مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

آمپوتاسیون به معنای قطع عضو است و ما می خواهیم به مراقبت های از زخم و جای جراحی بعد از قطع عضو بپردازیم. بسته به علت قطع عضو و وضعیت اندام در زمان جراحی، بسته شدن قطعی زخم ممکن است بلافاصله صورت نگیرد یا به تاخیر بیفتد.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون شامل چندین مرحله است. در اینجا، ما دو مرحله یا فاز کلی از روند بهبود را مرور می کنیم، در مورد هدف هر مرحله صحبت می کنیم و در مورد نقش خود در مدیریت زخم جراحی و پوست اندام باقی مانده نیز صحبت می کنیم. بلافاصله پس از عمل، نحوه مراقبت از اندام باقی مانده به شما آموزش داده می شود. این قسمتی از اندام شما است که پس از قطع عضو باقی می ماند. تمام دستورالعمل های تیم مراقبت های بهداشتی خود را از نزدیک دنبال کنید. پس از عمل، باید به عنوان یک عضو قطع شده جدید با زندگی سازگار شوید.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

مراحل مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

مراحل مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون شامل دو فاز کلی است که مراحلی را شامل می شود. در ادامه به صورت کامل به بررسی این مراحل پرداخته ایم.

فاز1: بسته شدن اندام باقی مانده

هدف از مدیریت زخم در این مرحله ترویج بهبود بافت نرم زیرین و درمان یا کاهش خطر عفونت است. در برخی موارد، یک لوله زهکشی برای حذف مایعات و کمک به ترمیم بافت وارد می شود. یکی از اعضای تیم جراحی شما تغییرات پانسمان را انجام می دهد. نقش شما در مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون در این مرحله شامل مواردی می شود که در ادامه بررسی کرده ایم.

نکات کلی مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

  • در صورت کثیف شدن پانسمان یا مشاهده نشتی زهکشی، به پرستار خود اطلاع دهید.
  • در صورت تماس با زهکشی دستان خود را بشویید. صابون دست و ضد عفونی کننده دست در اتاق شما موجود است.
  • اطمینان حاصل کنید که همه افرادی که با زخم شما تماس پیدا می کنند، قبل و بعد از تعویض پانسمان دستکش می پوشند و دست های خود را می شویند.
  • در برخی موارد، بازدیدکنندگان ممکن است احتیاج به اقدامات احتیاطی ویژه ای داشته باشند که احتمال انتقال عفونت به دیگران کاهش یابد. در چنین مواردی، پرستاران اقدامات احتیاطی خاصی را برای بازدیدکنندگان با شما مرور خواهند کرد. ما روی شما حساب می کنیم تا ببینیم این اقدامات احتیاطی رعایت شده است.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

محدود کردن حرکت

هنگام حرکت در رختخواب یا داخل و خارج شدن از تخت احتیاط کنید تا هیچگونه پانسمان یا لوله های زهکشی را بیرون نیندازید. در صورت شل شدن یا جدا شدن پانسمان، به کارکنان پرستاری اطلاع دهید.

رعایت رژیم غذایی

داشتن رژیم غذایی مناسب یکی از موارد مهم جهت مراقبت بعد از آمپوتاسیون است. اگر بافت ها بهبود نیابند، نمی توانند التیام پیدا کنند. معمولا مواد غذایی میزان مواد مورد نیاز شما را ندارند. مکمل های غذایی اغلب علاوه بر وعده های غذایی شما ارائه می شوند تا اطمینان حاصل شود که کالری و پروتئین کافی برای تسهیل روند بهبودی در دسترس است.

با اعضای تیم توانبخشی در تماس باشید

اگر در حین مراقبت از زخم خود دچار درد شدید، با همکاری شما و تیم توانبخشی خود می توانید برنامه دارویی را تنظیم کنید که درد شما را در هنگام تعویض لباس به حداقل برساند.

محافظت از دستگاه های به کار گذاشته شده

صدماتی که منجر به قطع عضو می شود ممکن است منجر به آسیب اسکلتی به اندام باقی مانده شود. در نتیجه، ممکن است پین های اسکلتی یا دستگاه ثابت کننده خارجی برای حفظ تراز استخوانی و بهبود ترمیم شکستگی ها استفاده شود. اگر یکی از این دستگاه ها را دارید، نقش شما در مراقبت از آن و پوست شما شامل موارد زیر است:

  • برای مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون دستان خود را با آب و صابون بشویید؛
  • مقادیر کمی از نمک نرمال استریل و پراکسید هیدروژن را در یک ظرف استریل مخلوط کنید؛
  • یک دستگاه استریل پنبه استریل را در محلول اشباع کنید؛
  • با استفاده از حرکت دورانی و نوردی سواب پنبه، محل سنجاق ها را از قسمت درج به خارج تمیز کنید؛
  • از رفتن به مناطق پاک شده قبلی با سواب استفاده نکنید؛
  • با استفاده از سواب به آرامی پوست را به سمت پایین فشار دهید تا از چسبندگی پوست به سنجاق جلوگیری شود؛
  • مكان هاي سنجاق را در هوا باز بگذاريد، مگر اينكه زهكشي وجود داشته باشد. در صورت وجود زهکشی، محل سنجاق ها را می توان با گاز استریل پوشاند؛
  • به یکی از اعضای تیم توانبخشی خود در صورت مشاهده تورم، قرمزی، درد، حساسیت یا تغییر در بخیه اطلاع دهید.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

فاز2: بستن قطعی اندام باقی مانده

هدف از مدیریت زخم در این مرحله آماده سازی اندام باقیمانده شما برای نصب پروتز است. در ابتدا، بخیه هایی برای بستن زخم جراحی خود در محل خواهید داشت. این ها معمولاً در حدود 14-21 روز برداشته می شوند. بخیه های شما با گاز آغشته به نفت پوشانده می شود و در ابتدا، پانسمان گاز بزرگ برای محافظت بیشتر استفاده می شود.

این پانسمان ها معمولاً دو بار در روز تعویض می شوند، در صورت لزوم بیشتر. هنگامی که بخیه های شما برداشته می شود، نوارهای چسبی به عنوان آخرین مرحله بسته شدن زخم شما اعمال می شود. این نوارها به طور طبیعی در حدود 5-7 روز از بین می روند.

در فاز دوم چه اتفاقی میفتد؟

در طول این مرحله از روند بهبود زخم، پانسمان فشاری نیز برای کاهش تورم و شروع به فرم دهی اندام باقیمانده شما برای اتصال پروتز استفاده می شود. دو نوع پانسمان فشاری وجود دارد: سفت و نرم. پانسمان های فشاری سفت و سخت از مواد ریخته گری ساخته شده اند و با کاهش تورم اندام باقیمانده شما تغییر می کنند.

پانسمان های نرم فشاری در ابتدا باندهای الاستیک هستند که به روش خاصی برای کاهش تورم در قسمت تحتانی اندام باقی مانده استفاده می شوند. این پانسمان ها باید چندین بار در طول روز اعمال شوند تا فشرده سازی مناسب حفظ شود. اعضای تیم توانبخشی به شما نحوه استفاده مناسب از این باندها را آموزش می دهند.

نقش شما در فاز دوم چیست؟

نقش شما در مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون اکنون شامل همه موارد ذکر شده قبلی به علاوه این مسئولیت های اضافی برای پانسمان های سفت و نرم است که در ادامه به بررسی آن ها پرداخته ایم.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

پانسمان فشاری سفت و سخت

  • گچ را خشک نگه دارید. خیس شدن مواد گچ می تواند گچ را ضعیف کند و روکش مرطوب می تواند پوست شما را تحریک کند.
  • از ورود خاک یا پودر به داخل گچ خودداری کنید.
  • هرگز اشیایی را داخل گچ نچسبانید تا پوست شما خراشیده نشود. اگر خارش همچنان ادامه داشت، به پرستار خود اطلاع دهید تا اقدامات دیگری انجام شود.
  • در صورت احساس افزایش درد یا بی حسی ناشی از تورم یا گچ بسیار تنگ، به یکی از اعضای تیم توانبخشی خود اطلاع دهید.

پانسمان فشاری باند الاستیک

  • حتی اگر پوست اطراف بخیه ها خارش داشته باشد، بخیه های خود را نکشید.
  • در صورت مشاهده پارگی یا جداسازی بخیه ها به یکی از اعضای تیم توانبخشی خود اطلاع دهید.
  • در صورت مشاهده قرمز یا متورم شدن پوست اطراف بخیه ها یا مشاهده ترشح چرک از ناحیه بخیه، به یکی از اعضای تیم توانبخشی خود اطلاع دهید.
  • اندام باقیمانده خود را چندین بار در طول روز (معمولاً حداقل 4-5 بار) برای حفظ فشرده سازی مناسب، دوباره بپیچانید. این نه تنها تورم را کاهش می دهد و گردش خون و بهبود را افزایش می دهد، بلکه درد را نیز کاهش می دهد.
  • در صورتی که پانسمان مورد استفاده شما کثیف شد یا خاصیت ارتجاعی خود را از دست داد، باندهای الاستیک جدیدی تهیه کنید.

مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون

نکات مراقبت از زخم

در مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون باید توجه کنید به موهای روییده خود در ناحیه زخم و اگر عفونی شدند به پزشک خود اطلاع دهید. همچنین از تراشیدن در نزدیکی زخم خودداری کنید. از لوسیون یا کرم روی زخم خود استفاده نکنید، مگر اینکه توسط پزشک تجویز شده باشد. در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید، از کرم ضد آفتاب تجویز شده توسط پزشک بر زخم خود استفاده کنید.

مراقب باشید از آب داغ اجتناب کنید، زیرا اندام شما ممکن است به دما حساسیت داشته باشد. همراه داشتن بانداژ، لباس و دستمال مرطوب اضافی نیز مهم است، بنابراین در صورت نیاز در خارج از منزل و مسافرت برای مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون می توانید پانسمان را تعویض کنید. اگر هنگام تمیز کردن زخم دچار درد شدید، می توانید از دارو برای کاهش درد خود استفاده کنید. شما همچنین می توانید با یک رژیم غذایی خوب، مغذی، ویتامین ها و مکمل های غذایی، از زخم خود مراقبت کنید تا روند بهبودی تسهیل شود.

کلام اخر

در علم پزشکی برای مراقبت از هر نوع زخمی روش های مختلفی وجود دارد همچنین مراقبت های بعد از هر عملی بسیار مخصوصا عمل قطع عضو و مراقبت از زخم بعد از آمپوتاسیون حائز اهمیت است.پس با رعایت نکات فوق از عفونت های پس از جراحی از خود محافظت کنید.

Source: www.hortonsoandp.com, www.saintlukeskc.org, www.amputee-coalition.org

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *