زخم پای دیابتی یکی از شایع ترین عوارض مزمن دیابت است. علت ایجاد این دسته از زخم ها دیابت و بالا بودن قند خون است که به دنبال آن نوروپاتی در فرد ایجاد می شود و زخم دیابتی به وجود می آید. البته این نکته، خلاصه ای از دلیل ایجاد زخم دیابتی است.

دیابت با چند مکانیسم موجب ایجاد زخم می شود. معمولا علت اصلی ایجاد درد، فقدان حس درد در زمینه نوروپاتی است. از طرفی خود نروپاتی، پوست پا را خشک و شکننده می کند و احتمال ترک برداشتن پوست پا را افزایش می دهد. از طرف دیگر به علت اختلال در سیستم ایمنی، ساز و کار مقابله با میکروب ها در افراد دیابتی مشکل دارد و زخم افراد دیابتی در معرض عفونی شدن قرار دارد. همچنین به علت درگیری عروقی، خون رسانی به بافت های آسیب دیده مختل شده و همین امر ترمیم بافت را با تاخیر و اختلال مواجه می کند. 

سوالات متداول درمورد درمان زخم پای دیابتی 

افراد ممکن است در هر سنی با این عارضه دست و پنجه نرم کنند. این زخم برای افراد بسیار آزاردهنده است. حال ممکن است افراد سوالات مختلفی در این بحث داشته باشند؛ در ادامه چند مورد از سوالات متداول افراد درمورد زخم پای دیابتی را مطرح کرده و به آن پاسخ می دهیم. 

معیار درجه بندی واگنر چیست، چگونه و بر چه اساسی زخم های دیابتی افراد را درجه بندی می کنند؟

پاسخ : پزشک متخصص در زمینه درمان زخم پای دیابتی می تواند از سیستم طبقه بندی واگنر استفاده کند. با انجام این طبقه بندی انتخاب درمان مناسب هر بیمار بسیار ساده تر و دقیق تر خواهد شد. معیار واگنر عمق زخم و وجود قانقاریا (آسیب و فساد بافت بر اثر نرسیدن خون) را با استفاده از نمرات و درجه بندی های زیر ارزیابی می کنند.

درجه 0 : ضایعه قبل یا بعد از زخم

درجه 1 : زخم جزئی یا درحال تکامل 

درجه 2 : بررسی تاندون یا کپسول 

درجه 3 : عمیق همراه با ورم استخوان

درجه 4 : قانقاریا جزئی پا 

درجه 5 : قانقاریا کل پا 

درمان موضعی اکسیژن چه تاثیری بر درمان زخم پای دیابتی دارد؟

 پاسخ : اکسیژن درمانی موضعی و مداوم یک درمان غیر تهاجمی و موثر را برای زخم ارائه می دهد. این روش با بهبود میکروسیرکولیشن یا جریان خون در مویرگ های ریز و هموگلوبین اکسیژن دار، بهبود در این زخم را تسریع کند. 

اکسیژن درمانی هایپربریک چیست و چه تاثیری بر درمان زخم پای دیابتی دارد؟

پاسخ : اکسیژن درمانی هایپربریک به منظور افزایش اکسیژن رسانی به زخم، اکسیژن فشار قوی را به بافت می رساند. این روش برای انتقال اکسیژن به بافت زخمی بر پرفیوژن شریانی متکی است. معمولا، زخم های پای دیابتی باید درجه 3 یا بالاتر واگنر باشند تا واجد شرایط این روش درمانی باشند. تجربه ثابت کرده که ترمیم موفقیت آمیز زخم به عنوان نقطه اوج و نتیجه حداکثری روش های درمانی متعدد و مختلف در کنار یک دیگر است. 

آیا درمان بیان سلولی پالسی مشابه سونوگرافی است؟

پاسخ : خیر. درمان بیان سلولی پالسی مبتنی بر فناوری موج ضربه ای خارج از بدن است که بیش از 30 سال در سنگ شکنی مورد استفاده قرار می گیرد و این دستگاه با ایجاد و ریزش حباب بخار ناشی از جرقه ولتاژ بالا در یک محیط سیال کار می کند. سپس انرژی تولیدشده توسط موج صوتی به محل بافت هدف متمرکز می شود.

اثر بیولوژیکی ایجاد شده باعث بهبود جریان عروق خونی می شود و در نهایت منجر به بهبود زخم های مزمن دیابتی از جمله زخم پای دیابتی می شود. 

آیا قند خون بالا با پیوند تداخل دارد؟ آیا می تواند باعث پس زدن پیوند و کشتن آن شود؟

پاسخ : به طور کلی در مقایسه با بیماران دیگر، بیماران مبتلا به دیابت به به میزان قابل توجهی، بیشتر در معرض خطر تاخیر در زمان بهبودی در عوارض پیوند، از جمله عفونت قرار دارند. توجه کافی به بحث کنترل قند خون در این افراد، مهمترین عامل برای افزایش سرعت بهبود زخم ها صرف نظر از درمان یا داروهای مورد استفاده است. 

به طور کلی افرادی که مبتلا به دیابت هستند شرایط بسیار حساس و مهمی دارند و مراقبت کافی و بیشتری نسبت به باقی بیماران در دریافت پیوند دارند. اگر این توجه و مراقبت را دریافت نکنند، خطر ابتلا به زخم های دیابتی در کمین آنها است. 

آیا استفاده از درمان تحت فشار منفی می تواند بر روند درمان زخم پای دیابتی موثر باشد؟

پاسخ : ترمیم زخم را می توان با تمرکز بر هردو عامل موثر یعنی دیابت و عوامل موضعی از جمله ترشح بیش از حد، تشکیل ضعیف بافت گرانول و وجود میکروارگانیسم ها آغاز کرد و ادامه داد. برای استفاده از این روش درمانی، یعنی درمان تحت فشار منفی مهم ترین نکته نتایج آن در تاثیر بر بهبود وضعیت بیمار مبتلا به زخم پای دیابتی است.  

پزشکان هنگام انتخاب محصولات سلولی-بافتی (CTP)در درمان زخم پای دیابتی به دنبال چه شواهد یا معیارهایی هستند؟

پاسخ : این سوال بسیار پیچیده ای است و پاسخ داد به آن نیز ساده نیست. زیرا در انتخاب این محصولات باید چندین معیار مختلف را در نظر داشت. در ادامه به چند معیار و عامل موثر در انتخاب محصولات CTP  در درمان هر زخم اشاره می کنیم.

  • نوع و ویژگی های زخم: آیا زخم کاملا ضخیم است؟ آیا ساختارهای زخم به صورت آشکار وجود دارند و قابل مشاهده اند؟ آیا در این زخم بافت تخلیه شده وجود دارد؟
  • چه شواهدی راجع به اثر بخشی این محصولات در درمان زخم پای دیابتی وجود دارد؟ آیا داده های موجود از آزمایشات استاندارد، علمی و دقیق به دست آمده اند؟
  • چه محصولاتی در درمانگاهی فرد در آن درمان می شود و داروخانه های اطراف در دسترس است؟
  • پوشش بیمه هر بیمار کدام محصولات را تحت پوشش قرار می دهد؟ 
  • آیا وضعیت مالی بیمار این اجازه را می دهد که از هر محصولی برای درمان استفاده کنیم؟
  • آیا محصولی که می خواهیم تجویز کنیم برای استفاده سهولت کافی در بسته بندی را دارد؟

جمع بندی 

افراد دیابتی از حساسیت بالاتری در شرایط مختلف بهداشتی برخوردارند. این افراد نیاز دارند که همواره بیشتر باقی افراد جامعه مراقب سلامتی خود باشند؛ چرا که هر بیماری کوچک و ساده ای می تواند سلامتی کلی بدن آنها را تهدید کند. 

آسیب های مختلفی که ممکن است برای هر فردی رخ دهد در این افراد از حساسیت بیشتری برخوردار است. زخم های مختلف، از جمله زخم پای دیابتی نیز از این قائده مستثنی نیست. 

در این مقاله ای خواندید سعی شد دید کلی افراد در مورد زخم پای دیابتی را در مسیر اطلاعات علمی و دقیق تغییر دهیم. سوالات متداول بیماران درمورد انواع درمان ها، انواع زخم ها و کلیت این زخم ها مورد بررسی قرار گرفت و پاسخ داده شد.  

اگر خود یا نزدیکانتان به دیابت مبتلا هستید، سعی کنید که همواره مراقب سلامت عمومی خود بوده و در صورت رخ دادن هر مشکلی با پزشک خود مشورت کنید. 

 

منبع : https://www.woundsource.com/blog/frequently-asked-questions-diabetic-foot-ulcers

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *