زخم بستر چیست و چگونه ایجاد می شود؟

پوست یکی از اندام های بدن است که دارای رگ های خونی بسیار ظریف و ریز می باشد. در صورتی که گردش خون در قسمتی از پوست به درستی انجام نشود، سلول های آن قسمت ضعیف شده و سرانجام می میرند. ممکن است در این قسمت ها زخم هایی ایجاد شود که در صورت عدم رسیدگی به موقع و درست ، از یک آسیب دیدگی و تغییر رنگ کوچک به زخمی عمیق و عفونی تبدیل شود که زندگی و سلامت عمومی سالمند را تحت الشعاع قرار دهد.

گاهی نیز ممکن است در اثر اصطکاک و کشیده شدن پوست روی ملافه و لباس ها، زخم ایجاد شود. باید توجه داشت که پوست سالمندان فرسوده و نازک است و کوچکترین اصطکاک و کشیدگی می تواند باعث بروز زخم شود. خشکی پوست و بالعکس، رطوبت بالای پوست نیز می تواند در سطح پوست، زخم بستر تشکیل دهد.

اما همان طور که گفته شد، مهم ترین دلیل ایجاد زخم بستر، فشار بر مناطق خاصی از پوست و اختلال در خون رسانی به آن مناطق است، به همین دلیل به زخم بستر، زخم فشاری هم گفته می شود. زخم فشاری یا زخم بستر بیشتر در نواحی خاصی از پوست که با استخوان در تماس بیشتری است و چربی کمتری در لایه های زیرین خود دارد، ایجاد می شود. از این رو تغییر وضعیت بیماران ناتوان از حرکت، مؤثرترین راه برای پیشگیری از ابتلا به زخم بستر سالمندان است.  

 

چگونه از ایجاد زخم بستر سالمندان پیشگیری کنیم؟

  • مهم ترین و‌موثرترین عامل در پیشگیری از ایجاد زخم بستر سالمندان، تغییر وضعیت و حرکت دادن آنان در فواصل زمانی منظم و کوتاه است.
  • سالمندانی که ناتوان از حرکت کردن هستند، باید به طور مرتب حرکت داده شوند و وضعیت آن ها حدود هر دو ساعت یک بار تغییر داده شود.
  • سالمندانی که روی ویلچیر می نشینند، باید در صورت امکان به وسیله دست ها خود را مرتب حرکت دهند. در غیر این صورت لازم است که پرستار این کار را انجام دهد تا از ایجاد زخم فشاری در ناحیه نشیمن گاه جلوگیری شود.
  • سالمندانی که کاملا ناتوان از حرکت هستند، بایستی به هر طریق ممکن حرکت داده شوند. ماساژ بسیار ملایم هم در صورتی که به طور منظم انجام شود در پیشگیری از زخم بستر بسیار مفید است.
  • همچنین استفاده از بالشتک های مخصوص که حاوی ژل یا هوا هستند، به بیمار کمک می کند تا فشار وارد شده در سطح بدن پخش شده و در یک نقطه متمرکز نشود.
  • استفاده از تشک های مواج نیز برای سالمندان ناتوان از حرکت مفید است. این نوع تشک به دلیل بالشتک هایی که روی سطح خود دارد فشار را تقسیم کرده و در همه نقاط بدن پخش می کند.

 

درجات گسترش زخم بستر سالمندان

زخم بستر درجه یک:

در این نوع زخم بستر، پوست قرمز شده و ممکن است گرم تر یا سردتر از نواحی اطراف خود باشد.

زخم بستر درجه دو :

در زخم بستر درجه دو، زخم به لایه میانی پوست رسیده و گودی ایجاد کرده است.

در صورت عدم رسیدگی مناسب و رعایت نکردن بهداشت محل زخم، در زخم درجه دو ممکن است عفونت ایجاد شود و ترشحات چرکی و مایعات عفونی از آن خارج شود. عفونت زخم مسأله ای بسیار جدی است و خطرات ناشی از آن سلامت بیمار را تهدید می کند.

زخم بستر درجه سه :

در زخم درجه سه، زخم پیشرفت کرده و به لایه های زیرین پوست رسیده است. گاهی ممکن است تاندون ها و استخوان ها نیز از میان زخم نمایان باشند. در این مرحله نیز خطر عفونت زخم وجود دارد و بایستی کاملا و با دقت بیشتری به آن رسیدگی کرد.

چگونه از زخم بستر سالمندان مراقبت کنیم؟

  • مراقبت های زخم بستر، شامل شست و شوی منظم با آب و صابون، آبکشی کامل و خشک کردن به وسیله گذاشتن و برداشتن حوله تمیز است.
  • رعایت کامل بهداشت مانع از عفونی شدن زخم ها می شود، یکی از بهترین و موثر ترین وسایل برای پیشگیری از عفونت زخم، استفاده از پانسمان زخم بستر ضد میکروب است.
  • پانسمان زخم سوربکت با خاصیت جذب بالا رطوبت اطراف زخم را به خود جذب می کند و تا حد ممکن زخم را خشک و پاکیزه نگه می دارد.
  • پانسمان زخم سوربکت با خاصیت ضد میکروبی باعث می شود تا در صورت وجود عفونت، ترشحات حاوی باکتریها و قارچها به پانسمان بچسبد و با هر بار تعویض پانسمان از زخم جدا شود.
  • این پانسمان آنتی میکروبیال هیچ‌نوع ماده دارویی و شیمیایی آزاد نکرده و وارد محل زخم نمی کند، از این رو برای استفاده کلیه بیماران کاملا ایمن و بی خطر است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *