چه عواملی خطر ایجاد زخم بستر را افزایش می دهد؟

طبیعی است که زخم بستر در طرفی از بدن که با سطح در تماس است، ایجاد شود. بنابراین در حالی که فرد به پشت خوابیده، زخم بستر بیشتر در ناحیه باسن، استخوان ران، پاشنه پا، تیغه های شانه ایجاد می شود. اگر فردی روی شکم دراز بکشد، ممکن است زخم های فشاری در نقاط تماس با سطح ظاهر شود: ناحیه زانو، سطح قدامی دیواره قفسه سینه.

وضعیت بدن بیمار نیز مهم است. در بیماران مسن وجود احتقان، که معمولاً با نارسایی قلبی مشاهده می شود، سبب ایجاد سریع تر زخم های فشاری می شود. برعکس، بعید است افراد جوان و هوشیار دچار زخم بستر شوند. حتی اگر ظاهر شود، به ندرت به مراحل بعدی می رسد … اما در عین حال، باید به خاطر داشت که به دلیل توسعه تدریجی آسیب در این بیماران، گاهی اوقات ممکن است اولین علائم آسیب شناسی را از دست بدهیم.

تقریباً در همه موارد، ایجاد زخم های فشاری طبق یک طرح رخ می دهد، فقط زمان هر مرحله متفاوت است. آغاز همیشه توقف خون در نتیجه فشردن است. در صورت عدم درمان ، بافت های آسیب دیده نکروز می شوند.

خطر زخم بستر چیست؟

خطر زخم بستر چیست؟

خطر اصلی با عوارض آن همراه است. از آنجا که زخم بستر در بیماران بستری در اغلب موارد به سرعت ایجاد می شود و ناحیه وسیعی می تواند در مدت زمان بسیار کوتاهی ملتهب و نکروزه شود ، اغلب لازم است بافت های آسیب دیده برداشته شوند. این امر گاهی اوقات منجر به قطع جریان خون و عصب دهی نواحی مجاور می شود که منجر به اختلال در عملکرد آنها می شود.

در برخی موارد، ایجاد زخم های فشاری ضروری می شود ، علاوه بر این ، توسعه فرآیندهای نکروتیک در اطراف استخوان یا بافت استخوانی، گانگرن یا سپسیس امکان پذیر است.

همچنین مهم است که فرآیندهای رخ داده در بدن در طول توسعه و درمان زخم های فشاری مستلزم صرف انرژی قابل توجهی باشد، بنابراین بیمار را از بین می برد و در نتیجه روند بیماری زمینه ای را بدتر می کند. خشک شدن زخم بستر به ویژه خطرناک است.

بنابراین، درک نحوه تشخیص زخم های فشاری بسیار مهم است. علت ، پاتوژنز ، پیشگیری و درمان زخم های فشاری مختلف بسیار مشابه است.

چرا زخم بستر رخ می دهد؟

دلیل توسعه نقض گردش خون در ناحیه خاصی از پوست است. این امر می تواند به چند طریق اتفاق بیفتد.

بیشتر اوقات، این پدیده زمانی اتفاق می افتد که عروق سفت می شوند ، به ویژه اگر زمان سفت شدن بیش از دو ساعت باشد ، همچنین با ماندن طولانی مدت در یک موقعیت است. بافت هایی که خون دریافت نمی کنند نکروز هستند و این در حال حاضر ایجاد زخم فشاری است.

یکی از علل احتمالی آن می تواند آسیب کوچک به عروق ریز پوست باشد. گاهی اوقات آسیب در نتیجه تلاش های فرد برای تغییر حالت و حرکت به طور مستقل رخ می دهد. بنابراین ، از هر گونه اصطکاک ، آسیب جزئی به پوست و غشاهای مخاطی باید اجتناب شود ، و اگر فردی می خواهد بچرخد یا کاری انجام دهد ، سعی کنید به او کمک کنید.

اگر دلایل زخم بستر را می دانید ، پیشگیری و درمان دقیق تر و موثرتر انجام می شود.

چه چیزی خطر زخم های فشاری را افزایش می دهد؟

برای درک اینکه زخم بستر چیست ، دلایل ، پیشگیری و درمان ، بسیار مهم است که بدانیم چه عواملی بر خطر وقوع آنها تأثیر می گذارد.

عوامل بسیاری از این دست وجود دارد. برخی از آنها با ویژگی های وضعیت بیمار و برخی دیگر با سازماندهی صحیح همراه است.
مهم ترین مجموعه اول عوامل عبارتند از:

چه چیزی خطر زخم های فشاری را افزایش می دهد؟

سن – افزایش خطر توسعه در بیماران مسن.

وزن – در اینجا خطر هم اضافه وزن است و هم کم وزنی. هرچه وزن بیشتر باشد ، فشار بر روی تکیه گاه بدن بیشتر می شود. اما وزن کم اغلب نشان دهنده تخلیه بدن است و این همچنین یک عامل مستعد کننده نه تنها برای ظاهر ، بلکه همچنین برای توسعه سریع تر فرآیندهای نکروتیک است.

بیماری های سیستم قلبی – عروقی – با چنین آسیب هایی ، رکود در سیستم گردش خون سریع تر توسعه می یابد ، رگ های خونی به راحتی آسیب می بینند ، هرگونه نفوذی که باعث نقض یکپارچگی آنها شود ، قابل توجه تر است.

بیماری های همراه – در اینجا مکان خاصی وجود دارد که منجر به نقض عصب دهی می شود (به عنوان مثال ، سکته های قبلی) ، و همچنین فرآیندهای متابولیک مختل می شود (به عنوان مثال ، دیابت).

غذا و نوشیدنی – مصرف مایعات و غذا به طور ناکافی خطرناک است، به ویژه نظارت بر میزان پروتئین در رژیم غذایی مهم است.

ناتوانی در کنترل مستقل ادرار و مدفوع – این زمانی مشاهده می شود که بیمار بیهوش ، فلج شده یا نتواند به دلیل زوال عقل رفتار و وضعیت خود را کنترل کند.

تعریق شدید – هم می تواند نتیجه اختلالات متابولیک یا غدد درون ریز باشد و هم نتیجه تب باشد.

ویژگی های ادراک دارو – بروز واکنش های آلرژیک به داروهایی که برای مراقبت از پوست استفاده می شوند در مناطقی که زخم های فشاری ایجاد می شود می تواند یک عامل منفی باشد. پیشگیری ، درمان زخم های فشاری مستلزم در نظر گرفتن همه ویژگی های بدن بیمار است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *