تعویض مداوم پانسمان و استفاده از آنتی بیوتیک های قوی، نقش مهمی در کنترل عفونت دارد.

اولین موردی که در زخم‌های ناشی از سوختگی که تحت درمان قرار نگرفته‌اند، مشاهده می‌شود، وجود عفونت است. دلیل ایجاد عفونت کاملاً واضح است. در سوختگی، پوست آسیب می‌بیند و سد دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها از بین می‌رود. از این رو باکتری‌های گوناگون وارد بدن می‌شوند و از آن جایی که تعداد زیادی از آن‌ها در محل آسیب دیده قرار می‌گیرند، بدن به تنهایی نمی‌تواند با آن‌ها مقابله کند و عفونت به وجود می‌آید. با این که پیشرفت‌های زیادی در زمینه درمان سوختگی در بیمارستان‌ها هم حاصل شده است اما متأسفانه سالانه افراد زیادی به دلیل عفونت حاصل از سوختگی جان خود را از دست می‌دهند. در ادامه با زخم‌های سوختگی عفونی و درمان آن‌ها بیشتر آشنا شوید.

عفونت در زخم‌های سوختگی

عفونتی که در زخم‌های سوختگی مشاهده می‌شود، ممکن است از طریق وسایل آلوده در محیطی که سوختگی ایجاد شده است، به وجود آید. گاهی اوقات نیز عفونت در بیمارستان ایجاد می‌شود. حضور طولانی مدت بیمار در بیمارستان و عدم رسیدگی مناسب، بیشترین دلیل ایجاد عفونت در بیمارستان است. بیمارانی که با درمان‌های مدرن سوختگی همراه هستند، کمتر دچار عفونت می‌شوند. یکی از این درمان‌های مهم که سطح عفونت بدن را کمتر می‌کند، استفاده از پانسمان‌های مناسب سوختگی است. این پانسمان‌ها خاصیت جذب باکتری و مواد مترشحه از زخم را دارند و در عین حال، رطوبت لازم برای ترمیم زخم را فراهم می‌کنند. پانسمان‌های نوین به زخم نمی‌چسبند و همچون پوست در برابر عوامل خارجی عمل می‌کنند.یکی از مناسبترین پانسمانها در این زمینه پانسمانهای سوربکت هستند.

 
تعویض مداوم پانسمان و استفاده از آنتی بیوتیک های قوی، نقش مهمی در کنترل عفونت دارد.
 

هر چه سطح سوختگی بیشتر ، سن بیمار بالاتر و مدت زمان بستری شدن در بیمارستان بیشتر باشد، احتمال ایجاد عفونت بیشتر خواهد بود. افرادی که سن بالاتری دارند، مقاومت بدنی شان کمتر است، از این رو در مقابله با باکتری‌ها، زودتر دچار عفونت می‌شوند. درمان عفونت در افرادی که در سن میان‌سالی و سنین بالاتر هستند، سخت تر از افرادی است که در سنین جوانی و کودکی به سر می‌برند.

چرا وجود عفونت خطرناک است؟

اگر عفونت در خون پخش شود، عواقب جبران ناپذیری را ایجاد خواهد کرد. در ابتدا تأثیرات منفی بر روی دمای بدن بیمار را مشاهده خواهیم کرد. تب اولین نشانه عفونت است. بیمار از نظر روحی به بی ثباتی می‌رسد و ضربان قلب وی نامنظم می‌شود. دردهای شکمی و بطنی گریبان گیر بیمار می‌شود و تنفس وی را تحت تأثیر قرار می‌دهد. بیمارانی که دچار عفونت می‌شوند با میزان پلاکت پایین خون و سطح اوره کم مواجه خواهند شد.

عفونت نه تنها به بخش‌های دیگر سرایت می‌کند بلکه باعث از بین رفتن بافت در آن ناحیه می‌شود. گاهی اوقات شاهد از دست رفتن برخی از اندام‌ها به دلیل ابتلا به عفونت هستیم. ممکن است قطع عضو در بیمارانی که دچار عفونت شدید شده‌اند، انجام گیرد. از این رو کنترل عفونت به ویژه عفونت ناشی از زخم‌های سوختگی، بسیار مهم است.

برای کنترل عفونت در بیمارستان چه راهکارهایی انجام می‌شود؟

اگر زخمی دچار عفونت شده باشد، باید فوراً تحت درمان قرار گیرد تا عفونت در سایر نقاط بدن پخش نشود. تعویض مداوم پانسمان و استفاده از آنتی بیوتیک های قوی، نقش مهمی در کنترل عفونت دارد. پس از انجام اقدامات پزشکی، باید از نظر تغذیه ای، فرد مصدوم مواد غذایی مناسبی دریافت کند. پس از این که اقدامات اولیه انجام شد، می‌توانید از درمان‌های خانگی نیز بهره ببرید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *