زخم، عارضه ای پوستی است که گاهی اوقات امکان دارد افراد شاهد آن باشند. دلایل ایجاد این عارضه پوستی متفاوت است. زخم شدن پوست ممکن است از طریق خراش یا برش به وسیله یک ابزار تیز و برنده باشد که در این صورت با گذشت زمان اندکی برطرف می شوند. اما زخم های وسیع تر که شاید در نتیجه اجرای تکنیک زیبایی و همچنین انجام دادن عمل جراحی به وجود آمده باشند، نیازی به زمان بیشتری برای بهبودی دارند. در طول این مدت زمان باید از زخم مراقبت کرد؛ به گونه ای که شرایط را برای بهبودی زخم  فراهم کرد. حفظ نظافت و پاکیزگی همواره برای سلامتی توصیه شده است. در مورد مراقبت از زخم نیز باید به تمیز کردن زخم توجه شود. اگر دوست دارید در این زمینه بیشتر بدانید، ادامه مطلب تمیز کردن زخم را از دست ندهید.

تمیز کردن زخم چگونه و با رعایت چه مواردی باید صورت گیرد؟

در صورت بروز بریدگی، خارش و یا سوختگی ابتدا زخم باید تمیز شود. این کار باید به درستی و با دقت انجام گیرد؛ در غیر این صورت احتمال بروز عفونت در ناحیه مورد نظر وجود دارد.

در ادامه نحوه تمیز کردن زخم طی پنج مرحله تشریح شده است:

1) شستشوی دست ها: قبل از لمس کردن و تماس با زخم دیگر افراد، ابتدا باید تمیز شدن و ضدعفونی کردن دست ها انجام شود. این کار با استفاده از آب و صابون و ضد عفونی کننده های مخصوص دست صورت می گیرد. حفظ نظافت دست ها سبب می شود از عفونت در ناحیه مورد نظر جلوگیری شود.

2) اعمال فشار ملایم: در صورت سوختگی و خراش و بریدگی های کوچک نیازی به این مرحله نیست. اگر زخم خونریزی پیدا کرد، این عمل باید انجام شود.

برای این کار ابتدا باید یک پارچه پاکیزه و یا گاز استریل در نظر بگیرید و بسیار آهسته و آرام، فشار ملایم و اندکی روی زخم وارد کنید تا جایی که توقف خونریزی اتفاق بیفتد. اگر فرد ناحیه آسیب دیده را به سمت بالا حرکت داد و خارج شدن خون از پارچه و یا گاز همچنان ادامه داشت، باید پوشش روی زخم قرار گیرد و یک پارچه دیگر نیز ناحیه مورد نظر را پوشش دهد و فشار مجدد اعمال شود.

اگر مواردی مانند گزینه های زیر رخ داد؛ نیاز به مراجعه به پزشک وجود دارد:

1) سن فرد زیر یک سال است.

2) به علت شدت خونریزی، فشار وارد کردن به صورت ملایم تاثیری بر توقف خونریزی ندارد.

3) وجود لبه های ناهموار در زخم

4) ایجاد برش عمیق در کل ناحیه یک مفصل

5) به وجود آمدن زخم به دلیل یک جسم کثیف، ضربه و یا پرتاب جسمی به سمت پوست

6) ایجاد زخم در اثر نیش حیوان

7) تشکیل زخم در صورت و یا ناحیه تناسلی

برش ها و یا زخم هایی که اندازه آنها بیشتر از 2/1 اینچ است به طور معمول نیاز به بخیه دارند. اگر اندازه بریدگی و یا زخم به یک اینچ می رسد امکان استفاده از بخیه جراحی و یا چسب توسط پزشک وجود دارد.

3) شستشو با آب: تمیز کردن زخمی که به صورت یک خراش و یا برش ساده است، احتیاجی به پراکسید هیدروژن و یا ید ندارد. مراحل زیر باید طی شود:

زخم باید با آب شستشو پیدا کند. تمیز کردن پیرامون زخم باید به وسیله دستمال نرم و صابون صورت گیرد. اما باید دقت کرد که صابون با زخم تماس مستقیم پیدا نکند که موجب تحریک و لطمه به ناحیه مورد نظر می شود.

در صورتی که هر گونه آلودگی همچنان در ناحیه مورد نظر وجود داشت، به وسیله موچین می توان این آلودگی ها را از بین برد. مچین قبل از استفاده باید با ایزو پروپیل الکل ضدعفونی شود. اگر توانایی تمیز کردن زخم توسط افراد وجود ندارد، باید به پزشک اطلاع داد.

اگر سوختگی اتفاق افتاده بود، باید شستشوی ناحیه مورد نظر به مدت 10 تا 15 دقیقه با آب سرد انجام شود و یا قرارگیری یک پارچه تمیز و خنک روی محل سوختگی توصیه می شود. اما اگر تاول های بزرگ و یا سوختگی با شدت بالا مشاهده شد باید پزشک را در جریان قرار داد.

4) استفاده از کرم و یا پماد آنتی بیوتیک: در صورت جزئی بودن زخم و یا بریدگی، نیازی به رعایت این مورد نیست. برای حفظ رطوبت پوست و همچنین رفع عفونت، آنتی بیوتیک های پوستی مثل نئوسپورین و یا پلی اسپورین باید استفاده شود. قرار دادن لایه نازکی از این کرم یا آنتی بیوتیک ها سبب افزایش سرعت روند بهبود زخم می شود و پیشگیری به جا ماندن رد پای زخم را انجام می دهد. اگر فردی به مواد موجود در کرم و یا پماد واکنش و آلرژی نشان داد و حساسیت فرد با جوش و یا موارد مشابه آشکار شد، استفاده از چنین محصولاتی باید توقف پیدا کند.

5) پانسمان زخم: این روش تنها گاهی اوقات نیاز است. به طور مثال در صورتی که زخم یا خراش مختصر است، باید بعد از تمیز شدن رها شود و نیازی به پانسمان زخم نیست. اما اگر اینطور نیست؛ پس از تمیز شدن زخم، پوشش زخم با یک بانداژ استریل، تمیز و نچسب توصیه می شود. این کار باعث می شود از ورود میکروب ها به داخل و اطراف زخم جلوگیری شود. انواع باند، بانداژ، نوار و دیگر موارد مورد نیاز در داروخانه ها قابل دسترسی است. پانسمان نیاز به تعویض دارد و بهتر است حداقل یک بار در طول روز تعویض شود. برای پوشش دسته ای از زخم های موجود در قسمت هایی از بدن که بسیار با سطوح و اطراف در تماس هستند (مانند دست ها و یا پاها) باید دقت و ظرافت بسیاری اعمال کرد.

بعد از تمیز کردن زخم باید به چه مواردی دقت کرد؟

پوسته های که زخم از خود بیرون می دهد نباید دستکاری و یا حذف شوند. قسمتی از بهبود زخم ها همین پوسته ها هستند. چیده شدن آنها احتمال به جا ماندن رد پای زخم را افزایش می دهد.

اگر هر کدام از علائم زیر در زخم فرد ملاحظه شد، باید به پزشک مربوطه اطلاع رسانی شود و پزشک در جریان قرار گیرد. این موارد نشان دهنده عفونی شدن زخم هستند. این موارد عبارتند از:

1) روند صعودی قرمز شدن و یا ورم کردن زخم

2) افزایش تدریجی درد مربوط به زخم

3) احساس گرمای بالا در بافت پوستی پیرامون زخم

4) استشمام بوی نامطلوب در زمان تمیز شدن زخم

5) افزایش تخلیه زخم به صورت غیرعادی

6) تب و لرز در فرد دارای زخم

اگر پوست شما دچار سوختگی شده است و یا زخمی روی پوست شما تشکیل شده است که سبب شکنندگی و آسیب به پوست می شود، به مشاوره با پزشک متخصص خود بپردازید. پزشک نیاز یا عدم نیاز فرد به تقویت کننده را مشخص خواهد کرد.

سخن آخر

زخم با هر ابعاد و شکلی روی پوست همواره برای افراد ناخوشایند خواهد بود. طبیعی است که هر فردی تمایل به داشتن پوستی صاف و بدون زخم، جوش، جای زخم، لک و موارد دیگر دارند. با ترمیم خود به خودی پوست و لایه برداری پوست به صورت دوره ای، زخم ها و به خصوص زخم های جزئی به طور معمول بدون نیاز به اقدام خاصی رفع و برطرف خواهند شد. اما زخم های عمیق تر دیرتر بهبود می یابند و ممکن است اثر خود را نیز بر جای بگذارند.  راه هایی برای افزایش سرعت بهبودی زخم ها وجود دارد که از این طریق به باقی نماندن اثر زخم هم کمک می کنند. اما تا حدی می توان این روند را سرعت بخشید. در طول دوره بهبودی زخم به ناچار باید مواجهه فرد با زخم ها صورت گیرد. در این بازه زمانی همواره باید به تمیز کردن زخم توجه ویژه ای بشود. این مقاله به همین موضوع پرداخته است. محتوای این مقاله شامل راهکارهایی برای تمیز کردن زخم به صورت بهداشتی و کامل است. هر کدام از این راهکارها به صورت جداگانه تشریح و توصیف شده اند. جزئیات هر راهکار در قالب توصیه، پیشنهاد و اجتناب بیان شده است.  شستشوی دست ها، اعمال فشار ملایم، شستشو با آب، استفاده از کرم و یا پماد آنتی بیوتیک و پانسمان زخم عناوین راهکارهای تمیز شدن زخم هستند. در پایان نیز مواردی ارائه شده است که پس از تمیز شدن کامل زخم باید به آن توجه کرد.

 

 source: https://www.webmd.com/first-aid/relieving-wound-pain

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *