زخم بستر چگونه بهبود می یابد

سوال در مورد چگونگی بهبود زخم بستر یکی از مواردی است که بیشتر به ویژه توسط افرادی که از افراد مسن یا بیمار مراقبت می کنند مورد تحقیق قرار گرفته است . در این راستا ، داشتن اطلاعات در مورد علل اصلی این بیماری ، که کیفیت زندگی را به طور قابل توجهی کاهش می دهد و همچنین چگونگی بهبود آن ، مهم است.

اگرچه به طور کلی در افراد بالای  یک سن خاص و افرادی که مدت طولانی در بستر هستند دیده می شود ، اما وقوع زخم بستر را می توان با دلایل مختلف توضیح داد. زخم بستر که در صورت عدم درمان می تواند به عنوان یک بیماری جدی توصیف شود ، یک ناراحتی است که در قسمت های مختلف بدن دیده می شود.

زخم بستر چگونه بهبود می یابدزخم بستر با جزئیات چیست؟

در ساده ترین شکل ، می توان آن را به صورت زخم های باز که بسته به فشار در افراد وابسته به بستر در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود تعریف کرد.

زخم بستر در مناطقی از پوست مانند باسن ، کمر ، مچ پا که معمولاً استخوان را می پوشاند  روی پوست ایجاد می شود و بیشتر در افراد مسن ، بیمار و وابسته به بستر دیده می شود. بعلاوه ، زخم بستر در افراد دیابتی ، افراد دارای اضافه وزن یا افراد بسیار لاغر دیده می شود.

خوابیدن بی حرکت برای مدت طولانی به سمت قسمت خاصی از بدن را می توان یکی از دلایل اصلی تشکیل زخم بستر عنوان کرد. علاوه بر این ، نشستن طولانی مدت بر روی صندلی چرخدار در طول روز ، گردش خون کم ، نخوردن رژیم متعادل و منظم از جمله عواملی هستند که در ایجاد زخم بستر موثر هستند.

علائم زخم بستر شامل تغییر در رنگ پوست یا بافت ، تورم در نواحی از بدن است که  در مورد آن صحبت کردیم و گرم و سرد شدن این نواحی بیش از حد طبیعی است.

علاوه بر این ، مراحل مختلف زخم بستر بسته به شکل ، عمق و شدت زخم ها قابل مشاهده است.  گرچه زخم بستر قابل درمان است، بسته به مرحله بیماری می تواند مشکلات مختلفی را به همراه داشته باشد.

پس از توضیح اینکه زخم بستر چیست ، اکنون می توانیم به این سوال بپردازیم که زخم بستر چگونه بهبود می یابد.

زخم بستر چگونه بهبود می یابد

زخم بستر چگونه بهبود می یابد؟

اگرچه زخم بستر قابل درمان است،  با انجام اقدامات مختلف قبل از بروز زخم های پوستی ، بدون نیاز به درمان می توان از آنها جلوگیری کرد. علاوه بر این ، می توان گفت که این اقدامات بسیار آسان تر و عملی تر از روند دشوار درمان است. در اینجا چند اقدام وجود دارد که می توان برای بهبود زخم بستر قبل از پیشرفت انجام شود.

  1. تغییر موقعیت فرد:

همانطور که قبلاً اشاره کردیم ، یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم بستر، خوابیدن مداوم در همان جهت است. به منظور پیشگیری از این ، اگر فرد در حرکت خود مشکل دارد ، بستگان وی باید هر 3-2 ساعت وضعیت دراز کشیدن بیمار را تغییر دهند.

به این ترتیب با ایجاد جریان خون در مناطق دیگر می توان از ایجاد زخم بستر جلوگیری کرد.

زخم بستر چگونه بهبود می یابد

  1. حفظ نظافت تختخواب:

نظافت تخت برای افرادی که پوست آنها حساس به زخم بستر است و همچنین می تواند از جمله نکاتی باشد که می تواند از بروز آنها جلوگیری کند. تعویض ملحفه به طور مرتب ، مرتب نگه داشتن تخت و تمیز كردن تخت بدون وقفه از جمله اقداماتی است كه می توان در برابر ایجاد زخم بستر انجام داد.

  1. تمیز کردن رطوبت از روی پوست :

مرطوب نگه داشتن پوست نیز عامل مهمی است که در ایجاد زخم بستر موثر است. به همین دلیل ، برای جلوگیری از ایجاد زخم بستر ، تمیز کردن هر روز پوست و خشک کردن آن با دقت از جمله اقداماتی است که می توان انجام داد.

اگر زخم های کوچک شروع به شکل گیری کرد ، می توانید محل را با پارچه تمیز یا بانداژ بپیچانید تا بهبود تسریع شود.

زخم بستر چگونه بهبود می یابد

  1. خوردن پروتئین:

افرادی که دچار کمبود ویتامین و سیستم ایمنی ضعیف هستند ، در معرض خطر بیشتری برای ایجاد زخم بستر هستند. در این زمینه ، درمان کم خونی ، کمبود ویتامین ، که ممکن است باعث ایجاد زخم بستر شود ، باید به سرعت انجام شود و سیستم ایمنی بدن تقویت شود.

علاوه بر این ، افزودن غذاهایی مانند گوشت قرمز و سفید ، حبوبات ، شیر و تخم مرغ به رژیم غذایی برای تأمین پروتئین مورد نیاز بدن بسیار مهم است.

  1. ورزش کردن:

یکی از دلایل اصلی ایجاد زخم بستر عدم تحرک مداوم بدن است. در حالی که این جریان خون را کند می کند ،   باعث ایجاد زخم در قسمت های خاصی از بدن نیز می شود.

به همین دلیل ، ورزش را می توان با اختصاص زمان به فعالیت های مختلف جسمی ، حتی اگر کم باشد ، انجام داد و با اطمینان از عملکرد بدن  جریان خون را تسریع کرد.

  1. انتخاب تخت و بالش مناسب:

افرادی که در مرحله 4 یا 5 زخم بستر هستند و در بستر بیماری هستند ، می توانند برای این امر از تخت های حرفه ای استفاده کنند. این نوع تخت ها که با نام تشک مواج نیز شناخته می شوند ، به بیماران کمک می کنند تا راحت تر بخوابند.

زخم بستر چگونه بهبود می یابدSource: www.lovayatak.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *