سوختگی با اسید یکی از دلخراش ترین انواع سوختگی‌ها است

سوختگی با اسید یکی از دلخراش ترین انواع سوختگی‌ها است که متأسفانه در بین انتقام گیری بسیاری از افراد از یکدیگر به ویژه دلباختگان شکست خورده، دیده می شود. با این که سوختگی با اسید ممکن است هر جایی رخ دهد و حتی با اسید باطری ماشین نیز می‌تواند ایجاد شود اما شدت آن، معمولا کمتر از زمانی است که اسید به صورت هدف دار به بخش هایی از چهره فرد ریخته می شود.

سوختگی با اسید چگونه است؟

سوختگی با اسید همچون دیگر سوختگی‌ها درجه بندی می شود. از سوختگی‌های ساده و سطحی گرفته تا سوختگی‌های عمقی می‌تواند با اسید ایجاد شود. اگر اقدامات لازم همان ابتدا که فرد با اسید برخورد کرده، صورت نگیرد، باید منتظر سوختگی‌های عمقی باشیم چرا که اسید خاصیت خورندگی دارد و باید فوراً از روی پوست حذف گردد تا اثرات این خاصیت کاسته شود.

چه عاملی شدت سوختگی با اسید را تعیین می‌کند؟

سوختگی با اسید یک نام عمومی است. اسید گاهی واقعاً اسید شیمیایی و گاهی قلیای شدید است. هر دوی این مواد خاصیت خورندگی دارند و سوختگی‌های سطحی و عمقی را به وجود می‌آورند. اگر غلظت ماده شیمیایی و میزان ماده زیاد باشد و به مدت زیادی روی پوست بماند، سوختگی شدید و عمقی ایجاد می‌شود.

 
سوختگی با اسید یکی از دلخراش ترین انواع سوختگی‌ها است که متأسفانه در بین انتقام گیری بسیاری از افراد دیده می شود

سوختگی با اسید چگونه درمان می‌شود؟

اگر سوختگی درجه ۱ و سطحی باشد، کافی است پس از شستشو، از پمادهای سوختگی استفاده کنید. در صورتی که عمق سوختگی بیشتر باشد، باید حتماً به بیمارستان مراجعه کنید تا مراحل درمانی را سپری کنید.

پزشکان معتقدند افرادی که در صحنه حادثه وجود دارند می‌توانند نقش مهمی در کاهش سوختگی فرد ایفا کنند. سوختگی در محل‌هایی که با لباس همراه نیست، شدت بیشتری دارد. برای مثال روی دست ها و صورت که معمولاً پوشیده نیست اگر تماس با اسید ایجاد شود، پوست سریعاً دچار سوختگی می‌شود. برای این که باعث کاهش سوختگی صورت شویم باید غلظت این مواد را کاهش دهید. برای کاهش غلظت اسید باید آب فراوان به سطح مورد نظر برسانیم تا اسید شسته شود و غلظت آن کمتر شود. هر چه سریع‌تر اقدام به این کار کنیم، شدت آسیب دیدگی کاهش می‌یابد.

اگر سوختگی در محیط آزمایشگاهی ایجاد شده باشد، باید حدوداً ۲۰ دقیقه تا یک ساعت به طور مداوم محل سوختگی با آب روان شسته شود تا شدت سوختگی کاهش یابد. اقدامات دیگری که برای سوختگی با اسید باید انجام داد، مراجعه به بیمارستان است. با اورژانس تماس بگیرید و به بیمارستان بروید تا مورد معالجه قرار گیرید.

درمان سوختگی در مراکز درمانی

در ابتدا درجه سوختگی مشخص می‌شود. پس از انجام اقدامات اولیه که شامل شستشو با سرم های مخصوص است، بافت‌های مرده و آسیب دیده جدا می‌شوند. در سوختگی‌های عمقی به دلیل از بین رفتن عصب، در ناحیه آسیب دیده درد احساس نمی‌شود اما نواحی سوختگی که با پوست سالم در ارتباط اند دچار درد شدیدی می‌شوند که باید این درد در وهله اول کنترل شود.

در همه انواع سوختگی‌ها، بخشی‌هایی از پوست آسیب می‌بیند. پوست سد دفاعی بدن در برابر میکروب‌ها است. زمانی که این سد آسیب ببیند، میکروب‌ها راه ورود به داخل بدن را پیدا می‌کنند. از این رو افرادی که دچار سوختگی می‌شوند، در صورت عدم کنترل سوختگی، دچار عفونت‌های شدیدی نیز خواهند شد. بدین منظور باید دو کار توسط پزشک انجام شود. اول تجویز آنتی بیوتیک های مناسب که در طول روز چندین بار باید مصرف شود و دوم استفاده از پانسمان‌های مخصوصی که نقش پوست را ایفا کنند و از ورود میکروب‌ها پیشگیری کنند.

پانسمان‌های سوختگی چه ویژگی‌هایی دارند؟

پانسمان‌های سوختگی از پانسمان‌های معمولی که شامل یک لایه غیر چسبناک با زخم و یک لایه جاذب و نگهدارنده هستند، متفاوت تر است. یک پانسمان مناسب، پانسمانی است که رطوبت زخم را حفظ کند و در عین حال، باکتری ها و آلودگی‌ها را جذب کند. پانسمان‌ها در یکی از این سه دسته قرار می گیرند. پانسمان‌هایی که رطوبت را به زخم می‌دهند و برای زخم‌های خشک مناسب‌اند. پانسمان‌هایی که اگزودا را جذب می‌کنند و پانسمان‌هایی که رطوبت زخم را در همان درجه نگاه می‌دارند. در ساختار پانسمان‌های مدرن، از هیدروکلویید، آلژینات و هیدروژل استفاده می‌کنند تا کارایی لازم را داشته باشد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *