لیزر درمانی زخم

این روزها بسیاری از افراد هستند که لیزر درمانی برای ترمیم زخم های خود انجام می دهند. لیزر درمانی زخم عملی موثر و کمک کننده ای برای بهبودی زخم محسوب می شود. لیزر درمانی کاربردهای فراوانی علاوه بر بهبودی و از بین بردن جای زخم دارد. علاوه بر آن، می توان به عنوان از بین بردن تتو هم از آن استفاده کرد. اگر شما هم تمایل دارید از کاربردهای بیشتر آن اطلاع کسب کنید، در ادامه با پیک دارو همراه باشید.

لیزر درمانی زخم

اول از همه بدانید که لیزر درمانی چیست؟

لیزر درمانی روشی درمانی محسوب می شود که بوسیله نور متمرکز شده مورد استفاده قرار می گیرد. برخلاف بیشتر منابع نوری دیگر، نور لیزر با طول موج های متفاوتی قابل تنظیم هستند. که در ادامه انواع طیف نورهای مضرر و بی خطر لیزر برای شما ارائه می شود.

لیزر درمانی زخم به متخصصان این اجازه را می دهد که با تمرکز بر یک ناحیه از بدن، با دقت بالایی کار را انجام دهند و آسیب کمتری به دیگر بافت های بدن وارد کند. لیزر درمانی می تواند گران باشد و نیاز به درمان های مکرر دارد، اما می تواند تاثیر مثبت خود را بر درمان زخم نشان دهد.

کاربردهای لیزر درمانی زخم

یکی از انواع لیزرها، لیزر آرایشی محسوب می شود که کارایی فراوانی دارد. از جمله: حذف موهای زائد، از بین بردن تتو، کاهش آکنه و جوش و غیره… استفاده از لیزرهای آرایشی برای از بین بردن زخم آنچنان شناخته شده نیست. تنها لیزرهای درمانی برای مراقبت از زخم، لیزرهای سرد توسط برخی درمانگران بوده است که مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر دستگاه لیزر آرایشی و بهداشتی قابلیت تنظیم لیزر سرد را داشت، می تواند علاوه بر عمل زیبایی برای بهبودی زخم ها هم مورد استفاده قرار گیرد. این همان درمانی است که به عنوان لیزر درمانی زخم از آن نام می برند.

لیزر درمانی زخم

تحریک زخم برای بهبودی

متخصصان به تازگی متوجه این شده اند که می توان با درجه کم لیزر، به بهبودی جای زخم کمک کرد. پس اگر به درجه کم لیزر دسترسی دارید، لطفا آزمایش امتحان تحریک زخم برای ترمیم و بهبودی آن را دریغ نکنید! شاید برایتان سوالی پیش بیاید که چگونه لیزر می تواند به بهبودی زخم کمک کند؟

نتایج قطعی و مشخصی وجود ندارد، اما به نظر می رسد که این فرآیند اکسید نیتریک تولید می کند و همین امر تاثیر شناخته شده ای بر فعالیت های بهبود زخم دارد. لیزر یک پروتئین ضروری به نام کلاژن برای بهبودی زخم را تحریک می کنند و به همین علت سبب عملکرد مثبتی در زخم می شود. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که لیزر درمانی زخم تنها عامل از بین بردن و درمان زخم نیست و یک درمان کمکی برای بهبودی زخم به حساب می آید.

زخم های دیابتی

زخم های مزمن پوستی شفا نیافته یا طولانی مدت به عنوان یکی از شایع ترین عوارض در بیماران مبتلا به دیابت شناخته می شود. برای درمان این زخم ها روش های سنتی از جمله: پیوند پوست، آنتی بیوتیک ها، مدیریت درد و انواع مختلف بانداژ استفاده می شود، اما در برخی موارد این درمان ها نتایج رضایت بخشی را به همراه ندارد.

لیزر درمانی زخم

لیزر درمانی زخم دیابتی

برای مراقبت و بهبودی این زخم ها درمان های زیادی وجود دارد، اما همانطور که گفته شد می تواند این درمان ها نتایج رضایت بخشی را به همراه نداشته باشد. این روزها استفاده از لیزر درمانی زخم در درجه های سطح پایین به عنوان یکی از روش های بدون درد و عوارض جانبی جزئی برای درمان زخم های دیابتی انجام می شود.

لیزر درمانی زخم با درجه پایین یکی از روش هایی است که به عنوان منبع نور مستقیم تحریک کننده بیولوژیکی سلول های بدن شناخته می شود. این انژری لیزری جذب شده سبب می شود که مولکول ها و اتم های موجود در سلول پوست ها را تحریک کند.

شاید شما از آن دسته از افرادی هستید که مخالف لیزر و اشعه آن باشید. با این حال می توان گفت که طول موج های مختلف لیزر، عمق نفوذ مختلف و متفاوتی به بافت انسان دارد. برای مثال: لیزر قرمز عمق نفوذ بیشتری نسبت به بنفش، آبی، سبز یا زرد دارد. نور مادون قرمز آن قابل دیدن نیست، اما ثابت شده است که عمق نفوذ بیشتری بر بافت انسان می گذارد.

مطالعات سلولی لیزر درمانی زخم

تاکنون توضیح منحصر به فردی در مورد روش های بیومتریک و بافت شناسی برای عملکرد لیزر درمانی زخم های دیابتی وجود ندارد، اما با توجه به مطالعات مختلفی که برای تجزیه و تحلیل اثر لیزرهایی با سطح پایین صورت گرفته، نشان دهنده وجود مکانیسم های ترمیم بافت روی زخم ها بوده است.

لیزر درمانی زخم

فرآیند لیزر درمانی به چه صورت است؟

تکنیک های درمانی لیزر با یکدیگر متفاوت هستند. در عمل هایی که نیاز به بیهوشی دارند، مانند برداشت تومورهای مغزی، ممکن است از آندوسکوپ برای هدایت و انتقال لیزر استفاده کنند. با این روش لیزر را وارد ناحیه مورد نیاز می کنند و تومور را از بین می برند.

ولی در روش های لیزر درمانی زخم و پوستی که برای ما در این مطلب مورد نظر است، که به عنوان روش های زیبایی هم در نظر گرفته می شود، لیزرها معمولا مستقیما روی پوست اعمال می شود.

لیزر درمانی چه خطراتی را به همرا دارد؟

لیزر درمانی می تواند خطرات زیادی را به همراه داشته باشد، اما باید به این نکته توجه داشته باشید که در همه ی لیزر درمانی های زخم ممکن است اینطور نباشد. برخی از آن خطرات شامل:

  • خونریزی،
  • عفونت،
  • درد،
  • زخم،
  • تغییر در رنگ پوست.

برخی از لیزر درمانی پوست نیاز به تعداد جلسات مکرر دارد. پس تا بهبودی کامل درمان خود را به پایان برسانید.

لیزر درمانی زخم

لیزر دمانی چه مزایایی دارد؟

می توان گفت که امروزه استفاده از لیزر درمانی برای درمان بسیاری از بیماری ها صورت می گیرد و نتیجه های مثبت و اثر بخشی را به همراه داشته است. لیزرها دقیق تر از ابزارهای جراحی سنتی عمل می کند و می تواند برش های کم عمق و کوتاه تری را در جراحی های بزرگ انجام دهد.

در لیزر درمانی زخم معمولا به صورت سرپایی انجام می شود و نیازی به ماندن در بیمارستان ندارد. همچنین با انجام لیزر درمانی، بهبودی سریعتر صورت می گیرد و درد، زخم و تورم کمتری نسبت به دیگر عمل ها دارد.

کلام آخر

لیزر درمانی یکی از موثر ترین روش هایی برای بهبودی سریعتر در برخی جراحی های بزرگ صورت می گیرد و شاخه های متعدد زیادی برای استفاده از آن در صنعت پزشکی وجود دارد. یکی از آن ها لیزر درمانی زخم به حساب می آید که در این روش برای بهبودی و از بین بردن زخم، جای زخم، تتو و دیگر موارد استفاده می شود. باید به این نکته توجه داشته باشید که با توجه به نوع بیماری شما لیزر درمانی نیازمند تکرار درمان است و باید تا اخرین جلسات خود آن را به خوبی به پایان برسانید.

Source: www.woundsource.com, www.healthline.com, www.hindawi.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *