چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

در طول زندگی افراد حوادث مختلفی ممکن است رخ دهد که هر کدام از آن ها ممکن است آسیب هایی را به بدن وارد کنند. این صدمات ممکن است زخم ‌های مختلف به وجود آورند. به همین دلیل از بین بردن این زخم‌ ها و همچنین جای زخم های قدیمی یکی از معضلات مردم است. در همین راستا، افراد به دنبال یافتن راه حلی مناسب برای رهایی از زخم ‌های گذشته هستند.

اسکارها ممکن است در اثر آسیب‌ های مختلف، سوختگی، آکنه، نیش حشرات، بیماری و جراحی ‌های گوناگون باشند. وجود زخم‌ های قدیمی بر قسمت‌ های مختلف بدن به ویژه صورت، امری ناخوشایند است و موجب کاهش اعتماد به نفس افراد می‌ شود. اگرچه زخم ها ممکن است به طور کامل از بین نروند؛ اما با گذشت زمان کم رنگ تر خواهند شد. بررسی درمان‌ های مختلف، کمک زیادی به نابودی این موارد خواهد کرد.

اگر شما نیز از جمله افرادی هستید که خواهان خلاصی از اسکارهای خود هستید، بهتر است اطلاعات خود را در این رابطه افزایش دهید و متن زیر را با دقت مطالعه کنید.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

جای زخم های قدیمی

با وجود آنکه پوست در بهبود زخم ‌ها به خوبی عمل می‌کند؛ اما پوست ترمیم شده اغلب به صورت جای زخم باقی می ‌ماند. این موضوع یکی از دشوارترین مشکلات پوستی است؛ زیرا از بین بردن جای زخم قدیمی نسبت به زخم‌ های جدید بسیار دشوارتر است.

اگرچه بسیاری از مردم ادعا می ‌کنند که داروهای طبیعی باعث کاهش یا از بین بردن جای زخم‌ ها می ‌شود؛ اما اغلب آن ها فاقد هرگونه شواهد علمی هستند. با این حال بهتر است داروهای خانگی و درمان‌ های معمول را امتحان کنید. توجه داشته باشید که مراقبت از زخم ‌ها در زمان بهبودی، از جمله مهم ترین کارهایی است که فرد باید برای کاهش جای زخم و بهبود آن انجام دهد.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

درمان‌های مناسب برای کاهش جای زخم قدیمی کدام است؟

همان طور که در ابتدا اشاره شد، بسیاری از افراد به دنبال رهایی از جای زخم ‌های خود هستند. در ابتدا بهتر است نوع اسکار خود را شناسایی کنید و مطابق با آن درمان مناسب را آغاز کنید. البته بسیاری از سازندگان لوسیون ها، کرم‌ ها و سایر محصولات ادعا می ‌کنند که باعث کاهش جای زخم می ‌شوند؛ اما مدرکی برای اثبات ادعاهای خود ندارند. با این همه درمان‌های خانگی نیز ارزش امتحان کردن را دارند؛ بنابراین، بهتر است نگاهی به روش ‌های زیر بیندازید و برای کاهش جای زخم‌ ها از آن ها بهره ببرید.

ورق و ژل سیلیکون

یکی از داروهایی که برای نابودی جای زخم های قدیمی استفاده می شود، ورق و ژل سیلیکون است. از بین همه داروهای موجود، سیلیکون ممکن است بیشترین تاثیر را بر جای زخم بگذارد. مطالعات حاکی از آن است که بیماران با استفاده از این ماده قادر به بهبود ظاهر زخم هستند. بررسی ‌ها نشان می ‌دهد که ورقه ‌های سیلیکونی در بهبود زخم هایپرتروفیک و کلیوئید و مواردی از این دست موثر است.

این محصول اغلب در بسیاری از فروشگاه ‌ها و بدون نیاز به نسخه پزشک وجود دارد. همچنین ممکن است بسیاری از پزشکان پس از جراحی و آسیب، سیلیکون را برای کاهش اثرات تجویز کنند. این دارو عوارض جانبی کمی دارد و معمولا استفاده از آن آسان و بدون درد است.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

عصاره پیاز برای از بین بردن جای زخم

یکی از معروف ترین درمان ‌های طبیعی برای درمان جای زخم، عصاره پیاز است. این عصاره به طور گسترده ای در محصولات درمان جای زخم موجود است. برخی از مطالعات نشان داده است که محصول حاوی عصاره پیاز پس از ۴ هفته باعث بهبودی جای زخم می شود. همچنین افرادی که از ژل عصاره پیاز به مدت ۴ هفته استفاده کرده اند، بهبودی در بافت اسکار، نرمی، قرمزی و ظاهر کلی آن را گزارش داده اند.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

لایه بردارهای شیمیایی

بسیاری از کرم ‌ها و سرم ‌های بدون نسخه حاوی لایه بردار نیز هستند. این مواد برای کمک به از بین بردن لایه‌ های خارجی و پوست مرده طراحی و تولید شده اند. اگرچه برخی ادعا می ‌کنند که لایه بردارها زخم‌ های کوچک و ظریف را از بین می ‌برند؛ اما ممکن است در ترمیم جای انواع زخم و تیرگی پوست نیز موثر باشند.

مطالعات نشان می ‌دهد، لایه برداری که حاوی اسید گلیکولیک است موجب بهبودی زخم‌های آتروفیک می‌شود. همچنین لایه بردارهای حاوی گلیکولیک اسید و اسید سالیسیلیک نیز در بهبودی جای آکنه و تیرگی پوست و جای زخم نیز موثر هستند.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟ ضد آفتاب

اگرچه کرم ضدآفتاب به تنهایی بر رهایی از شر جای زخم کافی نیست؛ اما ممکن است به محدود کردن و محو شدن آن ها کمک کند. لازم به ذکر است که بهتر است افرادی که از گلیکولیک اسید یا سایر محصولات مشابه استفاده می‌کنند، استعمال ضدآفتاب را از یاد نبرند. استفاده درست از کرم‌ های ضد آفتاب و لباس ‌های مناسب در کاهش اثرات و جای زخم های قدیمی موثر خواهد بود.

سایر روش ‌های درمانی

همان طور که در بالا اشاره شد، دلایل مناسبی برای اثربخشی درمان ‌های خانگی و معمول وجود ندارد؛ اما بسیاری از افراد ترجیح می ‌دهند همه تلاش خود را برای خلاصی از شر اسکارهای قدیمی به کار گیرند. به عبارتی دیگر، راهی برای نابودی کامل جای زخم وجود ندارد؛ اما با به کار گیر‌ی این روش‌ ها قادر به کاهش جای زخم ‌ها خواهیم بود. روش ‌های خانگی زیر نیز از جمله معروف ترین مواردی است که در کاهش اسکارهای قدیمی استفاده می شود.

سرکه سیب

یکی از مواد موثر در کاهش اثرات جای زخم های قدیمی، سرکه سیب است. برای استفاده از آن بهتر است سرکه را با آب مقطر ترکیب کنید و روی زخم خود بمالید. سپس آن را خشک کنید و پس از آن بشویید.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

روغن اسطوخودوس و روغن زیتون

ترکیب روغن اسطوخودوس با زیتون نیز به کاهش جای زخم قدیمی کمک خواهد کرد. برای این کار بهتر است سه قطره اسطوخودوس و سه قاشق روغن زیتون مخلوط کنید و بر زخم خود بگذارید. سعی کنید جای زخم را ماساژ دهید و پس از مدت زمانی آن را بشویید.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

آلوئه ورا

یکی دیگر از موادی که در نابودی اثر زخم موثر است، آلوئه ورا است. برای استفاده از آن باید ژل آلوئه ورا را جدا کنید و آن را با حرکات دورانی بر اسکار خود قرار دهید. پس از گذشت نیم ساعت قادر به شستشوی آن خواهید بود. سعی کنید این کار را دو بار در روز انجام دهید.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

روغن نارگیل

روغن نارگیل از جمله درمان هایی است که برای کاهش جای زخم های قدیمی به کار می رود. برای استفاده از آن باید چند قاشق روغن نارگیل را گرم کنید و حدود ۱۰ دقیقه آن را بر زخم خود ماساژ دهید که روغن به خوبی جذب پوست شود.

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟

سیب زمینی

یکی دیگر از موادی که به شما در از بین بردن جای اسکار کمک می ‌کند، سیب زمینی است. برای کاربرد آن باید برش هایی از سیب زمینی را بر زخم خود بمالید. ۲۰ دقیقه مالش را با استفاده از برش های مختلف انجام دهید و پس از خشک شدن آن، جای زخم را بشویید. سایر مواردی که قادر به استفاده از آن ها در کاهش جای زخم قدیمی خواهید بود عبارتند از:

  • ویتامین E
  • عسل
  • لیمو
  • گل محمدی و کندر
  • جوش شیرین

چگونه از شر جای زخم‌ های قدیمی خلاص شویم؟ سخن پایانی

وجود زخم ‌های مختلف بر بدن یا صورت افراد احساس ناخوشایندی را به فرد و اطرافیان وی القا می‌ کند. به همین دلیل بهتر است از روش‌ های درمانی مناسب برای کاهش جای اسکارهای قدیمی استفاده شود. اگرچه مطالعات نشان می ‌دهد که هیچ درمانی به طور کامل موجب نابودی جای زخم نمی شود؛ اما ممکن است برخی از درمان ها موجب کاهش اثرات آن ها شود.

بررسی درمان ‌های موجود شما را در رهایی از شر جای زخم های قدیمی یاری خواهد کرد. درمان‌ های خانگی و استفاده از موادی نظیر آلوئه ورا، لیمو، روغن نارگیل، سیب زمینی و مواردی از این دست در بهبود جای زخم موثر خواهند بود.

ما در متن بالا روش ‌های کاهش اثرات زخم را ذکر کرده ایم. اگر شما نیز به دنبال کسب اطلاعات در این رابطه هستید، بهتر است نگاهی به آن بیندازید و نکات لازم را به خاطر بسپارید.

Source: www.medicalnewstoday.com, www.healthline.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *