سالمندان از کار افتاده، کاملاً بی‌تحرک‌اند و بی‌تحرکی مداوم آن‌ها، باعث کاهش خون‌رسانی در نواحی تحت فشار می‌شود

 پیشگیری از زخم سالمندان

با افزایش سن، تحرک برای سالمندان سخت‌تر می‌شود و بیماری‌های گوناگون، به سراغ این افراد می‌آید. سالمندان بی‌تحرک و به‌اصطلاح در بستر افتاده، قادر به انجام کارهای شخصی خود نیستند و باید مراقبت‌های ویژه‌ای از آن‌ها صورت گیرد. نحوه مراقبت از سالمندان و انجام امور شخصی و بهداشتی آن‌ها، کار مهمی است که بر عهده فرزندان و پرستاران آن‌ها قرار می‌گیرد. این کار باید به‌درستی انجام گیرد تا از ایجاد زخم‌های سالمندان پیشگیری شود.

چگونه سالمندان دچار زخم بستر می‌شوند؟

سالمندان از کار افتاده، کاملاً بی‌تحرک‌اند و بی‌تحرکی مداوم آن‌ها، باعث کاهش خون‌رسانی در نواحی تحت فشار می‌شود. در واقع در این نواحی که فشار بر روی آن‌ها اعمال می‌شود، مویرگ‌های تغذیه کننده خونی، بسته می‌شود و همین موضوع کافی است تا زخم در این نواحی ایجاد شود. به این زخم‌ها، زخم بستر می‌گویند.

 
سالمندان از کار افتاده، کاملاً بی‌تحرک‌اند و بی‌تحرکی مداوم آن‌ها، باعث کاهش خون‌رسانی در نواحی تحت فشار می‌شود

چرا این زخم‌ها در افراد معمولی به وجود نمی‌آید؟

افراد سالم اگرچه ممکن است در یک شبانه‌روز هم بخوابند اما در طول خواب، مرتباً موقعیت خود را تغییر می‌دهند و خون‌رسانی به تمام قسمت‌های بدن، انجام می‌گیرد. به همین دلیل در افراد سالم، زخم‌های بستر به وجود نمی‌آید.

چگونه از ایجاد زخم‌های سالمندان پیشگیری کنیم؟

اگر شما هم بیماری در منزل دارید که نیاز به مراقبت‌های سالمندی دارد، بهتر است موارد زیر را رعایت کنید تا به هیچ عنوان، بیمار شما درگیر زخم بستر نشود.

  1. در ابتدا باید بدانید که جابجایی مرتب بیمار، نقش مهمی در کاهش ابتلا به این زخم‌ها دارد. بیمار باید در طی شبانه‌روز، چندین بار تغییر موقعیت دهد و هر بار بخشی از بدن وی که تحت فشار است، آزاد شود. حتی در مواقعی که سالمند خواب است، باید وی را بیدار کنید و موقعیت او را تغییر دهید. بدین منظور باید هر دو ساعت، جابجایی مکرر داشته باشید. مهم‌ترین کاری که مانع ایجاد زخم‌های بستر می‌شود، تغییر مداوم موقعیت بیمار است.
  2. استفاده از تشک‌های نرم که کمترین فشار را در سطح تماس بین پوست و تشک ایجاد می‌کند، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به زخم‌های سالمندی دارد. ازاین‌رو بهترین و نرم‌ترین تشک‌ها را برای سالمندان استفاده کنید.
  3. هر روز سطح بدن سالمند را بررسی کنید تا در صورت وجود هرگونه ضایعه مشکوکی، به پزشک مراجعه کنید. تغییر رنگ در این نواحی، یکی از علائم ایجاد زخم‌های سالمندی است. تشخیص به موقع زخم‌های بستر، درمان این زخم‌ها را سریع‌تر و ساده‌تر خواهد کرد.
  4. سعی کنید در هر جابجایی، با آرامش سالمند را جابجا کنید. بدن سالمندان ضعیف و آسیب‌پذیر است و جابجایی ناگهانی، منجر به ایجاد ترک‌های پوستی و زخم‌های سطحی می‌شود. اگر جابجایی ناگهانی باشد، ممکن است بخشی از پوست سالمند در برخورد با ملحفه و وسایل اطراف، خراشیده شود و یا استخوان‌های سالمند مطابق جهت کشیدن، جابجا نشود. ازاین‌رو سالمندان را به‌آرامی جابجا کنید تا علاوه بر احساس راحتی در این افراد، از ایجاد این زخم‌های سالمندی، پیشگیری کنید.
  5. تغذیه نقش مهمی در سلامت سالمندان ایفا می‌کند. مواد غذایی ویتامین‌دار را به این افراد برسانید تا مقاومت بدن آن‌ها، در برابر ابتلا به این زخم‌ها، افزایش یابد.
  6. مرتباً ملحفه‌های بیمار را تعویض کنید. ملحفه‌های مرطوب که به دلیل عرق یا بی‌اختیاری ادرار در سالمندان به وجود می‌آید، علاوه بر این‌که امکان ابتلا به بیماری‌های دیگر را افزایش می‌دهد، موجب اصطکاک بین پوست و سطح زیر پوستی می‌شود که همین امر موجب آسیب رسیدن به پوست و ایجاد زخم خواهد شد.

زخم‌های سالمندان چگونه درمان می‌شوند؟

زخم بستر انواع گوناگونی دارد. بستگی دارد که این زخم‌ها در کدام مرحله باشند. مراحل ابتدایی‌تر معمولاً با استفاده از پانسمان‌های نوین، قابل درمان‌اند اما اگر شدت زخم‌های سالمندان به حدی باشد که منطقه وسیعی را درگیر کند، معمولاً برای درمان این زخم‌ها، نیاز به جراحی و درمانهای ویژه پزشکی است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *