روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

وقتی بحث در رابطه با بانداژ زخم پا می شود، به طور کلی منظور زخم های وریدی است که ناشی از مشکلات مربوط به ترومبوز ورید های عمقی و ورید های واریسی خواهد بود که منجر به ایجاد زخم می شوند. بانداژ فشرده درمانی مناسب به منظور معکوس کردن اثرات نارسایی وریدی مثل زخم و ترشح برای بهبود زخم های وریدی است.

بانداژ های فشاری همراه دیگر باند ها استفاده می شوند که به عنوان لایه محافظ، عوارض ناشی از بانداژ فشاری را کاهش دهند.

روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

کاربرد بانداژ برای بهبود زخم های وریدی

تکنیک و روش بانداژ در طی سالیان اخیر تغییرات کمی را داشته است. مثلا در انگلستان بانداژ به شکل مارپیچ یا شکل عدد هشت صورت می گیرد و از انتهای انگشتان پا تا درست زیر درشت نی انجام می شود.

در دیگر کشورها ممکن است روش های دیگری وجود داشته باشد.

با شروع بانداژ از انتهای انگشتان احتمال کمتری وجود دارد که باند مایع بینابینی که توسط فشار هیدروستاتیک و طبیعی به وجود آمده است را نگه دارد.

به طور کلی، اگر بانداژ از بالای مچ و قوزک پا شروع شود، تورم قابل توجهی در انگشتان و قسمت های جلویی پا ایجاد می شود. استفاده از بانداژ تا زانو، درست زیر استخوان درشت نی، باعث می شود که ماهیچه های ساق پا در عمل پمپاژ خود کمک شوند و فشار هیدروستاتیکی سطحی مویرگی و وریدی را با افزایش سرعت گردش خون، کاهش می دهد.

تغییرات در روش های بانداژ

استفاده از بانداژ از زمان بهره گیری بانداژ فشرده، پیشرفت هایی داشته است. این امر به دلیل توسعه و رشد الاستورهایی است که امکان ایجاد باندهای جدید با کاربرد خاص را فراهم کرده اند.

هنگام استفاده از بانداژ فشاری باید دقت و مراقبت کنید. زیرا یک شیب فشار ثابت در طول باند بین مچ و زانو لازم است. به همین منظور فشار ثابتی باید در زمان استفاده از بانداژ با آن وارد شود.

فشار مناسب در اطلاعات سازندگان محصول قید می شود. هم چنین از همپوشانی مناسب در هر دور بانداژ مطمئن شوید. به طور متوسط 50 درصد همپوشانی توصیه می شود. برخی بانداژ ها در طول قسمت وسط خود خطی دارند که شخص را راهنمایی می کند.

روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

رسیدن به فشار موثر

این توانایی با تمرین تحت نظارت و با درک اصول به دست می آید. فردی با تجربه قادر است شکاف هایی که در راستای بانداژ وجود دارد که باعث از دست رفتن تراز و هم چنین عدم بهبود زخم های وریدی می شوند را تشخیص دهد.

برای متخصصان الزامی است که از روش ها و الزامات موثر بانداژ آگاهی داشته باشند که عواقب ناشی از آن برای بیمار خطر آفرین نباشد. در بدترین حالت ممکن است با فشار بیشتر به زخم، خون ریزی تشدید شود و حتی بیمار دچار قطع عضو شود.

تاثیر بانداژ فشاری

اثر بانداژ فشاری را می توان با قانون La place بررسی کرد. جایی که رابطه بین فشار وارده به ساق پا و پارامترهای تاثیرگذار در فشار را بیان می کند.

انتخاب نوع بانداژ

از زمان آغاز روش 4 لایه، تعداد زیادی باند برای بهبود زخم های وریدی تولید شده است. این امر انتخاب را برای بیماران و پزشکان دشوار کرده است که کدام نوع باند مناسب است.

تصمیم گیری با وجود بیماری شریانی و عروقی اندام تحتانی، پیچیده تر هم می شود؛ زیرا روند بهبود زخم های وریدی را تحت تاثیر خود قرار می دهد. پزشک باید از علائم و نحوه استفاده و تمام مانع های موجود برای مصرف آگاه باشد تا بهترین تصمیم را بگیرد.

به منظور تسهیل این روند گروهی به تازگی روش و راهکاری برای درمان زخم پا طراحی کرده اند.

روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

محدوده بانداژ کردن

در حال حاضر محدوده وسیعی از بانداژ ها و روش های آن برای بهبود زخم در دسترس است. آن ها محدوده بزرگی از میزان فشار را برای کاربرد های مختلف ارائه می دهند. در زیر به برخی از آن ها اشاره شده است.

سیستم ایگل (2001)

سیستم های چند لایه، باند های تک و بلند، باند های کوتاه کشی که حداقل کشش را ایجاد می کنند و بانداژ لوله ای جزو این دسته هستند.

در همه بانداژ های فشاری از پد مخصوص برای توزیع مناسب فشار جهت جلوگیری از تضعیف ساق پا استفاده می شود.

استیسی (Stacey) و همکاران 2002

آن ها باند های فشاری را به صورت زیر تعریف می کنند:

  • باند فشرده ثابت؛ فشار های زیر باند را حداقل یک هفته تحمل می کند
  • فشرده سازی چند لایه الاستیک که شامل باندهایی با کشش بیش از 50 % است
  • فشرده سازی چند لایه غیر الاستیک که شامل باندهایی با کشش زیر 50 % است
  • فشرده سازی کم که شامل باندهایی برای بیمارانی که مچ پای نازکی دارند است
  • جوراب ها فشاری که برای ورید های واریسی استفاده می شوند

شواهدی وجود دارد که باند های 4 لایه بهبودی بهتری را در مقایسه با سایر باند ها ایجاد می کنند.

هنگام استراحت بیمار، باند های غیر الاستیک فشار زیر باند کمتری را اعمال می کنند، اما در هنگام ورزش از عضلات ساق به خوبی محافظت می کنند به طوری که ممکن است ورم به سرعت کاهش یابد.

در سیستم چند لایه فشار کلی برابر است با مجموع فشار های هر لایه از باند.

روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

ارزیابی و تشخیص

برای یک بانداژ مطمئن و موثر، متخصص باید قبل از هر گونه اقدام ارزیابی خوبی از بیمار داشته باشد. این ارزیابی باید در مسیر مشخص و متقاعد کننده ای رخ دهد. ارزیابی می تواند شامل تمام حالات زخم، وضعیت پا و سلامت بیمار و سابقه پزشکی او باشد.

تعیین ABPI

نسبت بین بالاترین فشار شریانی و بالاترین نبض مچ پا و پا است. لازم به ذکر است اندازه گیری این نسبت باید حتما توسط پزشک متخصص انجام گیرد.

برجستگی استخوان ها

همیشه احتمال آسیب در فشار زیر باند وجود دارد. با استفاده از روکشی مناسب می توان این احتمال را کاهش داد.

اندازه گیری اطراف مچ پا

اندازه گیری دور مچ پا برای بانداژ فشاری مطمئن، ضروری است. با کاهش دور مچ پا میزان فشار بانداژ فشاری افزایش می یابد. اکثر باند ها برای دور مچ پا با اندازه 18-25 سانتی متر طراحی شده اند.

با افزایش میزان دور مچ پا از 25 سانتی متر، فشار به آن ناحیه کاهش می یابد و باید از باند هایی با درجه کشش بالاتری استفاده شود.

روش‌های بانداژ برای بهبود زخم‌های وریدی

معیار های مرجوع کردن

این معیار ها شامل زخم های مشکل دار، حساسیت، عدم تحمل فشار، درد شدید و سلولیت بدون درمان و عدم کاهش طول زخم در طول یک ماه است.

نتیجه گیری

استفاده از بانداژ فشاری اصلی ترین درمان برای بهبود زخم های وریدی است. گرچه درمان در طی زمان همواره در حال تغییر کردن است. پزشکان با ارزیابی مناسب باید بهترین شیوه و روش را برای درمان بیمار انتخاب کنند تا از درمان موثر اطمینان حاصل کنند.

Source: www.nursingtimes.net

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *