب دیدگی محدود به سطح پوست بوده و یا لایه های زیرین پوست را هم درگیر نماید. زخم ها انواع مختلفی دارند:

انواع زخم ها از نظر وضعیت بهداشتی:

  • زخم های پاکیزه
  • زخم های کلونیزه (عفونی)

انواع زخم ها از نظر علت به وجود آمدن :

  • زخم پای دیابتی
  • زخم جراحی
  • زخم بستر
  • زخم به وجود آمده در اثر سوانح و حوادث و. . .

چرا ممکن است زخم عفونی شود؟

صرف نظر از اینکه علت ایجاد زخم چیست، عوامل متعددی باعث بروز عفونت در زخم می شوند. عفونت هنگامی ایجاد می شود که ارگانیسم های زنده در محل بستر زخم وجود داشته و با استفاده از منابع بدن بیمار، تکثیر شوند. عامل پدید آورنده عفونت ممکن است انگل، قارچ، ویروس یا باکتری باشد؛ البته در عفونت های داخلی در برخی بیماری ها، عواملی مانند پریون ها (واحد های پروتئینی عفونت زا) و ویروئیدها (کوچکترین پاتوژن های عفونت زا) نیز در ایجاد عفونت نقش دارند. بدن بیمار در پاسخ به حضور ارگانیسم های عفونت زا، شروع به مبارزه می کند و در اولین مرحله این مبارزه، التهاب ایجاد می شود.
در زخم ها و آسیب دیدگی هایی که با ورود شئء خارجی به بافت های بدن همراه بوده است، معمولا میکروب ها نیز به داخل زخم وارد شده و احتمال بروز عفونت را افزایش می دهند.
در بیماران مبتلا به زخم بستر نیز، رطوبت موجود در محل زخم و وضعیت بهداشتی نامناسب، زمینه مساعدی را برای تکثیر باکتری ها و عفونی شدن زخم فراهم می کند.
 

چه طور می توان از عفونت زخم پیشگیری کرد؟

با رعایت بهداشت و مراقبت صحیح از زخم، می توان تا حد زیادی از بروز عفونت، جلوگیری نمود.
بستر زخم باید همواره خشک و پاکیزه نگه داشته شود. شستشوی منظم در صورت اجازه پزشک نیز می تواند در جلوگیری از عفونت زخم، بسیار تأثیر گذار باشد.
در صورتی که زخم مبتلا به عفونت شود، احتمالا پزشک برای بیمار، داروی آنتی بیوتیک تجویز خواهد کرد. لازم است بیماران در مصرف دارو، طبق دستور پزشک و در زمان های معین شده ، نهایت سعی خود را به کار گیرند.

استفاده از محصولات سوربکت ، راهی مؤثر در پیشگیری و کنترل عفونت زخم

یکی از بهترین روش ها برای پیشگیری از عفونی شدن زخم و کنترل عفونت زخم های کلونیزه، استفاده از پانسمان مناسب و تعویض به موقع آن است. به این منظور شرکت پیک دارو توسعه، با همکاری شرکت سوئدی ABIGO  اقدام به عرضه انواع پانسمان زخم سوربکت  (sorbact)در ایران، نموده است.

سوربکت چیست؟

سوربکت نوعی روش مبتکرانه در مراقبت از زخم به وسیله پانسمان های مخصوص است. در این روش با استفاده از پانسمان های زخم سوربکت، بار میکروبی زخم های عفونی کاهش یافته و در زخم های پاکیزه، از ایجاد عفونت جلوگیری می شود. پانسمان های سوربکت در طی دوره درمان زخم ها، هیچ ماده فعال دارویی یا شیمیایی را به محیط زخم وارد نمی کند؛ از این رو، استفاده از آن برای تمامی رده های سنی و بیماران بدون خطر می باشد. این پانسمان ها فاقد چسب بوده و به این دلیل، استفاده و تعویض آن برای بیمار و پرستاران راحت تر است.

پانسمان سوربکت چگونه باعث کاهش عفونت زخم می شود؟

این پانسمان، بدون آزاد کردن مواد دارویی ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎر ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ ﺑﺎﻋﺚ ﮐﺎﻫﺶ ﻋﻔﻮﻧﺖ و درﻣﺎن زﺧﻢ ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﻣﯿﮑﺮوب ﻫﺎ ﺑﻪ ﺳﻄﺢ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن ﻫﺎ ﻣﺘﺼﻞ ﺷﺪه و در زﻣﺎن ﺗﻌﻮﯾﺾ ﭘﺎﻧﺴﻤﺎن از ﻣﺤﻞ زﺧﻢ ﺟﺪا ﺷﺪه و دور ﻣﯽ ﺷﻮﻧﺪ. ﺳﻮرﺑﮑﺖ روﻧﺪ ﺗﺮﻣﯿﻢ زﺧﻢ را ﺑﺎ ﮐﺎﻫﺶ ﺑﺎر ﻣﯿﮑﺮوﺑﯽ و ﺑﺪون آزاد ﮐﺮدن ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﻋﺎﻣﻞ ﻓﻌﺎل در ﺑﺴﺘﺮ زﺧﻢ ﺗﺴﻬﯿﻞ ﻣﯽ ﻧﻤﺎﯾﺪ.
لایه مخصوص جاذب رطوبت تعبیه شده در این پانسمان با الهام از قوانین تقابل ذرات هیدروفوب (آبگریز) طراحی شده و بار میکروبی زخم را به خود جذب می کند؛ به این صورت در هر بار تعویض، عوامل عفونت زا از محل زخم برداشته شده و عفونت زخم کاهش پیدا می کند.
همچنین برای پیشگیری از عفونت زخم های جراحی، زخم بستر یا سایر انواع زخم ها،  پزشک استفاده از انواع مختلف پانسمان سوربکت را برای بیمار تجویز می کند:

  • در زخم های خشک، زخم هایی با ترشح اندک، بافت های نکروزه و سوختگی ها، از پانسمان ژل سوربکت استفاده می شود.
  • در زخم های سطحی با حفره کم عمق، از پانسمان کمپرس سوربکت استفاده می شود.
  • پس از عمل جراحی ، برای جلوگیری از عفونت و کنترل آن از پانسمان جراحی سوربکت استفاده می شود. این نوع پانسمان دارای لایه محافظ ضد آب بوده که به بیمار، اجازه استحمام، بدون نگرانی از خیس شدن پانسمان را می دهد.
  • در فیستول ها، عفونت های قارچی، و زخم های موجود در نواحی چین های پوستی، از پانسمان گاز نواری سوربکت استفاده می شود.
  • برای مراقبت از زخم های پاکیزه حفره ای، از پانسمان سواب گرد سوربکت استفاده می شود.
  • در مراقبت از  زخم های باز با ترشح متوسط پانسمان فوم  ساده و سیلیکونی سوربکت به کار می روند.
  • در مواردی که زخم، دارای ترشح زیاد است، از پانسمان های جاذب و فوق جاذب سوربکت برای کنترل عفونت استفاده می شود.
  • در درمان زخم هایی با فشار منفی، پانسمان پرکننده سوربکت به کار می رود.

2 دیدگاه

  • سلام خسته نباشید مادر من دچار بیماری دیابت میباشد و در یک ماهه گذشته درطی حادثه ای دچار شکستگی لگن شده است بنا به تشخیص پزشک در لگن پروتز قرار دادن ولی متاسفانه زخم پاشو زمانیکه رو به بهبود میرود پا دچارعفونت میشه وبرای رفع عفونت زخم را شکافته ودرمان انجام میشه ولی باز عفونت میکند ایا راه حلی وجود دارد ممنونم میشم اگه راهنمایی کنید متشکرم .

    • سلام و روز بخیر. ممنون میشم عکس زخم مادر رو به شماره ۰۹۱۲۸۱۲۷۸۰۴ ارسال بفرمایید تا بتونیم با مشاوره صحیح به ایشون کمک کنیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *