راه‌های از بین بردن جای زخم از بدن

راه‌های از بین بردن جای زخم از بدن


ایجاد زخم و جراحت‌های کوچک و بزرگ روی بدن عوارض بسیار زیاد و گاهی آزاردهنده را برای شخص ایجاد می‌کند، یکی از این عوارض را می‌توان ماندگار شدن جای زخم روی بدن دانست که ظاهری ناخوشایند را برای فرد و گاهی اطرافیان ایجاد می‌کند که این در نوع خود اثرات نامطلوبی را به همراه خواهد آورد. جای زخم ممکن است به شکل‌های مختلفی ظاهر شده و در طولانی مدت باقی بماند برای مثال وجود لکه‌های تیره‌ی پوستی و گوشت اضافه از نمونه عوارض بروز زخم می‌باشند. حال این سوال مطرح است که این افراد چگونه می‌توانند به آسانی از شر این قبیل مشکلات خلاص شوند؟ راه‌های موثر و کاربردی کدامند؟ ما در اینجا توصیه می‌کنیم که در ابتدا برای انجام هر اقدامی با پزشک مشورت‌های لازم را انجام دهید تا بتوانید با حداقلی از عوارض بهترین نتیجه را دریافت کنید.

روش‌های مدرن از بین برد جای زخم

امروزه روش‌های جدید و مدرنی پدیدار شدند که در از بین بردن جای زخم و جراحت بسیار مفید واقع شدند و از طرفی خطری برای سلامت فرد به همراه ندارند. از آنجایی که وجود این لکه‌های تیره و گوشت اضافه بر ظاهر افراد تاثیر می‌گذارد می‌تواند تا حد زیادی اعتماد بنفس این گروه را نیز مورد هدف قرار دهد، به همین سبب این افراد برای رهایی از وضع موجود ممکن است هر روش پیشنهادی را امتحان کنند، حال موضوع مهم این است که اقدامی آگاهانه را در پیش بگیرند چرا که انجام هر عملی ممکن است عواقب بدتری را رقم بزند.

در افرادی که در سنین پایینتر به سر می‌برند از جهت فعال بودن مکانیسم‌های طبیعی بدن و کلاژن‌سازی‌های مداوم افراد کمتر با مشکلات جدی روبه‌رو خواهند شد چرا که پوست می‌تواند با مکانیسم‌های طبیعی خود اقدام به ترمیم کند، اما هر چه زمان بیشتری سپری می‌شود و سن افراد بیشتر می‌شود بدن دیگر توانایی اولیه را ندارد و تمامی فعالیت‌های بدنی دستخوش تغییر می‌شوند که در اینجا اقدامات درمانی نقش پررنگ‌تری را بر عهده دارند.

در زیر به بررسی و توضیح برخی از روش‌های درمانی برای کنترل جای زخم خواهیم پرداخت:

راه‌های از بین بردن جای زخم از بدن
راه‌های از بین بردن جای زخم از بدن

استفاده از لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از انواع روش‌های پیش رو است که در مقایسه با روش پرتودرمانی که در ادامه با آن آشنا می‌شوید عوارض کمتری را دارد. لیزر درمانی در واقع یک راه موثر برای از بین بردن جای زخم، لکه‌های پوستی، جوش و همچنین رفع ناهمواری‌های پوستی می‌باشد. برای حاصل شدن نتیجه‌ی مطلوب و دلخواه بهتر است پیش از انجام این روش با پزشک مشورت کنید تا بتوانید با توجه به شرایط پوستی خود انتخابی مناسب داشته باشید.

تزریق کردن کورتیکواستروئید

نکته‌ی مهم در رابطه با تزریق کورتیکواستروئید این است که باید به طور حتم با تجویز پزشک و تحت نظر او انجام پذیرد. حال این سوال مهم پیش می‌آید که این دارو چگونه عمل می‌کند؟ مکانیسم عمل کورتیکواستروئیدها به این شکل است که پیوند‌های کلاژنی را می‌شکنند و از این طریق موجب کاهش عمق جراحت می‌شوند، از طرفی این دارو به دلیل داشتن خاصیت ضدالتهابی موجب کاهش درد، تورم و قرمزی در محل خواهند شد.
گاهی ممکن است که تعدادی از پزشکان این دارو را به طور مستقیم به زخم‌های کلوئیدی و یا هیپرتروفیکی تزریق می‌کنند.

حذف جای زخم با استفاده از سیلیکون‌ها

سیلیکون‌ها یکی از روش‌های درمانی می‌باشد که به شکل ورقه‌ها و ژل‌های سیلیکونی در داروخانه‌های سطح شهر موجود است، استفاده از این روش نیاز آنچنانی به اقدامات سخت پزشکی ندارد و افراد می‌توانند بدون نسخه آن را از داروخانه‌ها بهدآسانی تهیه کنند. مهم‌ترین نکته در استفاده از هر نوع محصولی اطلاع از عوارض جانبی آن می‌باشد، در رابطه با این مورد می‌توان بیان داشت که هیچ عوارض جانبی سلامت فرد را تهدید نمی‌کند.

ورقه‌های سیلیکونی پس از قرار گرفتن روی محل مورد نظر فعالیت خود را آغاز می‌کنند، به این شکل که سیلیکون‌های موجود در ورقه‌ها از آن جدا شده و در سطح مولکولی به بافت آسیب دیده اتصال می‌یابند، سیلیکون‌ها در واقع با ایجاد تحریک در پوست محل مورد نظر میزان کلاژن‌سازی را تحت تاثیر قرار می‌دهند که در پی انجام این فرایند بهبود و ترمیم جای زخم به سرعت آغاز می‌شود. مدت زمان استفاده از این محصول تا رسیدن به نتیجه‌ی مطلوب بین 2 الی 4 ماه متغیر است و در طول روز باید حدود 12 ساعت و یا در مواردی زمان بیشتری را روی محل مورد نظر باقی بماند.

استفاده از روش رادیوتراپی

اگر در شرایطی فرد از انجام تزریقات کورتیکواستروئیدها و سیلیکون‌ها نتیجه‌ی دلخواه را دریافت نکند باید به استفاده از روش رادیوتراپی روی بیاورد. در این روش پوست محل مورد نظر تحت تاثیر پرتوهای X قرار می‌گیرند و موجب ایجاد محدودیت در تولید سلول‌های جدید می‌شوند. این روش هیچ آسیبی و یا خطری برای بافت‌های سالم بدن ندارند چرا که نمی‌توانند به بخش‌های عمیق پوستی نفوذ داشته باشند. رادیوتراپی یا همان پرتودرمانی در واقع یک روش سریع و بدون درد است که در مدت زمان بسیار کوتاهی انجام می‌شود.
نکته‌ی مهم این است که پس از انجام این روش باید پوست آن محل که در اثر اشعه قرار گرفته با استفاده از یک پوشش مناسب پوشیده شود تا در برابر نور خورشید قرار نداشته باشد.

مطالب ذکر شده در قسمت بالا تنها گوشه‌ای از چندین و چند روش موثر موجود برای از بین بردن جای زخم و دیگر عوارض پوستی می‌باشد، حال این که لازم است شما قبل از هر اقدام و انتخابی در جهت درمان اطلاعات کافی را در دست داشته باشید تا بتوانید با کمترین میزان عوارض بهترین نتیجه را کسب کنید.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *