دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

آسیب عصبی و انسداد عروقی ناشی از دیابت می تواند باعث ایجاد زخم و عفونت در پا که تمام وزن بدن را تحمل می کند شود. در بیمارانی که درمان های به موقع و مناسب را دریافت نمی کنند، نتایج نامطلوب ، از دست دادن اندام تا خطر پایان زندگی  ممکن است مشاهده شود.

در تصویر دیابت ، که به موازات تغذیه نامناسب و کم تحرکی افزایش می یابد ، عوارض جدی در چشم ، کلیه و پا و همچنین افزایش و کاهش ناگهانی قند خون ایجاد می شود. ما می دانیم که بیماران دیابتی آسیب عصبی به نام نوروپاتی و باریک شدن رگ ها و انسداد در پاها را تجربه می کنند و   در صورت وجود این آسیب ها و آسیب های مختلف ، زخم ها رخ می دهد. در صورت عفونت زخم ها ، ممکن است تصویر عفونت پای دیابتی ایجاد شود ، که می تواند عواقب بسیار مهمی به همراه داشته باشد. از آنجا که این مشکل در اکثریت بیماران نوروپاتی دیده می شود ، لازم است که تمام بیماران دیابتی را مانند گویی که دارای نوروپاتی هستند ، در نظر گرفت و بر این اساس اقدامات احتیاطی را انجام داد.

دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

خیلی دیر به متخصص مراجعه می کنند:

بیماران دیابتی به دلیل نوروپاتی حسی که در اکثر آنها وجود دارد دردی احساس نمی کنند ، بنابراین در مراجعه به متخصص دیر می کنند.  به دلیل این تاخیر ، زخم باز می تواند به راحتی در تماس با میکروب ها آلوده شود. مشکل در تأمین خون – تغذیه به دلیل مشکلات مویرگی ، کنترل عفونت را نیز پیچیده می کند. نقص ایمنی / اختلال در بیماران دیابتی به ویژه در بیماران دیابتی کنترل نشده نیز دیده می شود. گلبول های سفید خون که قرار است با عفونت مقابله کنند بسیار سخت تر و غیرفعال تر از حد طبیعی هستند و نمی توانند وظیفه خود را در تأمین ایمنی به اندازه کافی انجام دهند. در نتیجه ، در پاها  که به دلیل نوروپاتی و مشکلات عروقی در معرض ضربه قرار دارند حتی کوچک ترین ضربه می تواند باعث ایجاد زخم شود. اگر اقدامات احتیاطی به موقع و کافی انجام نشود ، این زخم ها عفونی می شوند. این می تواند منجر به قطع پا و حتی از بین رفتن زندگی شود.

دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

بیمار احساس درد نمی کند:

اگرچه بیماران مبتلا به نوروپاتی ممکن است هر از چند گاهی دوره های بسیار دردناکی را تجربه کنند ، اما مشکل اصلی احساس نکردن درد است. زیرا درد یک احساس محافظتی و مهم را نشان می دهد که فرد را در برابر انواع ضربه ها محافظت می کند. افرادی که احساس درد آنها کم شده یا کاملاً از بین  رفته ، به راحتی آسیب می بینند زیرا گرما ، سرما ، ضربه ، ، له شدگی را احساس نمی کنند و در انجام اقدامات احتیاطی و درمانی لازم برای آنها دیر می کنند.  شایع ترین دلایل سوختگی با آب جوش و اجاق گاز است. وقتی این آسیب ها اتفاق می افتد ، بیماران به زندگی خود ادامه می دهند انگار اتفاقی نیفتاده است.

دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

خطر افتادن در بیماران دیابتی زیاد است:

احتمال سقوط بیماران دیابتی حداقل 20 برابر بیشتر از افراد عادی است. یکی از دلایل این امر ضعف ناشی از آتروفی عضلات است. بیماران در ایستادن و راه رفتن دچار مشکل می شوند. دلیل اصلی آن از دست رفتن قدرت درک به دلیل نوروپاتی است. وقتی پاها به جایی گیر می کنند ، هنگام برخورد ، بیماران بدون احساس آن به زمین می افتند. این می تواند منجر به آسیب جدی شود.

دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

تمیز کردن زخم اولین قدم در درمان:

بسیار مهم است که درمان پای دیابتی توسط متخصصان انجام شود. در درمان زخم پا مهم است بدانیم که “چه چیزی باید روی زخم قرار دهیم؟  تمام پمادهایی که روی زخم زده می شود هم می تواند آسیب برساند و هم آلرژی ایجاد کند. از بین بردن تمام بافت های مرده ، بد و کثیف روی زخم به جای استفاده از چیزی در ناحیه آسیب دیده از اهمیت زیادی برخوردار است. ناخن های سخت و ضخیم که به شکل شاخ با پینه درآمده اند ، باید کوتاه و تمیز شوند. مهم است که همه موارد ایجاد   فشار را بردارید و اطمینان حاصل کنید که بیمار تا زمان بهبود زخم روی پاهای خود قدم نمی گذارد. پزشکان متخصص در زمینه خود می توانند در صورت لزوم با قرار دادن پا در گچ مخصوص  یا به استفاده از عصا یا صندلی چرخدار تصمیم بگیرند. توصیه می شود از کرم هایی استفاده کنید که فقط می توانند ترشحات زخم را جذب کرده و از محیط آن محافظت کنند. پس از آن ، اگر اجازه پوشیدن کفش وجود دارد ، باید پای بیمار قالب زده شود و مناطق تحت فشار مشخص شود و کفش ها نیز بر این اساس آماده شوند.

دیابت پاها را تحت تاثیر قرار می دهد:

بیماران دیابتی چگونه باید از پا محافظت کنند؟

نباید فراموش کرد افرادی که به رژیم غذایی و سبک زندگی خود توجه دارند و دیابت آنها تحت کنترل است می توانند بسیار سالم تر و طولانی تر از جمعیت طبیعی زندگی کنند. اقداماتی که می تواند برای محافظت از پا انجام شود به شرح زیر است: اول از همه ، بیماران باید از نظر نوروپاتی و بیماری های عروقی آموزش ببینند و پیگیری شوند. همچنین هنگام معاینه بررسی برهنه پاها  مهم است. بیماران دیابتی باید جوراب های نرم ، ساخته شده از پنبه  و نه پشم یا نایلون استفاده کنند. همچنین استفاده از کرم نرم کننده چند بار در روز بسیار مهم است ، زیرا پا به دلیل نوروپاتی به شدت خشک می شود.

Source: www.yeditepehastanesi.com

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *