مانند دیگر متدهای درمانی روش های ازون درمانی نیز متنوع بوده و تنها با یک روش ازون برای کاربردهای درمانی مورد استفاده قرار نمی گیرد. هر کدام از این روش ها می تواند با توجه به مشکل فرد موثر بوده و به روند درمان وی کمک کند.

ازون تراپی یا درمان با ازون نه تنها برای زخم ها استفاده شده و روند بهبود آن را سرعت می بخشد، بلکه می تواند کاربردهای زیبایی نیز داشته باشد. البته اولین مصارف آن، استفاده های پزشکی و درمانی آن بود.

پیش از بررسی روش هایی که برای درمان با ازون وجود دارد، بهتر است با خود ازون و تاثیری که بر بدن فرد می گذارد، آشنا شویم. در این مقاله علاوه بر بررسی روش های آن، با این متد درمانی محبوب آشنا می شویم.

ازون درمانی از کجا آغاز شد؟

قبل آشنایی با روش های ازون درمانی  با ویژگی های این درمان محبوب و تاریخچه آن آشنا می شویم.

گاز ازون از 3 عنصر اکسیژن تشکیل شده. این گاز بی رنگ بوده و معمولا در لایه های بالایی جو کره زمین به میزان زیادی وجود دارد. وظیفه اصلی این لایه محافظت از زمین در برابر اشعه ماوراء بنفش است. زمانی که این گاز توسط افراد استنشاق شود، عوارضی از جمله سوزش ریه و گلو یا سرفه به همراه خواهد داشت.

استفاده از ازون در حفظ بهداشت محیط و استرلیزه کردن در اواخر دهه 1800 آغاز شد. در آن زمان در تصفیه آب آشامیدنی از ازون برای حذف میکروب های بیماری زا استفاده می شد. با گذشت زمان و انجام تحقیقات مختلف در زمینه کاربرد آن، زمینه های استفاده آن گسترش پیدا کرد.

در ماه های آخر جنگ جهانی اول بود که ازون جای خود را در درمان های پزشکی پیدا کرد. درمان به وسیله ازون برای بیماری های مختلف مورد استفاده قرار گرفت و همواره از نظر عوارض آن مورد بررسی دانشمندان است. خوشبختانه تاکنون مشکل خاصی برای این درمان کشف و مشاهده نشده و این درمان امن است.

روند اثرگذاری ازون درمانی

چیزی که بین تمامی روش های ازون درمانی مشترک بوده، روند اثرگذاری آن هاست. یعنی ازون با هر شکلی که در هرکدام از روش ها مورد استفاده قرار می گیرد، با این مکانیسم تاثیر خود را بر بدن اعمال می کند.

اولین و مهم ترین تاثیری که ازون درمانی بر بدن فرد می گذارد، خاصیت ضدعفونی آن است. این خاصیت معمولا برای درمان و سرعت بخشیدن به روند بهبود زخم ها مورد استفاده قرار می گیرد. ازون با اکسیداسیون میکروب های بیماری زای موجود در ناحیه زخمی یا دیگر نواحی آن ها را حذف کرده و از عفونت جلوگیری می کند.

علاوه بر خاصیت ضدعفونی که ازون داشته، بر افزایش گردش خون نیز تاثیر مثبتی می گذارد. در طول درمان با این گاز گردش خون ناحیه مورد نظر افزایش یافته و فعالیت سیستم ایمنی بدن آن ناحیه نیز افزایش پیدا می کند.

با افزایش فعالیت گردش خون، میزان مواد مغذی بیشتری به آن ناحیه رسیده، اکسیژن بیشتری را دریافت می‎کند و در نهایت روند بهبود زخم یا مشکل ایجاد شده سریع می شود.

همچنین در یکی از روش های ازون درمانی که به طور مستقیم با خون در ارتباط است، ازون با اکسیژن فعالی که دارد، سطح اکسیژن خون را بالا می برد. با افزایش سطح اکسیژن خون از مشکلاتی که سطح اکسیژن خون پایین به همراه خواهد داشت، جلوگیری می کند.

روش های ازون درمانی

در ادامه به بررسی روش های ازون درمانی و روش کار هرکدام می پردازیم. روش های مختلفی برای به کارگیری ازون در درمان بیماری ها و بهبود وضعیت افراد وجود دارد که سه مورد از آن ها کاربرد بیشتری دارد. این سه روش شامل موارد زیر است:

ازون درمانی موضعی

ازون درمانی موضعی یا ازون درمانی مستقیم یکی از ساده ترین روش های ازون درمانی است. در این روش نیازی به تجهیزات خاص و گران پزشکی نیست و هزینه نهایی برای بیمار زیاد نخواهد بود. همچنین در طول این درمان فرد دردی را احساس نمی کند و تقریبا روشی بدون درد است.

سادگی در استفاده و بدون درد بودن، این روش را به روشی محبوب تبدیل می کند. برای اعمال این روش به پوشش پلاستیکی مقاوم به ازون، گاز ازون و لوله ای مقاوم به این گاز مورد نیاز است.

پا، دست یا عضو مورد نظر که قرار است تحت درمان با ازون قرار گرفته شود درون پوشش مقاوم به ازون قرار می گیرد. این پوشش باید به گونه ای باشد که از خروج گاز ازون جلوگیری کند.

سپس گاز ازون موجود در مخزن ازون از طریق لوله ای مقاوم به درون پوشش وارد می شود. این تزریق بایستی در چند مرحله و با غلظت های مشخص برای هر درمان انجام شود. با قرار دادن مستقیم عضو مورد درمان در برابر گاز، ازون تاثیر خود را بر آن عضو می گذارد.

ازون درمانی در آب

روش بعدی از روش های ازون درمانی که تقریبا ساده و بدون تجهیزات خاص صورت می گیرد، ازون درمانی در آب است. در این روش از طریق آب، عضو مورد نظر را در برابر آب قرار می دهند. معمولا برای درمان زخم هایی از جمله زخم دیابتی و زخم بستر این روش را به کار می گیرند.

در این روش از آبی استفاده می شود که دارای ازون بالایی بوده و به عبارتی ازونیزه شده است. عضو مورد درمان درون این آب قرار می گیرد که از این طریق ارتباط با ازون ایجاد شود. انجام این روش نیز مانند ازون درمانی موضعی بسیار ساده است.

پس از قرارگرفتن عضو در برابر آب ازونیزه شده، از ایجاد عفونت در ناحیه زخم جلوگیری شده و عوامل عفونت زا حذف می شوند. همچنین شستشو با آب ازونیزه شده روند حذف بافت های مرده موجود در زخم را نیز سرعت می بخشد.

تعداد جلسات این روش برای کسب نتیجه مورد نظر بسیار کمتر از دیگر روش ها بوده و تاثیر آن به سرعت روی زخم قابل مشاهده است. این روش نیز دارای درد کم و تقریبا بدون درد بوده و نیازی به تجهیزات خاص پزشکی برای درمان ندارد.

روش اتوهموتراپی

آخرین روش و پیچیده ترین مورد از روش‎های ازون درمانی، روش اتوهموتراپی است. این روش خود دو حالت مختلف برای درمان دارد. زمانی  که سطح اکسیژن خون بیمار کم شده و باید به میزان مورد نظر برسد، انجام این روش می تواند مفید باشد.

به طور کلی در هر دو مورد از انواع روش اتوهموتراپی، از بیمار مقداری خون دریافت می شود. سپس خون دریافتی به درون مخزنی که دارای گاز ازون است وارد شده و با آن ترکیب می شود. این کار موجب افزایش سطح اکسیژن موجود در خون می شود.

پس از گذشت زمان، خون از درون مخزن حاوی گاز ازون خارج می شود. سپس خون دوباره به بیمار تزریق شده و سطح اکسیژن خون او بالا می رود. برای این روش عوارضی مشاهده نشده و بی خطر است. انواع اتوهموتراپی به صورت زیر است:

  • اتوهموتراپی ماژور

این روش اصلی ترین و پرکاربردترین نوع ازون درمانی است. این روش به منظور حذف آلودگی های موجود در خون بیمار صورت گرفته و کاربرد وسیعی دارد. خون بیمار پس از 30 دقیقه قرار گرفتن در برابر ازون قابل تزریق دوباره است.

  • اتوهموتراپی مینور

روش بعدی نیز مانند روش قبلی انجام می شود. در این روش نیز خون از بیمار دریافت شده، با ازون ترکیب می شود و دوباره به فرد تزریق می شود. معمولا این روش  را برای درمان عارضه های ساده از جمله تبخال تناسلی یا تبخال دهان به کار می گیرند.

جمع بندی  

هر کدام از روش های ازون درمانی با توجه به تشخیص پزشک، نیاز بیمار و تجهیزات موجود برای بیمار انتخاب و مورد استفاد قرار می گیرد. البته در همه این روش ها از ازون استفاده شده و تفاوتی در روند درمان و نتیجه نهایی وجود ندارد.

پس از درمان نیز تغییرات به سرعت مشاهده شده و بیمار روحیه مناسب را برای ادامه درمان خود پیدا می کند. این موضوع موجب می شود که بیمار مشکلی با درمان نداشته و برای انجام آن نگرانی نداشته باشد. اگر احساس می کنید که این روش ها برای زخم یا مشکل شما مناسب است، آن را نزد پزشکی معتمد با شرایط بهداشتی مناسب انجام دهید.

 

منبع: https://www.healthline.com/health/ozone-therapy

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *