هنگامی که دیابت دارید، درمان فوری آسیب های پا بسیار مهم است. حتی زخم‌های جزئی نیز می ‌توانند به زخم ‌های جدی پا تبدیل شوند، که اگر به سرعت و به طور کامل از آنها مراقبت نکنید، ممکن است یک پا – یا کل ساق پا قطع شود. این مراحل آسان می تواند از مشکلات در مسیر جلوگیری کند.

علل شایع:

آنچه روی پاهای خود می گذارید اهمیت دارد. «می ‌توانید از زخم پا در برابر چیزهای ساده مانند راه رفتن با کفش‌های نو یا تنگ یا گیر کردن یک سنگریزه کوچک در کفش جلوگیری کنید.

اگر دیابت دارید، ممکن است دچار نوعی آسیب عصبی شوید که احساس را در پاهای شما متوقف می کند. پزشکان به این نوروپاتی می گویند. اگر نمی توانید پاهای خود را احساس کنید، ممکن است ندانید که آسیب دیده اید و یک بریدگی یا زخم کوچک می تواند به چیزی بزرگ تر تبدیل شود.

یا ممکن است جریان خون ضعیفی در پاهای خود داشته باشید، که باعث می ‌شود بهبود بریدگی‌های جزئی هم سخت شود.

متخصص می تواند به شما بگوید که آیا آسیب عصبی دارید یا مشکلات جریان خون دارید. می توان آزمایشی انجام داد که نشان می دهد خون چگونه در بدن شما حرکت می کند. اگر نتایج طبیعی باشد، می ‌توانید درمان‌های استاندارد مراقبت از زخم را انجام دهید. «اگر نتایج این آزمایش جریان خون غیرطبیعی باشد، به این معنی است که گردش خون شما ضعیف است که باید ترمیم شود.

جراحی می تواند کمک کند. «می‌ توانیم از بالون و استنت استفاده کنیم، یا می‌ توانیم یک روش بای ‌پس انجام دهیم، جایی که شریان بالای انسداد را به یکی از شریان‌های ساق پا یا پا متصل می‌کنیم.»

مراقبت از زخم های پا و زخم های پوستی

گزینه های درمان زخم:

گر پایتان آسیب دیده است، سعی نکنید در خانه از آن مراقبت کنید. حتی برای تاول، پینه و خراشیدگی به یک مرکز مراقبت از زخم یا متخصص خود مراجعه کنید.

متخصص شما روش صحیح تمیز کردن و درمان زخم را می داند. آنها ممکن است کرمی را برای استفاده در خانه تجویز کنند.

اگر دچار زخم پا شوید، متخصص احتمالاً باید آن را تمیز کند. او ممکن است این فرآیند را دبریدمان بنامد. سپس در صورت نیاز آن را پانسمان می‌ کند.

در سال‌های اخیر، درمان‌های پیشرفته مانند سلول‌های بنیادی و فاکتورهای رشد برای درمان زخم پا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. «اینها دیگر اقدامات افراطی نیستند.

همچنین باید وزن پای خود را در حین بهبود حفظ کنید. انواع مختلفی از گچ گیری یا چکمه وجود دارد که پزشک می تواند به شما کمک کند.

با اقدامات پیشگیرانه حرکت کنید:

مراقبت از زخم های پا و زخم های پوستی

بهترین راه برای جلوگیری از زخم، حفظ سلامت پاهایتان است. اما این اقدامات چگونه است:

روزانه پاهای خود را چک کنید. اگر احساس در پاهای خود را از دست داده اید، نگاه کنید تا ببینید آیا چیزی وجود دارد. برای بسیاری از افراد سخت است که کف پاهای خود را حتی اگر از آینه استفاده کنند، بررسی کنند. از همسر یا دوست بخواهید که به شما کمک کند.

آنها را خوب بشویید. هنگام دوش گرفتن، پاهای خود را با آب گرم بشویید و صابون بزنید و حتی بین انگشتان پا را کاملا خشک کنید. رطوبتی که در آنجا گیر می کند می تواند مضر باشد. از لوسیون یا کرم برای جلوگیری از خشک شدن یا ترک خوردن پوست، که می تواند باعث ایجاد زخم شود، استفاده کنید. با پوست خود به عنوان مهم ترین عضو بدن رفتار کنید.

پاهای خود را با جوراب های نرم و کفش های راحت نگه دارید. از کفش های پاشنه بلند و مدل های باریک و تنگ که می توانند به پاهای شما آسیب برسانند، خودداری کنید. در صورت نیاز متخصص ممکن است کفش‌های مخصوصی را برای شما تجویز کند. «کفش ها بسیار مهم هستند. «چیزی مانند [کفش های کتانی] می تواند تفاوت بین یک زخم قابل توجه و غیر قابل توجه باشد. شما به بالشتک مناسب نیاز دارید.»

ناخن های پای خود را کوتاه کنید. افراد مبتلا به دیابت باید به یک متخصص پا، یک پزشک متخصص در مراقبت از پا مراجعه کنند. از آنها بپرسید که آیا باید برای جلوگیری از آسیب، ناخن های پای شما کوتاه باشند. این برای افرادی که نوروپاتی دارند یا قبلا زخم پا داشته اند رایج است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *