بیماری زخم پای  دیابت یک بیماری مزمن است که به دلیل نقص در تولید انسولین یا کاهش اثر انسولین در سوخت و ساز مواد قندی پدید می ‏آید. در این بیماران افزایش قند خون منجر به آسیب به ارگان‎های بدن بویژه عروق خونی و اعصاب می‎شود. طبق جدیدترین آمارهای سازمان جهانی بهداشت، نزدیک به ۱۵۰ میلیون نفر در جهان به دیابت ملیتوس مبتلا هستند که طبق پیشبینی‎ها تا سال ۲۰۲۵ این میزان دو برابر خوهد شد.

 از میان آسیب‎هایی که دیابت به بیماران تحمیل می‎کند، یکی از جدی‎ترین مشکلات زخم پای دیابتی است که به دلیل اختلالات اعصاب و عروق رخ می‎دهد و گاهی می‎تواند منجر به عفونت، آمپوتاسیون اندام و کاهش طول عمر شود. این عارضه به عنوان پرهزینه ترین عارضه دیابت شناخته شده است.


 

شیوع و بروز

نزدیک به ۱۵% از افراد دیابتی احتمالاً در دوره‎ای از زندگی خود زخم پا را تجربه می‎کنند.  زخم‏ پای دیابتی به شدت بر روی کیفیت زندگی بیماران اثر گذاشته و سبب افزایش هزینه‏ های درمانی و هزینه شدن قسمت بزرگی از بودجه های درمانی ملی می‏ شود. در مطالعه‎ای که در سال ۲۰۰۷ توسط دانشگاه علوم پزشکی تهران انجام شده است میزان هزینه یک زخم دیابتی به طور متوسط ۸۰۰۰-۵۰۰۰ دلار برآورد شده است.

از پیامدهای ناخوشایند زخم‌ پای دیابتی آمپوتاسیون عضو است؛ حدود ۲۴-۱۴%  بیماران دارای زخم پای دیابتی دچار چنین مشکلی می‏ شوند. دیابت شایعترین علت آمپوتاسیون‎های غیرضربه ای اندام تحتانی می‎باشد. میزان شیوع آمپوتاسیون‎های بیمارستانی با عامل دیابت در کشور ۳۰% گزارش شده است که نسبت به میزان متوسط آمار جهانی به طرز معناداری بالاتر است.

چرا پای بیماران دیابتی زخم می‌شود؟

در بیماران دیابتی به علت اختلال درترشح انسولین، سلول‌های بدن قادر به استفاده ازقند درون عروق نمی‌باشند به نحوی که داخل سلول‌ها عاری ازقند وگلوکزمی باشد در حالی که میزان گلوکزدرعروق ومویرگها بالا می‌باشد. با گذشت زمان گلوکز و قند بالا می‌تواند سبب آسیب در مویرگها و اعصاب گردد به نحوی که خون رسانی نامناسب و آسیب عصبی اندام‌های تحتانی را جهت ابتلا به زخم دیابتی مستعد می‌نمایند.

زخم پای دیابتی به دو علت ایسکمی یا نوروپاتی ایجاد می‌شود که از علایم آن خونرسانی نامناسب پاها، سردی، ضعیف بودن نبض‌های پا و لنگیدن می‌باشند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *