اوزون تراپی به دلیل توانایی پیشنهادی برای متعادل کردن مجدد سیستم های پیچیده در بدن، یعنی کارایی متابولیک و تعادل ایمنی، محبوبیت و به طور بالقوه برای انواع بیماری ها مفید است. در ادامه سعی می کنیم که موارد مختلف را در جهت موفقیت بیان کنیم و از جنبه های مختلف به طرح موضوع بپردازیم.

گاز اوزون

اوزون یک گاز است و از سه اتم اکسیژن (O3) که رابطه نزدیکی با اکسیژن (O2) دارد، تشکیل شده است. متفاوت از اکسیژن، اوزون بسیار ناپایدار خواهد بود، زیرا آن اتم اکسیژن اضافی می خواهد شکسته شود و با مولکول های دیگر ترکیب شود که به اکسیداسیون معروف است.

بسیاری در مورد اوزون به دلیل آلودگی، کاربردهای صنعتی یا لایه اوزون می دانند. اوزون درمانی با این موضوعات متفاوت است و مستلزم تجویز ایمن مخلوط خالص اوزون و اکسیژن از گاز است.

تاریخ

اوزون سابقه پزشکی دارد که به سال 1871 باز می گردد. در جنگ جهانی اول، اوزون برای نجات جان سربازان با از بین بردن عفونت های بالقوه کشنده ناشی از زخم ها استفاده شد. اساس علمی اوزون درمانی توسط دانشمندان دکتر ولیو بوچی (ایتالیا) و دکتر هانس لر (آلمان) در دهه 1960 شتاب گرفت. 

در بیست سال گذشته، اوزون درمانی با افزایش حجم داده ها و دانشمندان درگیر در مطالعه آن، شروع به جهش های علمی جدی کرده است. امروزه بیش از 50000 پزشک در سراسر جهان به طور روزانه اوزون تراپی را انجام می دهند.

ایمنی

در حالی که اوزون برای ریه ها مضر است، دانشمندان دریافته اند که اوزون تراپی را می توان با خیال راحت در سایر قسمت های بدن مانند خون یا روده بزرگ انجام داد. 

تنفس اوزون بی خطر نیست، زیرا ریه ها را تحریک می کند. هیچ سیستم آنتی اکسیدانی در ریه ها وجود ندارد که آنها را در برابر اکسیدان هایی مانند اوزون آسیب پذیر کند.

اوزون را می توان با خیال راحت در سایر قسمت های بدن اعمال کرد زیرا دارای سیستم آنتی اکسیدانی هستند. این سیستم که در بیشتر قسمت های بدن یافت می شود، در برابر احتمال آسیب رساندن اوزون به بدن دفاع می کند.

بر اساس داده های کمیته علمی بین المللی اوزون تراپی، تنها 6 جلسه از 100000 جلسه دارای عوارض جانبی منفی است که سابقه ایمنی بالاتری نسبت به آسپرین دارد. این سازمان بیشتر عوارض جانبی منفی را به سوء استفاده توسط پزشک و پروتکل های نامناسب نسبت می دهد.

نحوه استفاده از اوزون تراپی

پروتکل ها و تفاوت های بسیار متفاوتی برای نحوه انجام اوزون وجود دارد که انواع روش های تجویز را به روی میز آورده است. اوزون درمانی عمدتاً با مخلوط کردن خون با اوزون یا فشار دادن اوزون به داخل حفره بدن مانند گوش، واژن یا کولون انجام می شود.

اوزون همچنین معمولاً در سایر مشاغل پزشکی مانند دندانپزشکی برای ریشه کن کردن عفونت ها یا توسط پزشکان درد که جراحات و دردها را درمان می کنند، مانند لغزش دیسک، پارگی رباط ها و آرتروز استفاده می شود. با این حال، این اهداف به روشی متفاوت اعمال می شوند و مزایای متفاوتی نسبت به آنچه در این مقاله ذکر شده است دارند.

دو نوع سودمند و رایج عبارت اند از:

  • اتوهمتراپی بزرگ،
  • انفولاسیون رکتوم.

اتوهمتراپی بزرگ

 روش 30 دقیقه ای است که در مطب پزشک انجام می شود و شامل خروج خون، مخلوط کردن آن با اوزون و تزریق خون به داخل سیاهرگ است.

انفولاسیون رکتوم

دم کردن رکتوم یک درمان آسان و پنج دقیقه ای است که اغلب در خانه انجام می شود و شبیه تنقیه است. این شامل گرفتن مقدار کمی اوزون در کیسه و دم کردن (هل دادن) گاز به سه اینچ به داخل راست روده، نگه داشتن 30 ثانیه و تخلیه در صورت نیاز است.

چگونه کار می کند

وقتی فردی دارو مصرف می کند، سیستم را خاموش یا روشن می کند. این امر بدن را وادار به انجام واکنش خاصی می کند.

اوزون با رویکرد دارویی متفاوت است. به جای اینکه بدن را وادار به انجام کاری کند، به بدن کمک می کند تا تعادل خود را دوباره برقرار کند و بدون نیاز به روشن و خاموش کردن وسایل، همان طور که باید عمل کند. این معمولاً خود تنظیمی یا هموستاز نامیده می شود.

مشابه با ساعت زنگ دار را از خواب بیدارتان می کند، اوزون درمانی سیستم های بیولوژیکی را تحریک می کند تا خود به خود بلند شوند و حرکت کنند.

اتوهمتراپی یا خود خون درمانی، اولین بار توسط پزشک فرانسوی پل راووت در سال 1913 توصیف شد و در طیف گسترده ای از بیماری های مزمن به کار گرفته شده است.

فواید اوزون تراپی

در نتیجه نحوه عملکرد اوزون درمانی، بدن در کارایی متابولیک، جریان خون و تعادل سیستم ایمنی افزایش می یابد. برای برخی، این یک بایوهک فوق العاده است و برای برخی دیگر راهی عالی برای مبارزه با لایم، سرطان یا بیماری خودایمنی است.

اوزون درمانی معمولاً برای موارد زیر استفاده می شود:

پزشکان مراقبت های اولیه، بیماری های مزمن: سرطان، لایم، خودایمنی، بیماری های عفونی، ویروس ها و غیره. متخصصین پا، مراقبت از پوست، پوست، مراقبت از زخم: زخم های غیر التیام بخش، زخم ها، زخم ها، بثورات و غیره. تقویت ورزشی، دوچرخه سواران، ورزشکاران سه گانه و NFL که عملکرد و ریکاوری را بهبود می بخشد

عوارض جانبی مثبت

  • افزایش انرژی و استقامت
  • بهبود عملکرد شناختی و کاهش مه مغزی
  • حس خوب بودن
  • کاهش درد و التهاب
  • کارایی متابولیک

به گفته دانشمندان برجسته، اوزون درمانی می تواند کارایی متابولیک و به طور خاص کارایی اکسیژن را افزایش دهد. 

بهره وری اکسیژن توانایی بدن ما در استفاده از اکسیژن برای متابولیسم است، فرآیندی ضروری برای ایجاد انرژی، ترمیم بدن و از بین بردن مواد زائد. حفظ زندگی (14) هنگامی که اکسیژن را به داخل تنفس می کنید، بدن شما از آن برای تولید انرژی استفاده می کند. فردی که از اکسیژن بالایی برخوردار است انرژی بیشتری خواهد داشت، عمر طولانی تری خواهد داشت و احتمال ابتلا به بیماری را کاهش می دهد.

فقط افزودن اکسیژن بیشتر به سیستم کمکی به بهبود کارایی اکسیژن نمی کند. در حالی که اشباع شدن با اکسیژن چیز خوبی است، به همان اندازه مهم است که از اکسیژن به خوبی استفاده شود، جایی که اوزون درمانی شروع می شود.

بهبود جریان خون

ادعا می شود که اوزون درمانی رئولوژی خون (جریان خون) را بهبود می بخشد، یک جنبه مهم از آوردن عناصر غذایی به سلول های ما و حذف محصولات جانبی. جریان خون مناسب پایه و اساس بدن را برای ترمیم خود تنظیم می کند. 

خون باید آزادانه جریان داشته باشد و از لخته شدن به صورت توده جلوگیری شود. تفاوت بین آب و ملاس را تصور کنید. آب سریع، سیال و قابل قالب گیری است، اما ملاس کند، غلیظ و چسبنده است. گاهی اوقات خون ما به جای سریع و غلیظ بودن، کند و چسبناک می شود. جریان خون ضعیف نسبتاً رایج است و به موارد زیر کمک می کند:

  • التهاب
  • مسائل گردش خون
  • سوء تغذیه اندام ها و بافت ها
  • انرژی کم شده
  • بیماری مزمن

در مورد توانایی اوزون برای بهبود جریان خون می توان گفت که اوزون درمانی می تواند باعث بهبود قابل توجهی در جریان خون و اکسیژن رسانی در بافت های ایسکمیک شود: به نظر می رسد که ماهیچه هایی که اکسیژن ضعیف تری دارند، بیشترین سود را از این درمان داشته اند.

همان طور که در بالا گفته شد، اوزون تراپی اکسیژن رسانی را افزایش می دهد، زیرا جریان خون را بهبود می بخشد. علاوه بر این، انجام درمان با اوزون خون ضروری نیست. بهبود جریان خون را می توان با اقدامات ساده در خانه، مانند دمیدن رکتوم انجام داد.  

وقتی خون به خوبی در جریان است، در حال ایجاد پایه های درمان و بهینه سازی هستیم. خون مواد مغذی را به بافت ها می آورد و هر گونه مواد زائد یا مولکول های غیر ضروری را از بین می برد.

تعادل سیستم ایمنی

سیستم ایمنی سالم بهتر از هر دارویی است. کمک به سیستم ایمنی بدن برای عملکرد بهینه بهترین راه برای مبارزه با بیماری و بهینه سازی عملکرد است. اوزون درمانی سیستم ایمنی را تعدیل و متعادل می کند که با تقویت سیستم ایمنی متفاوت است.

تقویت سیستم ایمنی بدن 1 بعدی است. تعادل سیستم ایمنی رویکردی چند بعدی است و می تواند سیستم ایمنی را تقویت یا آرام کند.

از طرف دیگر، مردم اغلب می خواهند سیستم ایمنی بدن را برای مبارزه با بیماری ها و دفع عفونت ها تقویت کنند. بسیاری از افراد در برابر داروها، استروئیدها، درمان ها و عفونت ها ایمنی سرکوب شده اند.

اوزون رویکردی کل نگر دارد و به بدن اجازه می دهد تا سیستم ایمنی خود را متعادل کند که نوعی اصلاح خودکار است. این فقط سیستم ایمنی را تحریک می کند تا واکنش مناسب را انجام دهد، یا پاسخ آن را تقویت یا کاهش دهد.

سخن آخر

اوزون تراپی برای بسیاری از بیماری ها، آسیب ها و شرایط استفاده می شود. سعی کردیم که به بیان موارد مختلف در این حوزه بپردازیم و از جنبه های گوناگون مورد ارزیابی قرار دهیم. بهتر است که از اسم آن نترسید و در صورت تجویز پزشک حتما آن را تجربه کنید.

 

منبع:

https://www.healthline.com/health/ozone-therapy

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320759#:~:text=Ozone%20therapy%20is%20a%20controversial,and%20as%20a%20topical%20disinfectant.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *