نادیده گرفتن زخم پای دیابتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که افراد ممکن است در طول زندگی خود به آن دچار شوند. ابتلا به این بیماری عوارض و تاثیرات منفی را به دنبال دارد که لازم است برای کاهش این عوارض به نکات مختلفی توجه شود. نادیده گرفتن زخم پای دیابتی یکی از کارهایی است که موجب تشدید عوارض این بیماری و موارد دیگر می‌شود.

به همین دلیل است که این دسته از بیماران باید توجه کافی به مشکلات متاثر از این بیماری داشته باشند. در غیر این صورت ممکن است شاهد تشدید اثرات آن بر سلامتی خود باشند. زخم پا در اثر دیابت یکی از مشکلات شایع این دسته از بیماران است که اگر توجه کافی به آن نشود، منجر به مشکلات جدی تر خواهد شد.

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال کسب اطلاعات در رابطه با زخم پا در بیماران دیابتی هستید، بهتر است در ادامه با ما همراه باشید و نکات ذکر شده را به خاطر بسپارید.

نادیده گرفتن زخم پای دیابتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

نادیده گرفتن زخم پای دیابتی

دیابت از جمله مهم‌ترین علل قطع عضو در اندام‌های تحتانی است. تقریبا ۲۴ درصد از بیماران دیابتی که دچار زخم پا می‌شوند، باید قطع عضو را انجام دهند. به همین دلیل این موضوع از اهمیت بالایی برخوردار است و باید اطلاعات خود را در رابطه با آن افزایش دهید.

نادیده گرفتن این دسته از زخم‌ها عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت. از جمله مهم‌ترین تاثیرات آن بالا رفتن خطر قطع عضو است که در برخی مواقع امری ضروری و لازم به حساب می‌آید. به همین دلیل بیماران به هیچ عنوان نباید این موضوع را نادیده بگیرند و اقدامات لازم را برای جلوگیری از بروز این اتفاق انجام دهند.

زخم و درد پای دیابتی

همانطور که در ابتدا اشاره شد، زخم پا عارضه شایع بیماری دیابت است. این بیماری در نتیجه تجزیه بافت پوست در لایه‌های زیرین ایجاد می‌شود. این زخم‌ها اغلب در زیر انگشتان شست بروز پیدا می کنند و پای بیماران را تا استخوان تحت تاثیر قرار می دهند.

همه افراد دیابتی ممکن است به زخم و درد پا مبتلا شوند. اما مراقبت مناسب از پا از بروز مشکلات این چنینی جلوگیری می‌کند. درمان زخم پای دیابتی و درد پا بسته به علل آن متفاوت است. هرگونه درد یا ناراحتی پا را باید با پزشک خود در میان بگذارید و از جدی نبودن آن اطمینان حاصل کنید. زیرا نادیده گرفتن زخم‌های آلوده منجر به قطع عضو می‌شوند.

نادیده گرفتن زخم پای دیابتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

عواقب نادیده گرفتن زخم‌های پا در افراد دیابتی کدام است؟

همانطور که در بالا اشاره شد، بیماران دیابتی باید به زخم‌های خود توجه کافی داشته باشند و در هر مرحله با پزشک مربوطه مشورت‌های لازم را انجام دهند. زیرا زخم‌های آلوده مشکل جدی به حساب می‌آید و عواقب جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

به همین دلیل به هیچ عنوان نباید از آنها غافل شد و به محض مشاهده کبودی و سیاهی در پای خود باید به پزشک مراجعه کنید. درمان زخم از طریق روش‌های مختلف انجام خواهد شد. در غیر این صورت تاثیرات منفی از جمله موارد زیر را به دنبال خواهد داشت.

بروز آبسه در ناحیه زخم

غفلت از زخم‌های دیابتی مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت که یکی از اولین مراحل آن بروز آبسه در ناحیه زخم است. نادیده گرفتن زخم پای دیابتی منجر به آبسه و عفونی شدن زخم خواهد شد. عفونت نیز زخم را مستعد مشکلات عدیده دیگری خواهد کرد. در نتیجه، یکی از مهم‌ترین اقداماتی که در این راستا باید انجام دهید، مراجعه به موقع به پزشک و جلوگیری از ایجاد آبسه است.

گسترش زخم به مناطق دیگر

یکی از خطرناک‌ترین عواقب ناشی از نادیده گرفتن زخم‌های دیابتی گسترش زخم به مناطق مختلف و پاهای بیمار است. این موضوع در بسیاری از موارد منجر به استفاده از روش‌های درمانی پیشرفته‌تر نظیر جراحی می‌شود که اقدامات پیشگیرانه قوی تری برای جلوگیری از گسترش زخم باید انجام شود. بنابراین، تا جایی که ممکن است باید به زخم‌های خود توجه کنید و هیچ گاه از آنها غافل نشوید. همچنین در صورت بروز هرگونه علایم باید سریعا به پزشک مربوطه مراجعه کنید.

جراحی

از جمله عوارضی که افراد ممکن است با غفلت از زخم پای دیابتی خود با آن مواجه می‌شوند، جراحی است. بسیاری از افراد از انجام جراحی واهمه دارند و تمایلی به انجام این کار ندارد. نادیده گرفتن زخم پای دیابتی در برخی از موارد منجر به جراحی می‌شود. در نتیجه، توجه به هرگونه زخم در افراد دیابتی امری لازم و حیاتی است و باید در صورت بروز هرگونه مشکل مشورت‌های لازم با متخصصان انجام شود.

نادیده گرفتن زخم پای دیابتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

قطع عضو

تلخ ترین و ناگوارترین تاثیر غفلت از زخم پای دیابتی قطع عضو است. اگر بیمار در مرحله پیشرفته زخم به پزشک مراجعه کند، چاره ای جز قطع عضو وجود نخواهد داشت؛ زیرا در این موارد اغلب زخم به حدی پیشرفت کرده است که ممکن است گسترش آن موجب بروز آسیب بیشتر به مناطق مختلف بدن شود.

به همین دلیل است که در این مواقع اغلب پزشکان قطع عضو را پیشنهاد می دهند. در‌نتیجه، مشاهده می کنیم که نادیده گرفتن زخمی ساده چگونه منجر به از دست دادن عضو بیمار می‌شود. در این موارد است که به اهمیت بالای توجه به علایم و زخم پا در بیماران دیابتی پی می بریم.

جایگزینی پوست

از جمله عواقبی که در رابطه با نادیده گرفتن زخم پای دیابتی باید به آن توجه داشته باشیم، جایگزینی پوست است. در این مواقع، ممکن است پزشک مربوطه از طریق جایگزین‌های مصنوعی به جایگزینی پوست از دست رفته اقدام کند. به طور یقین، انجام این کار به هیچ عنوان برای فرد خوشایند نخواهد بود و مشکلات مختلفی را به دنبال خواهد داشت. به همین دلیل، بهترین کار توجه ویژه به زخم‌های موجود در بیماران دیابتی و انجام درمان‌های متناسب با نوع زخم است.

نادیده گرفتن زخم پای دیابتی چه عواقبی را به دنبال دارد؟

چگونه از ابتلا به زخم پای دیابتی جلوگیری کنیم؟

طبق مطالعات انجام شده ، 14 تا ۲۴ درصد آمریکایی‌های مبتلا به زخم پای دیابتی قطع عضو می‌شوند. به همین دلیل است که مراقبت‌های پیشگیرانه بسیار مهم است. به عنوان مثال باید به طور دقیق گلوکز خون خود را مدیریت کنید، زیرا در صورت ثابت بودن قند خون، احتمال عوارض دیابت در شما پایین می ماند. همچنین  با استفاده از موارد زیر می توانید به جلوگیری از مشکلات پای دیابتی کمک کنید:

  • هر روز پاهای خود را بشویید؛
  • ناخن های پا را به اندازه کافی کوتاه کنید؛
  • پاها را خشک و مرطوب نگه دارید؛
  • جوراب های خود را مرتبا عوض کنید؛
  • مراجعه به پزشک متخصص غدد برای برداشتن ذرت و پینه؛
  • پوشیدن کفش مناسب.

زخم‌های پا پس از درمان دوباره ایجاد می شوند. در صورت تشدید دوباره، ممکن است بافت اسکار آلوده شود، بنابراین ممکن است پزشک برای جلوگیری از بازگشت زخم، استفاده از کفش دیابتی را به شما توصیه کند.

سخن پایانی

یکی از مهم‌ترین مشکلاتی که بیماران دیابتی با آن دست و پنجه نرم می کنند، زخم‌های پا است. با وجود اینکه این زخم‌ها در ابتدا مشکلی ساده به نظر می رسند، اما با مرور زمان و با نادیده گرفتن زخم پای دیابتی به مشکلی بزرگ و تلخ تبدیل می‌شود.

عواقب جبران ناپذیر این دسته از زخم‌ها باعث شده است که افراد دیابتی توجه بیشتری به زخم‌های خود داشته باشند و برای کاهش اثرات آن اقدامات لازم را انجام دهند. ما در این مقاله به بررسی عواقب غفلت از این دسته از زخم‌ها پرداخته ایم. اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که به دنبال کسب اطلاعات بیشتر در این رابطه هستید، نگاهی به متن بالا بیندازید و نکات آن را به خاطر بسپارید.

Source: www.healthline.com, www.foothealthfacts.org, www.veinandvascularsurgery.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *