وقتی در مورد زخم صحبت می کنیم، ابتدا زخم یا ورم های سطحی پوست به  ذهن متبادرمی شود؛ زخم های ساده ای که با کمی مراقبت درمان می گردد. اما درباره زخم بستر این چنین نیست. کافی است واژه زخم بستر را در موتور های جستجو قرار دهید و تصاویر مختلف زخم بستر  را مشاهده کنید. به وضوح می بینید، این مشکل بسیار حاد و آزار دهنده است و نیاز به دریافت مداخلات پزشکی توسط افراد را متخصص دارد، در غیر این صورت خطر، زندگی بیمار را تهدید می کند.

بسیاری به دلیل ابتلا به بیماری و طولانی بودن دوره بستری و نقاهت، یا معلولین و آسیب دیدگان نخاعی ناتوان از حرکت، در نقاطی که پوست  روی استخوان قرار گرفته و فشار مداوم به آن وارد می شود ، دچار زخم های شدیدی می شوند. به مرور زمان این زخم ها شدید و خشک می گردد و پوست و گوشت از بین رفته و زخم به صورت حفره های عمیق روی پوست بوجود می آید.در تمامی مراحل احتمال عفونی شدن زخم وجود دارد که در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک مراجعه شود.

ایجاد شدن زخم بستر چهار مرحله دارد:

  • مرحله اول، رنگِ پوست قرمز می شود و با فشار آوردن روی آن نقطه رنگ آن تغییر نمی‌کند.
  • مرحله دوم، قسمتهایی از سطحِ پوست از بین می رود، چیزی شبیه تاول.
  • مرحله سوم، از بین رفتنِ تمامی بافت‌های پوست، در این مرحله زخم باز است.
  • مرحله چهارم،از بین رفتنِ تمامی بافت‌های پوست و لایه‌های زیرینِ آن حتی عضلات تا استخوان.

جدی گرفتن زخم بستر این لطف را در حق ما می کند که از بروز مشکلات هولناک جلوگیری کنیم و در صورت ایجاد زخم، برای رفع آن به دنبال راه چاره باشیم. راه های درمان ابتدایی با تحقیق و مطالعه بدست می آید اما این موضوع اگر بوسیله افراد آموزش دیده و متخصص در این زمینه انجام شود، با امنیت خاطر همراه خواهد بود.

یکی از اتفاقات خوب در این حیطه، وجود دوره های تخصصی در زمینه زخم و به خصوص زخم بستر است، تا به پرستاران و پزشکان در مورد شناخت آن و نحوه درمانش به صورت تخصصی آموزش داده شود و ما آنها را به عنوان کارشناسان متخصص زخم می شناسیم.

 

اما باید بدانیم متخصص زخم بستر چه توانایی هایی دارد:

تخصص و تجربه: اصل برای متخصص زخم بستر، بوجود نیامدن مشکلات برای بیمار است. او با گذراندن دوره آموزشی درمان زخم، به دانش شناخت زخمها و نحوه برخورد و رفع آنان دست پیدا کرده و به خوبی می داند کدام زخم به کدام روش قابل جلوگیری و رفع است.

خدمات فردی: بررسی مدام زخم و تعویض پانسمان اولین بررسی های متخصص است. پانسمان های زخم سوربکت یکی از بهترین و تأثیر گذار ترین درمان ها برای معالجه زخم بستر هستند؛ زیرا با جذب میکروب و قارچ و درمان عفونت زخم، با اتصال به بافت های اسلاف و نکروتیک، دبریدمان مکانیکال را در طول درمان انجام می دهند. جذب ترشحات زخم با محصولات دیگر مثل پانسمان های جاذب و فوق جاذب سوربکت، از دیگر مزایای محصولات شرکت پیک دارو است.

به کار گیری درست تجهیزات برای انواع زخم دیگر وظایف متخصص زخم بستر است. پانسمان های زخم سوربکت  می توانند درمان مناسبی برای بیماران مبتلا به زخم بستر باشند. در کنار درمان فیزیکی، متخصص زخم بستر با بکارگیری مشاوره های روانشناختی و بالینی فردی و خانوادگی ، می تواند از نظر روانی نیز بیمار را در وضعیت مناسب نگه دارد.

4 دیدگاه

    • سلام و روز بخیر
      خوشحال می شیم بتونیم کمک کنیم. لطفا با شماره های دفتر یا شماره تماس ۰۹۱۲۸۱۲۷۸۰۴ تماس بگیرید.

    • سلام و روز بخیر. بله برنامه آموزشی ما به زودی در وبسایت قرار خواهد گرفت. برای اطلاعات بیشتر با شماره تماس ۵۴۵۴۹۵۰۰-۰۲۱ داخلی ۱۲۵۰ تماس بگیرید. حتما راهنمایی کاملی در این زمینه خواهید شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *