انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟

مراقبت از پای دیابتی:

دیابت یکی از بیماری هایی است که در طول زندگی ادامه دارد و نیاز به کنترل دقیق دائمی دارد. به دلیل عدم کنترل قند خون ، که مشکل اصلی بیماران دیابتی در طولانی مدت است ، انتهای عصب ممکن است آسیب ببیند. علاوه بر این ، مشکلات گردش خون را می توان در عروق کوچک و بزرگ تجربه کرد. در نتیجه ، بیماران دیابتی ممکن است مشکلات بیشتری در پای خود نسبت به سایر افراد داشته باشند. مشکلات پای دیابتی به سختی درمان می شود و از مهم ترین مشکلات سلامتی است.

اختلال و از دست دادن حس را می توان در پای بیماران دیابتی مشاهده کرد. به همین دلایل ، ممکن است جراحات ، فرورفتن اجسام خارجی ، سوختگی و سرمازدگی مورد توجه قرار نگیرد.  به دلیل آسیب دیدن عضلات پا ، عضلات می توانند انعطاف پذیری خود را از دست داده ، کوچک تر شوند و تغییر شکل در انگشتان پا و کف پا ایجاد شود. با اختلال در توزیع بار روی پا ، پیشرفت زخم تسریع می شود. همچنین با اختلال در غدد چربی و عرق در پا ، خشکی ، پینه و ترک در پوست ایجاد می شود.

به زخم های ناشی از اختلالات تغذیه ای بافتی ناشی از تنگی و انسداد در پای بیماران دیابتی به دلیل نارسایی گردش خون ، پای دیابتی گفته می شود.

انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟مراقبت از پای دیابتی چیست؟

دیابت که در سال های اخیر هم در کشور ما و هم در جهان به سرعت شیوع یافته است ، می تواند مشکلات مختلفی را در پای بیماران ایجاد کند و همچنین بر تمام سیستم های بدن تأثیر منفی بگذارد. هیچ قطعیتی وجود ندارد که همه افراد دیابتی از ناحیه پا دچار مشکل خواهند شد. بیماران دیابتی با مراقبت آگاهانه و خوب قادر به داشتن پای طبیعی و سالم هستند.

از آنجا که غدد عرق در پای بیماران دیابتی به کندی کار می کنند ، با گذشت زمان خشکی و ترک در پا ایجاد می شود. باکتری هایی که می توانند از طریق این ترک ها وارد شوند خطر عفونت را ایجاد می کنند. پینه پا در بیماران دیابتی یا برخی از تغییرات ناخن ها و سوزش باید در اسرع وقت مورد پیشگیری و درمان قرار گیرد. به همین دلایل ، مراقبت از پا در بیماران دیابتی یکی از مهم ترین موارد برای سلامتی آنها محسوب می شود.

انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟زخم پای دیابتی چگونه شروع می شود؟

شناخته شده است که علت اصلی درد در پاهای بیماران دیابتی عدم توانایی ارسال خون مورد نیاز در هنگام راه رفتن به عضلات ساق پا به دلیل تنگی عروق و انسداد است. در ابتدا ، هیچ علامتی وجود ندارد ، اما با افزایش انسداد و تنگی عروق ، درد در پاها ایجاد می شود. در ابتدا ، دردی که در طول دوره های استراحت رد می شود ، در دوره های استراحت نیز دیده می شود. زخم پای دیابتی اغلب به صورت یک زخم کوچک اما غیر قابل بهبود روی پوست ظاهر می شود. بسته به روند بیمار و بیماری ، گاهی اوقات یک روند آهسته و گاهی سریع طی می شود و بافت ها را از بین می برد. این زخم ها ممکن است در برخی از بیماران باعث از دست دادن اندام ها شود و برای یک قسمت بسیار مهم ، فرآیندهای درمان بسیار طولانی باید تجربه شود.

انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟دلایل موثر بر تشکیل زخم پای دیابتی را می توان به شرح زیر ذکر کرد:

  • مشکلات ناشی از آسیب عروقی و عصبی
  • دیابت غیرقابل کنترل
  • سیگار کشیدن
  • تغییر شکل در استخوان ها
  • آسیب شناسی شدید ناخن
  • مشکلات سلامتی اضافی مانند از دست دادن بینایی و چاقی
  • پیشرفت سن
  • عدم رعایت بهداشت

فواید مراقبت از پای دیابتی :

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، بیماران دیابتی اغلب دچار مشکلاتی در پا می شوند. علاوه بر این ، سطح بالای قند خون با کنترل ضعیف ، خطر ابتلا به عفونت را در بیماران دیابتی افزایش می دهد. به همین دلیل ، هرگونه زخم و بریدگی بدون توجه در بیماران دیابتی در صورت عدم بهبود مناسب و سریع ، می تواند بلافاصله آلوده شود.  متخصصان تأکید کرده اند که روند درمان پس از عفونت بسیار دشوار است. به همین دلیل ، بیماران دیابتی باید بیشترین توجه را به سلامت پای خود داشته باشند و نباید کنترل های معمول خود را مختل کنند.

انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟انواع مراقبت از پا در دیابت چیست؟

از زمان تشخیص در بیماران دیابتی ، مراقبت و بررسی منظم متخصصان از جمله اقداماتی است که باید برای جلوگیری از تشکیل پای دیابتی انجام شود. اقدامات پزشکی که به دلیل زخم های پا که به دلیل دیابت ایجاد می شوند ، روی کل بدن اعمال می شود ، مراقبت از پای دیابتی نامیده می شود.      برای کاربردهای مراقبت از پای دیابتی ، نیازی به وجود زخم نیست و در مواردی که زخمی نیز وجود ندارد ، می تواند برای بیماران دیابتی اعمال شود.

بیماران دیابتی باید هر روز پاها را با آب ولرم بشویند و به خصوص بین انگشتان پا را با حوله نرم خشک کنند. علاوه بر این ، پا با کرم های پای دیابتی مرطوب می شود. با کمک آینه وجود زخم ، بریدگی ، قارچ و تاول در پا بررسی می شود. به بیماران دیابتی توصیه می شود ناخن های خود را   صاف و با گوشه های گرد کوتاه کنند. از جمله توصیه های متخصصان این است که بیماران دیابتی پینه و بافت های مرده خود را برش ندهند  و چنین اقدامات مراقبتی را به متخصصان بسپارند.

Source: www.nihatdivarci.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *