زخم پای شارکو چیست و آیا درمانی دارد؟

زخم پای شارکو یکی از جدی‌ترین عوارض مربوط به بیماری دیابت است که معمولا افراد برای مقابله با آن دچار مشکل می‌شوند، اما اگر شما اطلاعات کاملی در رابطه با این بیماری داشته باشید می‌توانید آن را به موقع درمان کنید و مانع از بروز مشکلات جدی‌تر شوید. از همین رو در ادامه به بررسی این بیماری و دلایل ابتلا به آن و را‌ه‌های درمانی که وجود دارد می‌پردازیم تا اطلاعات لازم را به دست آورید.

پای شارکو چیست؟

اصلی‌ترین دلیل برای ایجاد پای شارکو را می‌توان نوروپاتی محیطی در نظر گرفت؛ اما سوال پیش می‌آید که نوروپاتی محیطی چیست که در پاسخ باید گفت نوروپاتی روی اعصاب حسی فرد اثر می‌گذارد و این تاثیر به شکلی است که عملکرد مغز را مختل می‌کند و باعث می‌شود که پیام‌ها از مغز به قسمت‌های دیگر بدن انتقال پیدا نکنند. نتیجه چنین چیزی آسیب دیدن اعصاب در سراسر بدن است و این موضوع می‌تواند به‌مرور زمان باعث بی‌حسی کامل بدن شود.

پای شارکو چیست؟

در رابطه با پای شارکو باید گفت که این بی‌حسی کامل یا نوروپاتی ممکن است در هر دو پا یا مچ پا رخ دهد، در نتیجه این موضوع باعث می‌شود تا استخوان‌های پا ضعیف شوند و در معرض آسیب‌های دیگر مانند زخم، شکستگی و دررفتگی قرار گیرند.

همچنین باید اضافه کرد که امکان رخ دادن مشکلات بیشتر ناشی از راه رفتن و ایستادن نیز برای شما وجود دارد، زیرا پاها حس ندارند و شما متوجه درد ناشی از ضربه‌های وارد شده به آن‌ها نخواهید شد و این موضوع آسیب‌های بیشتری را برای شما به همراه خواهد داشت. زخم پای شارکو که درمان آن نیز بسیار دشوار است، از دیگر مواردی محسوب می‌شود که می‌توان به آن اشاره کرد و اگر مورد درمان قرار نگیرد منجر به ناتوانی و قطع عضو می‌شود.

آیا می‌توان از ابتلا به پای شارکو جلوگیری کرد؟

اگر شما برای مدت طولانی است که با دیابت دست‌و‌پنجه نرم می‌کنید و اعصاب پای شما آسیب دیده، بیشتر در معرض ابتلا به این بیماری هستید؛ اما خبر خوبی که وجود دارد این است که شما می‌توانید با انجام برخی کارها احتمال ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

  • هر روز پاهای خود را به‌طورکامل بررسی کنید و اگر با علائم یا هرگونه تغییر غیرعادی مواجه شدید آن را به متخصص پای خود اعلام کنید تا بررسی‌های لازم صورت گیرد.
  • عدم مصرف دخانیات و ترک سیگار از دیگر راه‌های کاهش احتمال ابتلا به پای شارکو است.
  • سطح قند خون، سطح فشار خون و همچنین سطح چربی خون را در محدوده مشخص و مناسب نگه دارید.
  • فعالیت بدنی روزانه و ثابت داشته باشید و از ایجاد تغییرات ناگهانی در میزان فعالیت‌های خود پرهیز کنید.

دلایل ابتلا به پای شارکو چیست؟

زخم پای شارکو معمولا به‌عنوان یکی از جدی‌ترین عوارض دیابت شناخته می‌شود که افراد مبتلا به این بیماری آن را تجربه می‌کنند، اما نوروپاتی محیطی در اثر مشکلات زیادی ایجاد می‌شود که این مشکلات و بیماری‌ها عبارتند از:

دلایل ابتلا به پای شارکو چیست؟

  • دیابت
  • مصرف بیش‌ازحد نوشیدنی‌های الکلی
  • HIV
  • مصرف مواد مخدر
  • فلج اطفال
  • پارکینسون
  • سفلیس
  • عفونت و شرایط التهابی مانند بیماری‌هایی چون پسوریازیس
  • ضربه به اعصاب محیطی و آسیب دیدن آن‌ها

نحوه تشخیص پای شارکو

پای شارکو در مراحل اولیه چندان قابل تشخیص نیست، زیرا اشعه‌های ایکس نمی‌توانند در مراحل اولیه آسیب‌های وارد شده به اعصاب را نشان دهند؛ از همین رو اگر شما بیماری یا شرایطی دارید که می‌توانند دلیلی بر ایجاد این مشکل باشند، توصیه می‌شود به پزشک خود اطلاع دهید.

در مراحل بعدی که مشکل پای شارکو پیشرفت پیدا می‌کند، سیستم‌های تصویربرداری مانند MRI و اشعه ایکس می‌توانند در تشخیص این بیماری موثر واقع شوند. البته انجام برخی آزمایش‌ها و معاینه‌های فیزیکی مانند آزمایش نورومتر نیز می‌توانند در تشخیص این بیماری موثر باشند.

درمان پای شارکو

درمان پای شارکو

درمان به موقع این بیماری از مهم‌ترین مسائل است، زیرا هرچه این مشکل زودتر درمان شود، مشکلات کمتری برای شما پیش خواهد آمد. از همین رو باید گفت درمان پای شارکو به‌طورکلی طی سه مرحله انجام می‏شود؛ در ابتدا وزن از روی پای آسیب‌دیده برداشته می‌شود، سپس استخوان‌هایی که آسیب دیده‌اند با گچ یا استفاده از بیس فسفونات‌ها درمان خواهند شد و در نهایت از ایجاد شکستگی‌های جدید جلوگیری می‌شود.

دقت داشته باشید که مهم‏ترین مرحله در روش درمان این بیماری برداشتن وزن از روی پای آسیب‌دیده است، زیرا هرچه به پا فشار بیشتری وارد شود، احتمال تغییر شکل پا نیز بیشتر خواهد شد و این موضوع اوضاع را وخیم‌تر خواهد کرد. از همین رو معمولا پزشک‌ها استفاده از کفش‌های مخصوص را به بیمار پیشنهاد می‌دهند.

گاهی‌اوقات پزشک برای برداشتن وزن از روی پا از گچ استفاده می‌کند، به‌طوری‌که پای فرد باید بین 8 الی 12 هفته در گچ بماند؛ البته گچ با فواصل یک الی دو هفته تعویض می‌شود. این کار تا جایی که تورم، قرمزی و گرمی پا برطرف شود انجام خواهد شد. در برخی از شرایط که بیماری شدت پیدا می‌کند، پزشک از روش‌های جراحی نیز برای درمان استفاده می‌کند تا مشکلاتی چون زخم پای شارکو، تغییر فرم پا و … پیش نیایند.

جمع‌بندی

پای شارکو و به‌دنبال آن زخم پای شارکو از جمله مشکلاتی هستند که باید در کوتاه‌ترین زمان درمان شوند، زیرا در غیراین‌صورت تشدید می‌شوند و مشکلات بیشتری را ایجاد می‌کنند. همچنین باید گفت که اگر شما برای درمان زخم‌های ناشی از این مشکل به تجهیزات خاصی نیاز دارید، می‌توانید از طریق شرکت پیک دارو توسعه محصولات موردنیاز خود را تهیه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *