برخورد پوست با برخی گازها به صورت مستقیم و یا گازهایی که قابل اشتعال هستند، باعث ایجاد سوختگی می‌شوند.

یکی از انواع سوختگی‌ها که در طول سال، تلفات زیادی ایجاد می‌کند، سوختگی با گاز است. گازهای گوناگونی وجود دارند که منجر به سوختگی می‌شوند. برخورد پوست با برخی گازها به صورت مستقیم و یا گازهایی که قابل اشتعال هستند، باعث ایجاد سوختگی می‌شوند.

چه نوع گازهایی سوختگی ایجاد می‌کنند؟

درباره گازهای مبرد چیزی شنیده‌اید؟ گازهای مبرد، گازهایی هستند که در ساخت تجهیزات سرمایشی به کار می‌روند. کولر، یخچال و برخی دیگر از وسایل سرمایشی از گازهای مبرد استفاده می‌کنند. گازهایی که به دلیل نقطه جوش منفی خود، به محض آزاد شدن در محیط، شروع به جوشیدن می‌کنند. اگر در این زمان بخشی از پوست با گازهای مبرد در تماس باشد، فوراً دچار سوختگی می‌شود. برای این که بیشتر متوجه تغییرات دمایی گازها شوید به این نکته توجه کنید که دمای پوست معمولاً ۳۶ درجه است و دمای جوش گازهای مبرد از -۲۰ تا -۴۸ درجه است. حدوداً ۵۰ تا ۸۰ درجه اختلاف دمای گاز با پوست است که به محض تماس پوست با گاز، سوختگی ایجاد می‌شود.

سوختگی با گاز مبرد از سوختگی با آب جوش بدتر است. اختلاف آب جوش با دمای بدن حدوداً ۶۵ درجه است در حالی که اختلاف دمای گاز مبرد با بدن، تقریباً ۸۰ درجه است. این بدین معنا است که سوختن با گاز مبرد ۱۵ درجه بیشتر از آب جوش اثرات تخریب‌کنندگی دارد.

گازهای دیگری که امکان ایجاد سوختگی را دارند، همین کپسول‌های گازی هستند که در طول روز به عنوان گازی برای پخت و پز از آن استفاده می‌کنیم. گازهایی که به منظور حرارت دادن مورد استفاده قرار می‌گیرند، امکان سوختگی را فراهم می‌کنند.

گازهای قابل اشتعال چه خطراتی را ایجاد می‌کنند؟

ایمنی اولین کاری است که در استفاده از گازهای قابل اشتعال باید رعایت کرد. در صورتی که ایمنی رعایت نشود، ممکن است با یک جرقه کوچک، گاز شعله ور شود و سوختگی‌های شدیدی ایجاد کند. متأسفانه سالانه افراد زیادی به دلیل استفاده نادرست از کپسول‌های گاز، دچار سانحه سوختگی می‌شوند.

 
برخورد پوست با برخی گازها به صورت مستقیم و یا گازهایی که قابل اشتعال هستند، باعث ایجاد سوختگی می‌شوند.

در مواجهه با افرادی که دچار آتش سوزی شده‌اند، چه کنیم؟

افرادی که دچار آتش سوزی شده‌اند، اگر لباس‌هایشان در حال سوختن است، نباید بدوند چرا که هوا باعث شعله ورتر شدن آتش و وخیم شدن سوختگی می‌شود. در مواجهه با افرادی که دچار سانحه آتش سوزی شده‌اند بهترین راه حل، استفاده از یک پتو، کت، لباس یا هر چیزی که مانع رسیدن هوا به شعله می‌شود، است. در این صورت مصدوم را کف زمین بخوابانید و از موارد گفته شده برای خفه کردن آتش استفاده کنید.

درمان سوختگی با گاز

راهکارهای خانگی برای سوختگی‌های سطحی مناسب است. مثلاً می‌توانید از سفیده تخم مرغ برای کاهش درد و تورم محل سوختگی استفاده کنید. استفاده از ژل آلوئه ورا، نیز می‌تواند یک روش مطلوب برای درمان تاول‌های سوختگی که با گاز ایجاد شده‌اند باشد. با این حال اگر سوختگی شما سطحی نیست و نیاز به درمان دارد، حتماً به بیمارستان مراجعه کنید.

چرا برای درمان سوختگی باید به بیمارستان برویم؟

از آن جایی که در بیمارستان به طور اصولی مورد درمان قرار می‌گیریم و خطرات و عوارض بعد از سوختگی کنترل می‌شود، باید به بیمارستان مراجعه کنیم. در بیمارستان در ابتدا نوع سوختگی و عامل سوزاننده مشخص می‌شود. سپس با تجویز داروهای مسکن و آنتی بیوتیک، از درد و عفونت پیشگیری می‌شود. به طور کلی برای درمان سوختگی باید اقدامات زیر انجام شود.

  • در ابتدا بیمار را روی سطحی از بدن که سوختگی ندارد، بخوابانید.
  • هر گونه وسایلی که ممکن است آلودگی ایجاد کند، از بدن وی خارج کنید. انگشتر، دستبند، گردنبند و لباس…
  • در محل آسیب دیده، نباید هیچ گونه پارچه ای قرار گیرد. اگر محل آسیب دیده زیر لباس‌های مصدوم است، باید لباس را خارج کنید تا به محل سوختگی نچسبد.
  • با سرم مخصوص شستشو، محل سوختگی را باید بشویید.
  • سپس با استفاده از پانسمان‌های مناسب سوختگی، محل سوختگی پانسمان می‌شود.
  • در نهایت با زیر نظر قرار گرفتن وضعیت بیمار در سوختگی‌های شدید، مراحل درمانی آغاز می‌شود.
  • استفاده از داروهای کنترل عفونت و مسکن‌های ضد درد، در ادامه درمان برای بیمار تجویز می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *