زخم‌های جراحی، زخم‌های عمیقی هستند که اغلب به واسطه بخیه به هم دوخته شده اند.

زخم جراحی

زخم‌های جراحی، زخم‌های عمیقی هستند که اغلب به واسطه بخیه به هم دوخته شده اند. مراقبت از زخم‌های جراحی و رعایت بهداشت آن، از کارهای مهمی است که باید توسط فرد بیمار، انجام شود. همه کسانی که جراحی می شوند، تمایل دارند زخم‌هایشان زودتر بهبود پیدا کند. برای اینکه بیمار درد زخم‌ها را احساس نکند، پزشکان مسکن های قوی به بیمار تجویز می‌کنند. با این حال این مسکن ها تنها درد این زخم‌ها را کاهش می دهد و تاثیری در بهبود زخم‌های جراحی ندارند. برای این که زخم‌های جراحی زودتر ترمیم شوند، موارد زیر را رعایت کنید.

استفاده از آنتی بیوتیک ها

مهمترین کاری که بعد از عمل جراحی باید انجام داد، از بین بردن میکروب ها و آلودگی هایی است. بدین منظور داروی آنتی بیوتیک به‌طور مرتب و چندین بار در طول روز تزریق می‌شود. تزریق آنتی بیوتیک ها تا زمانی که پزشک تشخیص دهد، ادامه دارد و ممکن است بعد از مدتی، قرص های آنتی بیوتیک تجویز شود.

 
زخم‌های جراحی، زخم‌های عمیقی هستند که اغلب به واسطه بخیه به هم دوخته شده اند.

استفاده از پانسمان های مناسب

انتخاب یک پانسمان مناسب و تعویض به موقع آن، نقش مهمی در بهبود زخم‌های جراحی دارد. این طور بگوییم که پانسمان ها، همچون سدی در برابر آلودگی ها عمل می‌کنند و میکروب های خارجی را از بین می برند تا زخم، بدون مانع، ترمیم شود. عملکرد پانسمان ها به ویژه پانسمان های جدید سوربکت، جذب باکتری ها و قارچ هایی است که در اطراف زخم حضور دارند. همچنین این پانسمان ها ماده مترشحه از زخم را جذب می‌کنند و محیطی مرطوب برای زخم فراهم می‌کنند و ترمیم زخم را تسریع می بخشند. باور عموم مردم این است که محیط مرطوب باعث عفونی شدن زخم می‌شود. البته این باور تا حدی صحیح است. میکروب ها در محیطی مرطوب بیشتر رشد می‌کنند اما پانسمان های آماده، میکروب ها را به لایه چسبنده خود می چسبانند و زخم را عاری از هر گونه آلودگی می‌کنند. بدین ترتیب، خبری از میکروب ها نیست و محیط مرطوب، باعث بهبود زخم جراحی می‌شود.

مصرف پروتئین

تغذیه یکی دیگر از عوامل مهمی است که در ترمیم سریع تر زخم‌های جراحی نقش دارد. جراحات برای ترمیم نیاز به پروتئین دارند و خوراکی های پروتئینی، این نیاز را برطرف می سازند. خوردن گوشت قرمز علاوه بر این که پروتئین خوبی دارد، دارای منبع روی نیز هست و در ترمیم زخم‌های جراحی مؤثر خواهد بود.

ترکیب عسل و زردچوبه

این درمان خانگی در روزهای اولیه پس از جراحی مناسب نیست و برای انجام این کار، حتما از پزشک خود مشورت بگیرید اما نقش ترکیبی عسل و زردچوبه برای رفع عفونت ها و کاهش التهاب در طب سنتی بیان شده است و از دیرباز مورد استفاده قرار گرفته است.

ویتامین A و ویتامین C

هر ماده غذایی که ویتامین A داشته باشد، منجر به تولید گلبول های سفید می‌شود و در نهایت، باعث از بین رفتن عفونت های زخم جراحی می‌شود. ویتامین C نیز در ساخت پوست و پیوند بافت، نقش مهمی دارد. خوردن خوراکی های ویتامین دار را فراموش نکنید و سعی کنید در طول روز، هویج، جگر، کیوی، مرکبات و مواد دیگری را که ویتامین A و C دارند، مصرف کنید.

مایعات بنوشید

نقش مایعات در ترمیم زخم‌ها را فراموش نکنید. مایعات باعث جذب و هضم پروتئین می‌شود و از طرفی گردش خون را بهتر می‌کنند و رساندن مواد غذایی به بافت آسیب دیده راحت‌تر انجام می‌گیرد.

مراقب علائم زخم‌های جراحی باشید

گاهی اوقات با تمام تلاش‌ها و مراقبت‌ها، باز هم ممکن است، عفونت در میان زخم‌ها دیده شود. زمانی که پانسمان خود را تعویض می‌کنید، زخم را بررسی کنید تا اگر ترشحات سبز رنگ و یا بوی زننده‌ای احساس کردید، به پزشک مراجعه کنید. برخی بیماری‌ها می‌توانند در عدم ترمیم زخم‌ها مؤثر باشند. اگر به دیابت مبتلا هستید، بیشتر از سایرین باید مراقب زخم‌های جراحی خود باشید. دیابتی‌ها بعد از عمل جراحی، قند خونشان در پایین‌ترین سطح ممکن قرار می‌گیرد تا زخم‌های جراحی‌شان بهبود یابد. این افراد بعد از مرخص شدن از بیمارستان باید به‌طور مرتب، قند خون خود را چک کنند و تغذیه خود را زیر نظر داشته باشند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *