سالک بیماری است که از طریق نیش پشه خاکی در مناطق گرمسیر به انسان منتقل می‌شود.

زخم‌های ناشی از سالک 

سالک بیماری است که از طریق نیش پشه خاکی در مناطق گرمسیر به انسان منتقل می‌شود. این بیماری از جمله بیماری های مشترک میان انسان و دام است که به شدت پوست را درگیر می کند و باعث ایجاد زخم می شوند. معمولاً سالک از طریق حیوانات آلوده ای همچون سگ و موش صحرایی به انسان منتقل می‌شود اما انسان مبتلا به سالک نیز می تواند این بیماری را منتقل کند. با نیش حشرات، عفونت انگلی وارد بدن انسان می‌شود و بیماری سالک را به وجود می آورد. زخم‌های ایجاد شده از سالک را جدی بگیرید.

زخم‌های ناشی از سالک چگونه اند؟

متاسفانه اگر بیماری سالک درمان نشود، جای زخم‌های ناشی از آن، برای همیشه باقی می ماند. معمولاً زخم‌های سالک در نواحی باز بدن که بیشتر در معرض نیش حشرات اند، دیده می‌شود. دست ها و صورت، محل مناسبی برای ایجاد این زخم ها خواهد بود. اگر این زخم ها به حال خود رها شوند، ۶ ماه تا یک سال زمان می برد تا به طور کامل خوب شوند اما جای آن ها برای همیشه باقی خواهد ماند. از این رو درمان زخم‌های ناشی از سالک مهم و ضروری است. این زخم ها در ابتدای ورود انگل به پوست، یک برآمدگی کوچک و قرمز رنگی را نشان می دهد. برخی از این زخم ها خشک و برخی دیگر مرطوب اند. زخم‌های مرطوب همانند دهانه آتشفشان برآمدگی دارند و در میان آن حفره ای ایجاد می‌شود.

 
سالک بیماری است که از طریق نیش پشه خاکی در مناطق گرمسیر به انسان منتقل می‌شود.

جای زخم‌های ناشی از سالک باقی می ماند؟

از آن جایی که این زخم ها معمولاً تا ۹ ماه مهمان بدن هستند، در نهایت با شکل یک جوشگاه یا فرورفتگی خداحافظی می کنند. درواقع عدم پیگیری این زخم ها، ممکن است برای همیشه رد آن ها را بر روی پوست بدن باقی بگذارد. اگر دچار گزیدگی شده اید و ۱۰ روز از زمان گزیدگی گذشته و همچنان علائم بهبودی در زخم نمی بینید، فورا به پزشک مراجعه کنید. در بسیاری از مراکز پزشکی، درمان زخم‌های ناشی از سالک به صورت رایگان انجام می گیرد.

درمان زخم‌های ناشی از سالک

درمان سالک به دو صورت سیستمیک و موضعی انجام می پذیرد. درمان سیستمیک در افرادی که زخم روی صورت دارند و یا تعداد زخم‌های متعددی دارند، انجام می‌شود. همچنین درمان سیستمیک برای زخم‌هایی که روی مفصل ایجاد می‌شود و یا اندازه زخم بزرگتر از سه سانتی متر است، انجام می گیرد. بدین منظور تزریق عضلانی گلوکانتیم انجام می گیرد و تقریبا دو تا سه هفته زمان می برد تا این بیماری درمان شود. در درمان موضعی، تزریق داخل ضایعه انجام می گیرد و معمولاً چندین هفته به صورت مرتب باید انجام شود. کرایوتراپی نیز در این نوع درمان هر دو هفته یکبار انجام می‌شود. بعد از انجام درمان، باید محل زخم پانسمان شود و به هیچ عنوان روی زخم باز نباشد تا زمانی که بهبودی کامل حاصل شود. پانسمان زخم باید مرتبا تعویض گردد و زخم تمیز نگهداری شود.

پیشگیری از ایجاد زخم‌های سالک

  1. اگر به نیش حشرات آلرژی دارید و یا از ابتلا به این بیماری هراس دارید، بهتر است در هنگام حضور در مکان‌های باز، از لباس‌های آستین بلند و شلوارهای پوشیده استفاده کنید.
  2. برخی مناطق در ایران بیشتر از سایر مناطق، امکان ابتلا به این بیماری را دارند. پیش از سفر، از این شهرها آگاهی کسب کنید.
  3. این بیماری در سگ‌های ولگرد دیده می‌شود. معمولاً این سگ‌ها علاوه بر این‌که خود بیمارند، عامل انتقال بیماری سالک به انسان هم می‌باشند. از لمس کردن این سگ‌ها جدا خودداری کنید.
  4. از آن جایی که این بیماری بین دام و انسان مشترک است، پس عدم نگهداری دام‌ها در نزدیکی شهر و مناطق مسکونی، کاهش چشمگیری در ابتلا به این بیماری خواهد داشت.
  5. اگر برای درختان باغ خود نیاز به کود دارید، از کودهای پاستوریزه استفاده کنید.
  6. در سفر به مناطق دارای پشه خاکی، از پمادهای دورکننده حشرات استفاده کنید. این پمادها را در هنگام غروب و در طول شب مصرف کنید.
  7. استفاده از پشه‌بند در مناطق باز هنگام خواب و استفاده از توری در ساختمان‌هایی که در محوطه‌های باز هستند، پیشنهاد می‌شود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *