آیا اطلاعاتی در رابطه با زخم های پوستی و درمان آن دارید؟ زخم پوستی زخم بازی است که در اثر آسیب، گردش خون ضعیف یا فشار روی پوست ایجاد می شود. درمان زخم های پوستی ممکن است مدت زمان زیادی طول بکشد. در صورت عدم درمان، می توانند آلوده شوند.

این زخم ها می توانند در هر ناحیه از پوست ایجاد شوند. این نوع زخم ها در پاها، دهان یا لب ها، باسن و پایین شایع هستند. افراد گاهی اوقات می توانند با استفاده از داروهای طبیعی زخم های حاد باز را در خانه درمان کنند، اما در اکثر اوقات افراد باید برای جراحات شدید که شامل خونریزی یا شکستگی استخوان است، فورا به مراقبت پزشکی بپردازند.

زخم ها به دو دسته باز و بسته تقسیم می شوند. در یک زخم بسته، آسیب بافتی و خونریزی در زیر سطح پوست ایجاد می شود مانند کبودی که ممکن است برای تمام افراد اتفاق افتاده باشد. زخم باز شامل شکستگی در پوست است که بافت داخلی را در معرض دید قرار می دهد.

زخم های باز ممکن است در اثر زمین خوردن، ضربه شدید و جراحی ایجاد شوند. زخم های پوستی چه باز باشند و چه بسته، برای هر فرد ممکن است دردناک باشند؛ بنابراین بهتر است برای درمان آن به دنبال راه های ایمن و سریع تری باشید.

در ادامه مقاله ما به شرح درمان زخم های پوستی خواهیم پرداخت که برای تمام افراد دانستن آنها بسیار اهمیت دارد. تا آخر مقاله با ما همراه باشید.

 زخم های پوستی و درمان آن را بشناسید

زخم های پوستی باز به دسته های مختلفی تقسیم می شوند که هرکدام به روند بهبودی متفاوتی نیاز دارند. اگر در سانحه ای دچار زخم باز شده اید، بهتر است هرچه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. زخم های جزئی ممکن است به درمان پزشکی نیاز نداشته باشند. افراد این امکان را دارند که این نوع زخم ها را در خانه درمان کنند.

با این حال، زخم های شدید باز که شامل خونریزی قابل توجهی هستند، نیاز به مراقبت فوری پزشکی دارند. اما در ادامه مطلب، ما به شما خواهیم گفت که چگونه این زخم ها را درمان کنید.

داروهایی برای درمان زخم های باز

افراد این امکان را داند که برای کاهش التهاب و علائم دردناک در طی روند بهبودی خود، از داروهای مسکن بدون نسخه (OTC) استفاده کنند. پزشک یا متخصص ممکن است برای افرادی که زخم شدید یا آلوده دارند، مسکن های قوی تر تجویز کند.

از خمیر زردچوبه کمک بگیرید

طبق تحقیقات انجام گرفته، در ترکیب زردچوبه ماده ای به نام کورکومین وجود دارد که از خواص ضد التهابی و ضد میکروبی قوی برخوردار است و ممکن است باعث بهبودی زخم شود. با استفاده از زردچوبه درد و تورم را در کمترین زمان کاهش خواهید داد.

شما می توانید با مخلوط کردن زردچوبه و آب گرم خمیر درست کنید و آن را به آرامی به زخم بمالید و با باند یا گاز بپوشانید. 

از آلوئه ورا غافل نشوید

همانطور که میدانید، آلوئه ورا از خانواده ساکولنت هاست. برگ های این گیاه حاوی ماده ای شبیه به ژل و سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها است که باعث ترمیم زخم می شود. آلوئه ورا حاوی ترکیب گلوکومانان است که باعث بازسازی سلول و تولید کلاژن می شود. 

کلاژن یک پروتئین ضروری است که به ترمیم زخم کمک می کند. همچنین این گیاه ممکن است به کاهش التهاب، جلوگیری از زخم و تقویت یکپارچگی پوست نیز کمک کند. برای درمان زخم خود کافی است یک لایه نازک از ژل آلوئه ورا را روی ناحیه قرار دهید یا زخم را به باند آغشته به ژل ببندید.

از خواص سیر جا نمانید

سیر به ‌دلیل خواص آنتی بیوتیکی و ضدباکتریایی که برخوردار است، در کمترین زمان ممکن زخم و جای زخم را به راحتی درمان می کند. کافی است روزانه یک حبه سیر را رنده یا خرد کنید و روی محل جراحت یا جای زخم خود قرار دهید.

اگر زخم پوستی شما تازه باشد، سیر آن‌را به سرعت بهبود می بخشد و آثاری از جای زخم روی پوست باقی نمی‌ گذارد. فقط باید سوزش ناشی از آن‌ را تحمل کنید. این نکته را بدانید که سیر برای زخم‌ های کهنه که فقط لکه ‌هایی تیره از آنها به‌جا مانده است نیز کارساز است.

معجزه ای به نام روغن نارگیل

روغن نارگیل به دلیل غلظت بالای مونولارین ممکن است باعث ترمیم زخم شما شود. استفاده از این روغن با کیفیت بالا امکان دارد به کاهش خطر عفونت در بهبود زخم کمک کند. به چند دلیل روغن نارگیل یک روش موثر در درمان زخم است. یکی از آنها مرطوب نگه داشتن پوست است و همچنین به روند ارسال آن به گردش خون کمک می کند که باعث بهبود می شود. 

از آب شور استفاده کنید

محلول آب و نمک یک مخلوط استریل است. افراد می توانند از محلول آب و نمک برای پاکسازی و از بین بردن پوست مرده از زخم استفاده کنند. همانطور که از آب نمک برای زخم های دهانی استفاده می کنید، برای زخم های باز نیز آن را امتحان کنید.

آب شور از عفونت جلوگیری می کند و باعث بهبود زخم شما می شود. تنها کافی است 2 قاشق چایخوری نمک را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و اجازه دهید خنک شود و از آن برای پاکسازی زخم ها استفاده کنید. سعی کنید این کار را دو بار در روز انجام دهید که به نتیجه دلخواه خود برسید. همچنین این ترکیب در تمیز کردن زخم و ضدعفونی کردن زخم نیز بسیار موثر است.

عسل را در ذهن داشته باشید

عسل به دلیل غلظت بالای قند و پلی فنول، از خواص ضد میکروبی قدرتمندی برخوردار است. دانشمندان بر این باورند که عسل در برابر بسیاری از باکتری های مرتبط با اختلالات پوستی موثر است. کافی است عسل را با کمی شکر ترکیب کنید و به زخم خود بمالید.

به نظر می رسد که عسل زخم های ضخیم جزئی را بهتر از سایر درمان ها بهبود می بخشد. 

با انواع زخم های پوستی آشنا شوید

تا اینجای مقاله با زخم های پوستی و درمان آن آشنا شده اید، در ادامه مقاله میخواهیم به انواع این زخم های پوستی بپردازیم. برخی از نمونه های زخم باز شامل موارد زیر است.

  1. ساییدگی: زخم سایشی هنگامی رخ می دهد که پوست روی یک سطح ناهموار مالیده شود و بلغزد. نمونه هایی از سایش شامل زخم خراشیده شده است. اگرچه ساییدگی با خون زیادی همراه نیست، اما مهم است که برای جلوگیری از عفونت، زخم را پاکسازی کنید.
  2. پارگی پوست: پارگی یک دهانه عمیق در پوست است. این نوع زخم معمولا در اثر حوادثی شامل چاقو، یا سایر ابزارهای تیز رخ می دهد. این نوع زخم خون زیادی را به همراه دارد.

در نتیجه…

در این مقاله در رابطه با زخم های پوستی و درمان آن به شما توضیح دادیم. با مطالعه این مطالب امید است بتوانید زخم های پوستی خود را هرچه سریع تر درمان کنید. این زخم ها ممکن است به دو صورت باز یا بسته باشند که با توجه به درمان هایی که در مقاله به آن ها اشاره کردیم، میتوانید زخم خود را بهبود ببخشید.

حال اگر زخم شما بزرگ و ضخیم بود، بهتر است با پزشک و متخصص با تجربه در این زمینه مشورت کنید و به فکر درمان آن باشید.

 

منابع:

https://www.medicalnewstoday.com/articles/325260#home-remedies 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *