شناخت کامل دیابت نوع ۲ + علائم و درمان

دیابت نوع ۲ چیست؟

دیابت نوع ۲ می‌تواند همه افراد را بدون در نظر گرفتن سن مبتلا کند. علائم اولیه دیابت نوع ۲ در اکثر مواقع توسط افراد نادیده گرفته می‌شود، بنابراین افراد مبتلا ممکن است حتی ندانند که به این بیماری مبتلا هستند. تخمین زده می‌شود که از هر سه نفر یک نفر در مراحل اولیه دیابت نوع ۲ از ابتلا به آن آگاه نیست.

دیابت با توانایی بدن در متابولیسم یا سوخت و ساز کربوهیدرات ها برای تولید و مصرف انرژی تداخل ایجاد می‌کند و منجر به ایجاد سطوح بالای قند خون می‌شود. این سطوح بالای قند خون مزمن، خطر ابتلا به مشکلات سلامتی جدی را در فرد افزایش می‌دهند.

دیابت نوع ۲ چیست

علائم شایع دیابت نوع ۲

در دراز مدت، عواقب بالقوه قند خون بالای درمان نشده عبارتند از:

۱. تشنگی

اگرچه افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ ممکن است علائم خاصی نداشته باشند، اما افزایش تشنگی یکی از علائم مشخصه این بیماری است. افزایش تشنگی می‌تواند با علائم دیگری مانند تکرر ادرار، احساس گرسنگی غیرعادی، خشکی دهان و افزایش یا کاهش وزن همراه باشد.

۲. سردرد

علائم دیگری که در صورت تداوم سطح قند خون بالا ممکن است رخ دهند، خستگی، تاری دید و سردرد است.

۳. عفونت ها

اغلب، دیابت نوع ۲ تنها پس از آشکار شدن پیامدهای منفی آن برای سلامتی شناسایی می‌شود. برخی از عفونت‌ها و زخم‌ها که مدت زیادی طول می‌کشد تا بهبود یابند، یک علامت هشداردهنده هستند. سایر علائم احتمالی شامل عفونت های مکرر قارچی، عفونت های دستگاه ادراری و خارش پوست است.

۴. اختلال عملکرد جنسی

مشکلات جنسی می‌تواند در نتیجه دیابت نوع ۲ رخ دهد. از آنجایی که دیابت می‌تواند به رگ های خونی و اعصاب اندام های جنسی آسیب برساند، کاهش حس می‌تواند ایجاد شود که به طور بالقوه منجر به مشکلات ارگاسم می‌شود.

خشکی واژن در زنان و ناتوانی جنسی در مردان از دیگر عوارض دیابت است. برآوردها نشان می‌دهد که بین ۳۵ تا ۷۰ درصد از مردان مبتلا به دیابت در نهایت از ناتوانی جنسی رنج می‌برند. آمار زنان نشان می‌دهد که حدود یک سوم از زنان مبتلا به دیابت برخی از اختلالات عملکرد جنسی را دارند.

سایر علائم قندخون بالا:

  • مشکلات عصبی
  • از دست دادن بینایی
  • بدشکلی های مفصلی
  • بیماری قلب و عروقی
  • کمای دیابتی (تهدید کننده زندگی)

چه عواملی ابتلا به دیابت نوع ۲ را تشدید می‌کند؟

چه عواملی ابتلا به دیابت نوع ۲ را تشدید می‌کند

برخی از عوامل خطر مرتبط با انتخاب سبک زندگی و شرایط پزشکی می‌توانند خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را افزایش دهند. این کارها شامل موارد زیر هستند:

  • سیگار کشیدن
  • اضافه وزن یا چاقی به خصوص در ناحیه کمر
  • عدم ورزش
  • مصرف رژیم غذایی حاوی گوشت فرآوری شده، چربی، شیرینی و گوشت قرمز
  • سطح تری گلیسیرید بیش از ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر
  • سطوح پایین کلسترول HDL “خوب” (زیر ۳۵ میلی گرم در دسی لیتر)

عوامل خطر ارثی دیابت نوع ۲

برخی از عوامل خطر دیابت قابل کنترل نیستند. اسپانیایی‌ها، بومیان آمریکا، آسیایی‌ها و آمریکایی‌های آفریقایی تبار بیشتر از حد متوسط ​​در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند. داشتن سابقه خانوادگی دیابت (والدین یا خواهر و برادر) خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد. افراد بالای ۴۵ سال بیشتر از افراد جوان در معرض خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ هستند.

خطرات دیابت نوع ۲ در زنان چیست؟

زنانی که در بارداری به دیابت بارداری مبتلا شده اند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت نوع ۲ در مراحل بعدی زندگی خود هستند.

سندرم تخمدان پلی کیستیک

سندرم تخمدان پلی کیستیک یک مشکل سلامتی است که با بسیاری از کیست های کوچک در تخمدان ها، پریودهای نامنظم و سطوح بالای هورمون های آندروژن مشخص می‌شود. از آنجایی که یکی از علائم سندرم تخمدان پلی کیستیک مقاومت به انسولین است، زنان مبتلا به این بیماری در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به دیابت هستند.

انسولین چگونه به دیابت کمک می‌کند؟

انسولین چگونه به دیابت کمک می‌کند؟

انسولین هورمونی است که به بدن اجازه می‌دهد تا به طور موثر از گلوکز به عنوان سوخت استفاده کند.

پس از تجزیه کربوهیدرات ها به قند در معده، گلوکز وارد گردش خون می‌شود و پانکراس را تحریک می‌کند تا انسولین را به مقدار مناسب آزاد کند. انسولین به سلول های بدن اجازه می‌دهد تا گلوکز را به عنوان انرژی جذب کنند.

مقاومت به انسولین در دیابت نوع ۲

در دیابت نوع ۲، سلول های بدن نمی‌توانند گلوکز را به درستی جذب کنند، که منجر به سطوح بالای گلوکز در خون می‌شود. مقاومت به انسولین به این معنی است که اگرچه بدن می‌تواند انسولین تولید کند، اما سلول های بدن به انسولین ساخته شده به درستی پاسخ نمی‌دهند. با گذشت زمان، پانکراس میزان انسولین تولیدی خود را کاهش می‌دهد.

چگونه دیابت نوع ۲ تشخیص داده می‌شود؟

آزمایش هموگلوبین A1c میزان هموگلوبین گلیکوزیله (هموگلوبین متصل به گلوکز) را در خون شما اندازه گیری می‌کند و اطلاعاتی در مورد میانگین سطح گلوکز خون شما در ۲ تا ۳ ماه گذشته ارائه می‌دهد.

سطح هموگلوبین A1c بالای ۶.۵ درصد نشان دهنده دیابت است. آزمایش تشخیصی دیگر آزمایش قند خون ناشتا است. اگر سطح گلوکز خون ناشتا شما بیش از ۱۲۶ باشد، نشان دهنده وجود دیابت است.

دیابت نوع ۲ و رژیم غذایی

دیابت و رژیم غذایی برای کنترل سطح قند خون می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عوارض دیابت کمک کند. پزشک شما می‌تواند شما را به یک متخصص تغذیه یا مشاور دیابت معرفی کند تا به شما در تدوین یک برنامه غذایی سالم کمک کند.

بسیاری از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ نیاز به نظارت بر مصرف کربوهیدرات ها و کاهش کالری دارند. نظارت بر مصرف کل چربی و پروتئین نیز توصیه می‌شود.

توجه داشته باشید که داروهای خوراکی داروهای خوراکی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ که نمی‌توانند قند خون خود را به اندازه کافی با رژیم غذایی و ورزش کنترل کنند، توصیه می‌شود.

ورزش و تاثیر آن در دیابت نوع ۲

ورزش و تاثیر آن در دیابت نوع ۲

ورزش منظم، از جمله پیاده روی، می‌تواند به افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک کند تا سطح گلوکز خون خود را کاهش دهند. فعالیت بدنی همچنین باعث کاهش چربی بدن، کاهش فشار خون و پیشگیری از بیماری های قلبی عروقی می‌شود. توصیه می‌شود افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ در بیشتر روزها ۳۰ دقیقه ورزش متوسط ​​داشته باشند.

رابطه دیابت و استرس

وجود استرس به ویژه در افراد دیابتی نگران کننده است. استرس نه تنها فشار خون را افزایش می‌دهد، بلکه می‌تواند سطح گلوکز خون را نیز بالا ببرد. بسیاری از افراد مبتلا به دیابت متوجه می‌شوند که تکنیک های آرام سازی می‌تواند به مدیریت وضعیت آنها کمک کند. به عنوان مثال می‌توان به تجسم، مدیتیشن یا تمرینات تنفسی اشاره کرد. استفاده از شبکه های حمایت اجتماعی نیز مفید است، مانند صحبت با یکی از اقوام یا دوستان یا مشاور.

داروی دیابت

بسیاری از انواع داروهای خوراکی دیابت در دسترس هستند و ممکن است برای بهترین نتایج به صورت ترکیبی استفاده شوند. برخی تولید انسولین را افزایش می‌دهند، برخی دیگر استفاده بدن از انسولین را بهبود می‌بخشند، در حالی که برخی دیگر تا حدی هضم نشاسته را مسدود می‌کنند. پزشک شما می‌تواند بهترین دارو را برای نیازهای فردی شما تعیین کند.

انسولین

برخی از افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ انسولین را نیز مصرف می‌کنند، گاهی اوقات همراه با داروهای خوراکی.

انسولین همچنین در “نارسایی سلول های بتا” استفاده می‌شود، وضعیتی که در آن لوزالمعده دیگر در پاسخ به افزایش گلوکز خون انسولین تولید نمی‌کند. این می‌تواند در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ رخ دهد. اگر انسولین تولید نشود، درمان با انسولین ضروری است.

داروهایی غیر انسولین

داروهای غیر انسولینی دیگری نیز وجود دارند که به صورت تزریقی برای درمان دیابت نوع ۲ استفاده می‌شوند. به عنوان مثال می‌توان به پراملینتید (Symlin)، اگزناتید (Byetta) و لیراگلوتاید (Victoza) اشاره کرد. این داروها ترشح انسولین را تحریک می‌کنند.

آزمایش قند خون

پزشک می‌تواند به شما توصیه کند که چند بار باید قند خون خود را آزمایش کنید. آزمایش می‌تواند ایده خوبی از میزان کنترل دیابت شما به دست دهد و می‌تواند به شما بگوید که آیا برنامه مدیریتی شما نیاز به تغییر دارد یا خیر.

زمان های متداول برای آزمایش قند خون:

  • به صورت ناشتا در صبح
  • قبل و بعد از غذا
  • قبل و بعد از ورزش
  • قبل از خواب

دیابت نوع ۲ باعث ابتلا به چه بیماری هایی می‌شود؟

دیابت هم مانند هر بیماری دیگری بدون شک آثار خاص خود و عوارض مخصوصی را دارد که در صورت کنترل نشدن دیابت و یا کنترل بدون نظم ممکن است شما را مبتلا کنند. برخی از اصلی‌ترین بیماری هایی که دیابت نوع ۲ ایجاد می‌کند عبارتند از موارد زیر:

دیابت نوع ۲ باعث ابتلا به چه بیماری هایی می‌شود؟

حملات قلبی

از هر ۳ نفر مبتلا به دیابت، ۲ نفر بر اثر بیماری قلبی می‌میرند. با گذشت زمان، افزایش سطح قند خون به رگ های خونی آسیب می‌رساند که منجر به افزایش خطر لخته شدن خون می‌شود. این امر خطر حمله قلبی را افزایش می‌دهد. افراد مبتلا به دیابت نیز به دلیل آسیب به عروق خونی در معرض خطر سکته مغزی هستند.

خطرات کلیوی مرتبط با دیابت نوع ۲

خطر ابتلا به بیماری مزمن کلیوی با گذشت زمان در افراد مبتلا به دیابت افزایش می‌یابد. دیابت شایع ترین علت نارسایی کلیه است که حدود ۴۴ درصد موارد را تشکیل می‌دهد. کنترل دیابت می‌تواند خطر نارسایی کلیه را کاهش دهد. همچنین از داروها برای کاهش خطر بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت استفاده می‌شود.

دیابت نوع ۲ و آسیب به چشم

رتینوپاتی دیابتی، آسیب به رگ های خونی ریز در شبکیه چشم به دلیل سطح بالای قند خون در طول زمان است.
این عارضه می‌تواند باعث از دست دادن پیشرونده و دائمی‌ بینایی شود. رتینوپاتی دیابتی شایع ترین علت نابینایی جدید در افراد بین ۲۰ تا ۷۴ سال است.

سوزن سوزن شدن، بی حسی و احساس سوزن سوزن شدن همگی از علائم نوروپاتی دیابتی یا آسیب عصبی مرتبط با دیابت هستند.

این احساس بیشتر در دست ها، پاها، انگشتان دست یا انگشتان پا دیده می‌شود. کنترل دیابت می‌تواند به پیشگیری از این عارضه کمک کند.

آسیب به پا و دیابت نوع ۲

آسیب به اعصاب ناشی از دیابت می‌تواند احساس آسیب به پا را سخت کند. در عین حال، آسیب به رگ های خونی می‌تواند گردش خون را در پای افراد مبتلا به دیابت کاهش دهد. زخم هایی که به خوبی بهبود نمی‌یابند و حتی قانقاریا از عوارض دیابت هستند که می‌تواند در پا ایجاد شوند. در موارد شدید ممکن است قطع عضو نیاز باشد.

پیشگیری از دیابت نوع ۲

دیابت نوع ۲ در بسیاری از بیماران قابل پیشگیری است. حداقل می‌توان با داشتن یک رژیم غذایی سالم، ورزش متوسط ​​و حفظ وزن مناسب، بروز عوارض دیابت را کاهش داد.

همچنین برای افراد در معرض خطر، غربالگری دیابت و پیش دیابت مفید است، به طوری که درمان می‌تواند در اوایل دوره بیماری آغاز شود. این امر خطر مشکلات طولانی مدت را کاهش می‌دهد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *