زخم دهانه رحم یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیشتر در خانم‌های متأهل به‌ویژه خانم‌های باردار دیده می‌شود

زخم دهانه رحم 

زخم دهانه رحم یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیشتر در خانم‌های متأهل به‌ویژه خانم‌های باردار دیده می‌شود. کلمه زخم برای این بیماری، یک اصطلاح غیر علمی و کاملاً اشتباه است چراکه در این بیماری، خبری از زخم نیست. زخم دهانه رحم زمانی به وجود می‌آید که لایه صورتی رنگ داخلی دهانه رحم، به سمت بیرون رشد کند و به قرمزی بزند. سلول‌های پیش سرطانی در ناحیه دهانه رحم، رشد غیر طبیعی می‌کنند و در نهایت دیسپلازی دهانه رحم یا همان زخم دهانه رحم را به وجود می‌آورند.

انواع زخم دهانه رحم

زخم دهانه رحم در دو نوع خفیف و شدت بالا دیده می‌شود. در نوع خفیف، زخم دهانه رحم به کندی پیشرفت می‌کند و به سرعت بهبود می‌یابد اما در نوع شدید، معمولاً این نوع زخم‌ها به سرطان دهانه رحم منجر می‌شوند که در صورت عدم پیگیری، سرطان در قسمت‌های دیگر نیز ممکن است پیشرفت کند و اثرات جبران‌ناپذیری به جای بگذارد.

دلایل ابتلا به زخم دهانه رحم

هنوز مورد مشخصی برای پیدایش این بیماری ذکر نشده است اما طبق آخرین اطلاعاتی که درباره زخم دهانه رحم به دست آمده، نقش ویروس HPV (ویروس پاپیلوم انسانی) در ابتلا به این زخم‌ها، برجسته است. این ویروس بیشتر از طریق آمیزش جنسی و از طریق تماس مستقیم بین پوست افراد انتقال پیدا می‌کند و معمولاً با زگیل تناسلی و یا ضایعات پیش سرطانی خود را نشان می‌دهد. با این حال هنوز هم علت دقیق پیدایش این بیماری مشخص نیست و حتی برخی از بیماران در همان ابتدا با این عارضه به دنیا آمده‌اند. برخی هم نوسانات هورمونی را عامل اصلی این بیماری می‌دانند. به عقیده آن‌ها این بیماری در سن باروری رایج است و در سنین دیگر به‌ندرت رخ می‌دهد. همچنین این بیماری در زنانی که از قرص‌های هورمونی ضدبارداری استفاده می‌کنند، بیشتر دیده می‌شود. پس نقش نوسانات هورمونی در ابتلا به زخم دهانه رحم را باید جدی بگیریم.

 
زخم دهانه رحم یکی از شایع‌ترین بیماری‌هایی است که بیشتر در خانم‌های متأهل به‌ویژه خانم‌های باردار دیده می‌شود

چگونه متوجه زخم دهانه رحم شویم؟

زخم دهانه رحم از آن دسته بیماری‌هایی است که معمولاً نشانه‌ای ندارد. این زخم مستقیماً از طریق تست پاپ اسمیر سالانه مشخص خواهد شد اما باز هم، نشانه‌هایی وجود دارد که برخی اوقات در افراد دارای این بیماری دیده می‌شود.

  1. وجود زگیل‌های تناسلی که نشان‌دهنده ویروس HPV می‌باشد و امکان ایجاد دیسپلازی دهانه رحم را به وجود می‌آورد.
  2. لکه بینی و خونریزی بعد از برقراری رابطه جنسی در مبتلایان به زخم دهانه رحم دیده می‌شود.
  3. خونریزی غیر عادی بین پریودی ها و آمیزش جنسی دردناک، از علائم مخفی این بیماری است.
  4. درد در قسمت زیر شکم، در ناحیه پشت کمر ممکن است نشان‌دهنده این بیماری باشد.

درمان زخم دهانه رحم

درمان زخم دهانه رحم با دو روش سوزاندن و فریز کردن امکان پذیر است. در این روش‌ها مخاطی که به بیرون رحم گسترش پیدا کرده است، از بین می‌رود و دهانه رحم، به شکل طبیعی خود بازمی‌گردد.

سوزاندن زخم دهانه رحم یا کوتر

روش کوتر زمانی استفاده می‌شود که خونریزی و لکه بینی همچنان در فرد وجود داشته باشد و پزشک معالج، برای توقف این خونریزی، اقدام به سوزاندن سلول‌های غدد لنفاوی می‌کند. در این روش با کمک جریان الکتریسیته، بخشی از سلول‌های از بین می‌روند و لایه‌های بالاتر، بسته می‌شوند. این عمل با بیهوشی انجام می‌گیرد و یک عمل ساده و بی دردسر برای بیماران دارای زخم دهانه رحم است.

فریز کردن یا کرایوتراپی

این روش نسبت به روش سوزاندن کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پزشکان نیز در شرایط ویژه از روش کرایوتراپی برای درمان زخم دهانه رحم استفاده می‌کنند. به اعتقاد پزشکان، انجام کرایوتراپی دقت تست پاپ اسمیر را در مراحل بعدی، کم می‌کند و ممکن است در تشخیص سلول‌های سرطانی گمراهی ایجاد کند. کرایوتراپی در دو مرحله که هر کدام حدوداً ۵ دقیقه است انجام می‌گیرد. با کمک یک پنبه یا اسپری، نیتروژن مایع، به داخل محدوده درمان وارد می‌شود و به سلول‌های تحت درمان می‌رسد. سلول‌های سرطانی یخ می‌زنند و به آرامی بعد از مدتی، فرومی‌ریزند.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *