زخم‌های عروقی 

عروق بدن که وظیفه گردش خون و اکسیژن‌رسانی به بافت‌ها را دارند، ممکن است در طول عمر هر فردی، دچار مشکل شوند. اغلب اختلالات در عملکرد عروق بدن، در نقاط دورتر از قلب، باعث ایجاد زخم‌های عروقی می‌شود. زخم‌های عروقی ممکن است به دلیل بیماری شریان محیطی ایجاد شود و یا ممکن است، به علت عدم کارکرد صحیح سیاهرگ‌ها، تشکیل شوند. شناخت دقیق زخم‌های عروقی و درمان آن‌ها، کار بسیار مهمی است. چرا که عدم رسیدگی به این زخم‌ها، ممکن است عواقب جبران ناپذیری را ایجاد کند. درباره زخم‌های عروقی بیشتر بدانید.

چرا رسیدگی به زخم‌های عروقی اهمیت دارد؟

 در صورتی که زخم‌های عروقی گسترده شوند و رسیدگی لازم را دریافت نکنند، به زخم‌های عفونی تبدیل می‌شوند. برخی از زخم‌های عروقی که به دلیل عدم دریافت اکسیژن کافی توسط بافت، ایجاد می‌شوند، در صورت عدم رسیدگی، باعث مرگ بافت می‌شود و در شرایط وخیم، ممکن است، قطع عضو را به همراه داشته باشد. برای رسیدگی به زخم‌های عروقی در ابتدا عامل ایجاد زخم باید در نظر گرفته شود و سپس اگر زخم‌ها به زخم‌های باز تبدیل شده باشند و ترشح داشته باشند، باید حتماً از پانسمان‌های آماده استفاده کرد تا به هیچ عنوان آلودگی وارد زخم نشود.

 
زخم‌های عروقی ممکن است به دلیل بیماری شریان محیطی ایجاد شود

تفاوت زخم‌های شریان محیطی با زخم‌های وریدی چیست؟

همان طور که گفته شد، زخم‌های عروقی به سه دسته زخم‌های وریدی و زخم‌های شریان محیطی و زخمهای مختلط تقسیم می‌شوند. پزشک متخصص، با بررسی زخم و انجام آزمایش‌های مربوطه، قادر به تشخیص نوع زخم عروقی خواهد بود.

  • زخم‌های وریدی

 زخم‌های وریدی زمانی ایجاد می‌شوند که سیاهرگ‌ها، به ویژه سیاهرگ‌های پا، در انتقال خون به سمت قلب، دچار مشکل شوند. اغلب این زخم‌ها به دلیل عدم کارکرد دریچه‌های سیاهرگی که با نام لانه کبوتر شناخته می‌شوند، رخ می‌دهد. در زخم‌های وریدی، به ویژه زخم‌های وریدی در ناحیه پا، محل آسیب دیده متورم است و حجم زیادی پیدا می‌کند.

  • زخم‌های شریان محیطی

در زخم‌های شریان محیطی، دلیل ایجاد زخم کاملاً متفاوت است. در بیماری شریان محیطی، رگ‌های خونی در اندام‌های دورتر از قلب، ضخیم شده‌اند و همین امر، موجب کاهش خون‌رسانی به بافت‌ها می‌شود. برای مثال اگر این رگ در ناحیه پا باریک شده باشد، خون‌رسانی به بافت آن ناحیه به خوبی صورت نمی‌گیرد و در نهایت باعث مرگ بافت می‌شود. بیماری شریان محیطی باعث ایجاد زخم‌های عروقی می‌شود. در صورتی که به این بیماری رسیدگی نشود، ممکن است، لخته خونی که داخل رگ ایجاد شده، باعث سکته مغزی یا قلبی در طولانی مدت شود.

چگونه از ابتلا به زخم‌های عروقی پیشگیری کنیم؟

همان طور که می‌دانیم، پیشگیری بهتر از درمان است. پس اگر از ابتلا به زخم‌های عروقی هراس دارید، از همین ابتدا با راهکارهای ساده‌ای، از ابتلا به این زخم‌ها، پیشگیری کنید. زخم‌های وریدی بیشتر در بزرگسالان ایجاد می‌شود. این زخم‌ها در بزرگسالانی که به مدت طولانی سر پا می‌ایستند رایج‌ترند. زخم‌های وریدی بیشتر در ناحیه پا که دورترین اندام نسبت به قلب است ظاهر می‌شوند.

پیشگیری از زخم‌های وریدی

 افرادی که بیش از حد در طول روز می‌ایستند، معمولاً به بیماری واریس مبتلا می‌شوند. یکی دیگر از دلایل ایجاد زخم‌های وریدی، وزن بالا است. اگر اضافه وزن دارید و در طول روز به مدت طولانی ایستاده هستید، باید نگران ابتلا به این زخم‌ها باشید. کاهش وزن و استراحت، راه حل مفیدی برای پیشگیری از ابتلا به زخم‌های وریدی است. بعد از هر بار ایستادن، هنگام استراحت پاها را بالا ببرید و به دیوار تکیه دهید تا خون از پاها، به سمت قلب حرکت کند. این روش تا حد زیادی از ابتلا به این بیماری پیشگیری می‌کند.

پیشگیری از زخم‌های شریان محیطی

برای پیشگیری از زخم‌های عروقی که ناشی از بیماری شریان محیطی است، باید تغییر در سبک و روال زندگی تان دهید. ورزش، راه کار مناسبی برای افزایش گردش خون است. ورزش باعث کاهش کلسترول خون می‌شود در نتیجه رگ‌های خونی، دچار انسداد و گرفتگی نمی‌شوند. خوردن غذاهای کم چرب همراه با رژیم‌های غذایی سبک، نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به زخم‌های عروقی دارد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *