تمامی دیابتی‎ها باید در خصوص چگونگی به حداقل رساندن احتمال مشکلات پا و همچنین اقدامات لازم درصورت ایجاد زخم آموزش ببینند. مراقبت از زخم و جلوگیری از ایجاد آن

  • اهمیت کنترل مناسب قند خون
  • تغذیه مناسب
  •  روش‏های پیشگیری از زخم شامل معاینات روزمره، شست ‏و شوی صحیح پا، روش‏های نگهداری از پا و نحوه مراقبت از ناخن‏ها

پاهای بیماران دیابتی می‏بایست توسط خودشان، یا یکی از اعضای خانواده و یا کسی که از ایشان مراقبت می‏کند بطور مرتب معاینه شوند؛ این معاینه روزانه، پایه و اساس پیشگیری از ایجاد زخم پای دیابتی است. تمامی زخم‏ها و جراحات می‏بایست بسیار جدی و مهم در نظر گرفته شوند.

تمیز کردن پوست به طور مرتب و به نرمی و با استفاده از آب حاوی صابون (soapy water) و استفاده از مرطوب کننده‏ ها بدنبال شستشو، به سالم نگه داشتن پوست و مقاومت بیشتر در برابر ترک پوست و زخم کمک زیادی می‏ کند.

جوراب مناسب

جوراب نخی سفید رنگ مناسب ‏ترین انتخاب برای بیمار دیابتی است. جوراب‏های نخی رطوبت پا را جذب می‏ کنند و به جریان هوا اجازه نفوذ به داخل را می‏ دهند. جوراب‏های سفید به طور واضح خون و ترشحات ناشی از زخم‏ها یا آسیب‏ های احتمالی را نشان می‏ دهند.

جدا از جنس و رنگ، جوراب‏هایی برای پای دیابتی مناسبند که بدون درز باشند و روی برجستگی‏های استخوانی فشار وارد نکنند و کش تنگی نداشته باشند. جوراب‏های ضخیم‏تر که دارای پد نرم داخلی هستند، می توانند تا حدی نیروهای سایشی و برشی را کاهش دهند

کفش مناسب

کفش نامتناسب یا تنگ دلیل اصلی زخم پاست.

بیشتر دیابتی‎ها می توانند با اطمینان از موارد زیر کفشهایشان را تهیه کنند:
 

 
 
 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *