اطلاعات مفید درباره زخم بستر

با توجه به زخم بستر (زخم فشاری) متخصصان آسیب محلی به پوست و بافت های زیرین با افزایش فشار را نشان می دهند. به خصوص افراد در بستر مستعد ابتلا به زخم های فشاری هستند. از یک طرف ، درمان به صورت مراقبت دقیق از زخم است. با این حال ، با تحریک یا از بین بردن عوامل تحریک کننده ، زخم درمان می شود. در اینجا شما تمام اطلاعات مهم در مورد علل ، پیشگیری و درمان زخم بستر را می خوانید.

اطلاعات مفید درباره زخم بسترزخم بستر: تعریف

زخم بستر یک آسیب موضعی به پوست و بافت زیرین است. به احتمال زیاد در ناحیه باسن ، دنبالچه و پاشنه در افراد وابسته به بستر دیده می شود.

زخم های فشاری شایع هستند. متخصصان تخمین می زنند که هر سی تا سی بیمار در بیمارستان هر کدام به زخم فشاری مبتلا می شوند. در خانه های سالمندان حتی موارد بیشتری وجود دارد: از هر 100 بیمار 45 بیمار دچار زخم بستر می شوند.

زخم فشاری نه تنها برای بیمار بسیار ناخوشایند و دردناک است ، بلکه در صورت بروز عفونت در زخم ، خطر سلامتی اضافی را نیز به همراه دارد. طبق نتایج موسسه تحقیقات نوآوری در بهداشت و تحقیقات کاربردی ، نتیجه این امر زیان اقتصادی بین یک تا دو میلیارد یورو در سال است.

زخم بستر: علائم

زخم های فشاری باعث ایجاد برخی تغییرات در پوست می شوند.

زخم های فشاری درجه 1 (مرحله I): در ابتدا ، قرمزی مشخصی در ناحیه خاصی از پوست ایجاد می شود. حتی با برداشتن فشار نیز ادامه خواهد داشت. ممکن است ناحیه نسبت به اطراف سخت و گرم شود اما پوست هنوز سالم است.

زخم فشاری درجه 2 (مرحله II): هنگامی که زخم در درجه 2 است ، تاول هایی روی پوست ایجاد می شود. نتیجه یک زخم باز است که هنوز سطحی است.

زخم فشاری مرحله 3 (مرحله III): در زخم فشاری درجه 3 ، زخم به عضلات زیر پوست گسترش می یابد. می توانید یک زخم عمیق و باز مشاهده کنید.

زخم های فشاری درجه 4 (مرحله IV): در یک مرحله اول از زخم فشاری ، فرد استخوان های در معرض دید را مشاهده می کند. پوست ، عضلات ، استخوان ها و سایر ساختارها مانند مفاصل یا تاندون ها از بین می روند.

اطلاعات مفید درباره زخم بستر

ایجاد زخم بستر به ویژه آسان است:

در مناطق خاصی از بدن ، فشار می تواند فشار بیشتری به بافت وارد کند ، بنابراین ایجاد زخم های فشاری بسیار آسان می شود. این شامل مناطقی است که برجستگی های استخوانی مستقیماً در زیر پوست قرار دارند و مقدار کمی چربی یا بافت عضلانی استخوان ها را پشتیبانی می کند. زخم های فشاری بیشتر در باسن ، دنبالچه و پاشنه پا دیده می شوند. بسته به نحوه نشستن یا دراز کشیدن بیمار ، زخم در گوش ها ، پشت سر ، تیغه های شانه یا انگشتان پا نیز ایجاد شود.

افرادی که بیشتر وقت خود را روی صندلی های چرخدار می گذرانند ، ممکن است به زخم فشاری در پاشنه ، باسن ، کف پا یا حفره های زانو مبتلا شوند.

سایر علائم زخم فشاری:

زخم فشاری یک زخم مزمن محسوب می شود. هر زخم مزمن می تواند درد کم و بیش شدیدی ایجاد کند. برای بیمار ، این درد اغلب بسیار استرس زا است – نه تنها از نظر جسمی ، بلکه از نظر روانی.

علاوه بر این ، زخم های فشاری زندگی روزمره بسیاری از بیماران را محدود می کند. آنها از داشتن زخم باز برای همیشه خجالت می کشند. برخی از افراد مبتلا به زخم بستر احساس افسردگی می کنند.

اطلاعات مفید درباره زخم بستر

زخم بستر: علل و عوامل خطر

هنگامی که بافت در معرض فشار بیش از حد قرار گیرد ، زخم فشاری ایجاد می شود. اگر فشار در بافت از حد مشخصی بالاتر رود ، رگ های خونی کوچک فشرده می شوند. با ادامه فشار زیاد ، سلول ها دیگر اکسیژن و مواد مغذی کافی ندارند و می میرند.

با این حال ، نه تنها با افزایش فشار بر روی بافت ، خون رسانی سرکوب می شود ، بلکه تخلیه از طریق رگ های خونی وریدی را نیز کاهش می دهد.

علاوه بر فشار  ، دو عامل دیگر در تعیین زخم های فشاری تعیین کننده است: در صورت ادامه فشار زیاد و برخی از عوامل خطرزای بیمار.

دراز و نشست:

زخم های فشاری در افرادی رخ می دهد که مدت طولانی بی حرکت می نشینند. این می تواند به عنوان مثال در افراد مسنی که به دلیل بیماری حاد یا مزمن در رختخواب به سر می برند ، رخ دهد. بیماران وابسته به ویلچر نیز تحت تأثیر قرار می گیرند.

پوست نازک و غیر کشسان:

به خصوص پوست افراد مسن خشک و بسیار کشسان نیست. علاوه بر این ، “دراز کشیدن در رختخواب” می تواند اصطکاک ایجاد کند که به پوست نازک افراد مسن آسیب می رساند.

اطلاعات مفید درباره زخم بستر

زخم بستر: درمان

متخصصان هر چه زودتر زخم را تشخیص دهند ، بهتر می توان آن را درمان کرد. درمان به دو قسمت تقسیم می شود: از یک طرف ، متخصص به صورت موضعی زخم فشاری را درمان می کند (درمان موضعی) ، از سوی دیگر ، عواملی را که در ایجاد زخم های فشاری  موثر هستند ، درمان می کند.

Source: www.tr.the-health-site.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *