مراحل درمان زخم بستر

زخم بستر به این دلیل اتفاق می افتد که فرد مجبور است مدت زمان طولانی را در یک موقعیت بگذراند. بسیاری از موارد مانند فلج ، سکته مغزی ، آسیب های نخاعی ، کهولت سن و کما ، دراز کشیدن طولانی مدت در یک موقعیت ثابت باعث ایجاد زخم بستر می شود.

اصطلاح زخم بستر بیشتر در بین مردم استفاده می شود. این می تواند بر روی هر قسمت از بدن تأثیر بگذارد. اصطکاک یا فشار می تواند باعث ایجاد زخم بستر شود. نواحی استخوانی اطراف آرنج ، زانو ، پاشنه پا ، دنبالچه و مچ پا بیشتر حساس هستند.

زخم های فشاری قابل درمان هستند ، اما اگر درمان خیلی طولانی شود ، ممکن است منجر به عوارض مهلکی شود. محاسبه شده است که تراکم زخم بستر در بخش های مراقبت ویژه در ایالات متحده بین 17 تا 21٪ است.

مراحل درمان زخم بستر

5 واقعیتی که باید درباره زخم بستر بدانید:

  • افرادی که در حرکت مشکل دارند تحت تأثیر قرار می گیرند.
  • برآمدگی استخوان ها خطر بیشتری دارند زیرا در معرض فشار بیشتری قرار دارند.
  • به صورت مرحله ای توسعه می یابد. تشخیص به موقع درمان را تسهیل می کند. خطر عوارض کاهش می یابد.
  • قرار دادن بیماران و تغییر مكرر جهت خوابیدن مهم ترین راه های جلوگیری از ایجاد زخم بستر است.

تصویری که زخم بستر را با توجه به عمق آن در 4 مرحله بررسی می کند.

  • پوست قرمز به نظر می رسد و در اثر تماس منطقه گرما احساس می شود. ممکن است خارش داشته باشد.
  • ممکن است یک زخم باز دردناک یا تاول با تغییر رنگ پوست در اطراف آن وجود داشته باشد.
  • گودالی مانند دهانه به دلیل آسیب بافتی در زیر پوست ظاهر می شود.
  • آسیب جدی در پوست و بافت قابل مشاهده است. عفونت ممکن است با آن همراه باشد. عضلات ، استخوان ها و تاندون ها را می توان از خارج مشاهده کرد.
  • زخم آلوده است. بافت های زیرین ظاهر می شوند. عفونت به بدن منتقل شده است.

مراحل درمان زخم بستر

چگونه زخم بستر را درمان کنیم؟ چه چیزی برای زخم بستر خوب است؟

یک اطلاعات مهم در مورد بهبود زخم این واقعیت است که زخم باز نمی تواند خیلی سریع بهبود یابد. حتی در صورت بهبود ، ممکن است اختلاف ارتفاع بافت به دلیل آسیب ناشی از زخم بستر ایجاد شود. ممکن است لازم باشد برای زخم های پیشرفته با جراحی مداخله کرد. زخم های فشاری که در مراحل پایین تشخیص داده می شوند با درمان مناسب طی چند هفته بهبود می یابند.

مراحل درمان زخم بستر:

کاهش فشار و موقعیت: در حال حاضر فشار مداوم بر روی همان منطقه عامل اصلی است. حالت ثابت باعث اختلال در گردش خون می شود و در صورت ترکیب با تعریق و رطوبت باعث می شود زخم  به راحتی باز شود. موقعیت بیمار به طور مکرر تغییر می کند. با کمک پد و بالش  ، فشار بر روی زخم برداشته می شود.

تمیز کردن زخم:

زخم های کوچک را می توان با مداخلات آرام با آب و صابون تمیز کرد. در هر بار تغییر پانسمان باید زخم های باز را با محلول تمیز کرد.

اطمینان از کنترل ادرار و مدفوع:

برای اطمینان از بهداشت زخم ضروری است. تماس ادرار و مدفوع می تواند منجر به عفونت های جدی شود.

برداشتن بافت مرده:

بافت ملتهب و مرده از بین می رود.

پانسمان:

برای محافظت از زخم و تسریع در ترمیم استفاده می شود.  بافت های مرده را حل می کند و نقش محافظتی در برابر عفونت دارد.

استفاده از آنتی بیوتیک:

می توان  کرم روی زخم قرار داد و در صورت لزوم ممکن است آنتی بیوتیک خوراکی استفاده کرد.

مراحل درمان زخم بستر

علائم زخم بستر:

زخم بستر می تواند در هر قسمت از بدن که تحت فشار است ایجاد شود. این بیماری معمولاً روی پاشنه ، آرنج ، ران و استخوان دنبالچه ، جایی که استخوان ها به پوست نزدیک هستند ، رخ  دهد. در کودکان می توان آن را در پشت سر مشاهده کرد. اگرچه معمولاً به تدریج ایجاد می شوند ، اما باز شدن زخم ها حتی در عرض چند ساعت امکان پذیر است.

علائم اولیه: تغییر رنگ پوست رخ می دهد. افراد با پوست روشن دارای نواحی قرمز ، افراد با پوست تیره دارای نواحی کبود یا مایل به آبی هستند. با فشار دادن کمرنگ یا سفید نمی شود. قسمت آسیب دیده ممکن است گرم ، اسفنجی یا سفت باشد. فرد ممکن است در آن ناحیه احساس درد یا خارش کند. این ویژگی ها نشان دهنده مرحله اول  زخم بستر است.

مراحل درمان زخم بسترپیشگیری:

پس از بروز زخم های تحت فشاری ، درمان آن دشوار است. همچنین حرکات فرد را محدود می کند و ممکن است باعث بدتر شدن وضعیت عمومی شود. می تواند به عفونت مبتلا شود. به همین دلایل ، هدف این است که اقدامات مناسب  در افراد با عوامل خطر انجام شود و به طور کلی از وقوع زخم جلوگیری شود.

مهم ترین مسئله تغییر موقعیت فرد در فواصل منظم است. با تغییر وضعیت حداقل هر دو ساعت یک بار، از اینكه همیشه مناطق مشابه تحت فشار قرار بگیرند جلوگیری می شود. برای این کار می توان از جداول یادآوری استفاده کرد. در این جداول ، زمان و موقعیتی که به بیمار داده می شود ، ثبت شده است.

Source: www.istanbulevdefiziktedavi.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *