پای دیابتی، یک مشکل مهم سلامتی در بیماران دیابتی

دیابت

دیابت که در جامعه با عنوان بیماری قند شناخته می شود ، یک بیماری مادام العمر است که برخی مشکلات سلامتی و مسئولیت هایی را به همراه دارد. پای دیابتی که می تواند به صورت ضایعات و زخم هایی تعریف شود که به اشکال مختلف روی پای بیماران دیابتی ایجاد می شود ، یکی از جدی ترین عوارض نامطلوب دیابت است.

دیابت یک مشکل کلی سلامتی در کشور ما و همچنین در سراسر جهان است. با افزایش شیوع دیابت در جامعه ، به تدریج فراوانی و اهمیت بیماری پای دیابتی افزایش می یابد. مهم ترین پیامدهای مشکلات پای دیابتی پس از زخم پا ، اختلال در گردش خون ، زخم های غیر قابل بهبود و قطع عضو است. بیماران دیابتی در طول زندگی خود 15٪ خطر ابتلا به زخم پا را دارند. زخم پای دیابتی باعث افزایش عوارض ، اختلال در کیفیت زندگی ، هزینه های بالای درمان و قطع  اندام تحتانی می شود. 60-40٪ قطع پا بدون آسیب برای بیماران دیابتی انجام می شود. هر ساله 82000 قطع پای دیابتی در ایالات متحده انجام می شود و این قطع عضوها بیشتر در افراد دیابتی سالخورده انجام می شود. ارزیابی مناسب از زخم پای دیابتی می تواند باعث کاهش عوارض ناشی از عفونت ، بستری شدن در بیمارستان  و میزان قطع اصلی اندام شود.

پای دیابتی، یک مشکل مهم سلامتی در بیماران دیابتیپای دیابتی

تقریباً 50٪ از افراد دیابتی در معرض خطر ابتلا به پاهای دیابتی هستند که می تواند باعث ایجاد مشکلات جدی در سلامتی  پاها شود و تهدید کننده زندگی باشد. به همین دلیل ، مشکلات پا در دیابت از نظر پزشکی ، اجتماعی و اقتصادی بسیار مهم است.

اگر قند خون خیلی بالا و نامنظم باشد ، مشکلات در پا شروع می شود. این به دلیل اختلال گردش خون در وریدها است. در نتیجه این اختلال گردش خون ، آسیب از عروق شروع می شود. در این پاها که خون کافی نمی رسد ، اگر مراقبت کافی نشان داده نشود ، ممکن است از دست رفتن بافت همراه با اختلال در عملکرد به وجود بیاید.

علاوه بر آسیب عروقی ، در مواردی که قند خون بالا به طور هم زمان ادامه یابد ، ممکن است آسیب عصبی در پاها رخ دهد و از دست دادن احساس در پا و نوک انگشتان به دلیل آسیب به اعصاب این افراد در سطوح مختلف رخ دهد. فشار ، درد ، بریدگی ، سوختگی و آسیب دیدگی ممکن است به دلیل این کاهش و از دست دادن احساس در درجات مختلف احساس نشود.  بسته شدن و بهبود زخم پای دیابتی در پاهایی که به دلیل دیابت ، تغذیه کافی ندارند و یا به دلیل بی حسی بریدگی ، سوختگی و جراحات ایجاد می شود سخت است. علاوه بر این ، در موارد دیابتی ، میکروب ها به راحتی باعث عفونت می شوند و در این محیط به راحتی تکثیر می شوند. عفونت در پا به دلیل میکروارگانیسم ها یکپارچگی پوست را مختل می کند و منجر به تشکیل زخم در اندازه و عمق مختلف می شود. این زخم ها خیلی سریع ملتهب می شوند و مشکلات جدی ایجاد می کنند. در صورت عدم درمان ، گانگرن و حتی تغذیه به شدت آسیب دیده می تواند مشکلات جدی در سلامتی ایجاد کند که این هم می تواند منجر به قطع پا شود. آسیب به پوست ، بافت نرم ، استخوان ها و مفاصل ممکن است به دلیل آسیب عصبی در پای دیابتی و نقص آناتومیک و ضعف در عضلات پا ایجاد شود. در صورت بروز این آسیب ها ، لازم است از انجام فعالیت های بدنی مانند دویدن ، فوتبال ، تنیس و غیره که باعث فشار آوردن بر روی پا و ایجاد ضربه می شود خودداری کنید.

پای دیابتی، یک مشکل مهم سلامتی در بیماران دیابتی

عوامل خطر در تشکیل پای دیابتی:

  • ناتوانی در کنترل صحیح قند خون
  • سیگار کشیدن
  • پوشیدن کفش های نامناسب مخصوصاً کفش های تنگ
  • برهنه راه رفتن در خانه و باغچه که سبب تسهیل در ضربه به پا می شود
  • وجود اختلالات گردش خون و انسداد عروق

انسداد در رگ های پا در بیماران دیابتی:

در بیماران دیابتی ، تصلب شرایین به ویژه در عروق زیر زانو دیده می شود. به خصوص انگشتان پا و پاشنه پا مناطقی هستند که به سرعت تحت تأثیر بیماری انسداد عروقی قرار می گیرند. با پیاده روی در یک مسافت خاص ، درد از ساق پا / کل پا شروع می شود و با توقف و استراحت از بین می رود. در مراحل پیشرفته ، اگر جریان خون حتی بیشتر کم شود ، بیمار در هنگام استراحت نیز احساس درد می کند. به دلیل کاهش خونرسانی در پا ، پا سرد است و بنابراین بیماران سعی می کنند پاهای خود را به ویژه در شب با روش های نامناسب گرم کنند.

پای دیابتی، یک مشکل مهم سلامتی در بیماران دیابتی

اصول مراقبت از پای دیابتی:

آموزش بیماران دیابتی مهم ترین عنصر از نظر پیشگیری و درمان زخم پای دیابتی است. توصیه هایی که به بیمار داده می شود به صورت زیر خلاصه می شود:

  • مشاهده پا و بین انگشتان هر روز برای قرمزی ، تورم ، بریدگی و پینه. استفاده از آینه برای دیدن کف پا در صورت لزوم.
  • شستن هر روز پا با آب ولرم و خشک کردن کامل ، کنترل درجه حرارت آب برای جلوگیری از سوختگی ، خشک کردن پا به خصوص بین انگشتان پا ، درمان نکردن پینه در خانه (تمیز کردن در یک محیط استریل در کلینیک ) ، عدم استفاده از داروی پینه
  • کوتاه کردن ناخن به درستی، انجام ندادن پدیکور
  • پابرهنه راه نرفتن، پوشیدن دمپایی در خانه برای جلوگیری از صدمات

Source: www.efeskbb.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *